Halad az új Divača–Koper vonal építése

iho/vasút   ·   2025.11.14. 12:00
divacakoper_ujpalya_1

A nyomvonal felén már lerakták a síneket.

A 27,1 kilométer hosszú új vasútvonalon eddig 13 kilométer és 656 méternyi sínpár került a helyére, vagyis a pálya fele már majdnem elkészült.

Az egyik alagút bejárata (képek forrása: BeGR8 / Drugi tir Facebook-oldal)

A számos újépítésű alagutat felfűző sínpályát jelenleg két műtárgyban építik: az útvonal leghosszabbik alagútjának számító Lokev-alagútban, valamint a Tinjan-alagútban. A Škofije, Mlinarji, Osp és Stepani-alagutakban már futnak a sínek, ahogy a Gabrovica és a Vinjan viaduktokon is. Az alagutakban és a völgyhidakon merev alapra, a nyílt vonalak egy kis részén pedig klasszikus betonkeresztaljakra fektetik le a síneket.

És az egyik új alagút, ahol már a pályát lefektették

A következő hónapok munkái elsősorban a fennmaradó szakaszokra koncentrálnak: a sínek lefektetésére és a műszaki berendezések telepítésére. Utóbbi magába foglalja a villamosítás kiépítését, az alagútban található berendezések – transzformátorállomás és tápkábelek – áramellátását, a jelző-, biztosító- és telekommunikációs eszközök telepítését, az alagutak vészvilágítási rendszerét, valamint a videomegfigyeléssel és távirányítással ellátott biztonsági rendszert.

A sínek lefektetése fontos lépés azon cél felé, hogy a Divača és Koper közötti pályát 2026 márciusára használatba vehessék a vasúti járművek.

A Koper és Divača között hegyi terepen kanyargó új pálya nyomvonala (kép forrása: railfreight.com)

Az eredetileg egyvágányú Divača–Koper vasútvonal Szlovénia legnagyobb forgalmú vasúti pályája, amit ennek okán jelentősen fejlesztenek is: második vágányt hoznak létre új nyomvonalon. Az ország egyik legnagyobb vasútfejlesztésének számító beruházás célja az ország legnagyobb kikötője, a koperi kikötő és a vasúti törzshálózat közötti kapcsolat lerövidítése. A pályaszakasz ráadásul kulcsfontosságú része a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) Spanyolországtól Romániáig vezető, 3-as számú Mediterrán folyosójának is.

A bő 1,1 milliárd eurót (aktuális árfolyam alapján bő 420 milliárd forintot) kóstáló teljes kapacitásbővítés elkészültével naponta akár 231 szerelvény is végighaladhat a két sínpáron a jelenlegi kilencven helyett.

(Nyitóképünkön a vonal egyik új viaduktja. Kép forrása: BeGR8 / Drugi tir Facebook-oldal)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek