Bern: hosszabb lett a 9-es

Hauenstein Mátyás   ·   2012.12.25. 18:00
00_Wankdorf_2012-12-12_IHO
Ahol majdnem világbajnokok lettünk

A magyar labdarúgás története iránt érdeklődőknek ismerős lehet a Wankdorf név, hiszen a hazai foci aranykorának legfájóbb pillanatának helyszíne volt a berni városrész: 1954. július 4-én a Svájcban megrendezett labdarúgó-világbajnokság döntőjén a Wankdorf stadionban szenvedett el 2-3-as vereséget aranycsapatunk a Német Szövetségi Köztársaság válogatottjától, miután a nyolcadik percben már 2-0-ra vezetett a németek ellen.

Negyvenhét évvel később, 2001. július 7-én fújták le a legendás építmény történetének legutolsó mérkőzését, ezen nézőként Grosics Gyula is részt vett. Ezt követően teljesen lebontották az 1954-es VB-re újjáépített stadiont. Hűlt helyére 2005-ig húzták fel a bevásárló- és szórakoztatóközpontot (Wankdorf Center) is magában foglaló Stade de Suisse Wankdorf márkanévre hallgató utódját. Kétezertizenkettő december 9-e óta ismét villamos áll meg a stadion előtt, amelyet a helyiek egyébként még mindig csak egyszerűen Wankdorfnak neveznek.

<p>December 12-én a 760-as Combino indul a Wankdorf Bahnhof végállomásról Wabern felé, útba ejtve a Guisanplatzot, a belvárost valamint a főpályaudvart<br>(fotók: Eric Jordanis)</p>

Villamossal a stadionig

Az új szakasz részben egy korábbinak helyére épült, ugyanis a mai Guisanplatztól kifelé a Papiermühlestrassén 1913-tól a Bern–Ittigen–Bolligen–Worb helyiérdekű vasútvonal szerelvényei közlekedtek, de 1974-től a mai S7-es viszonylat gyorsvasúttá fejlődve Ittigen és Bern között egy új nyomvonalon fut. Azóta nem a villamoshálózat vágányain éri el a berni belvárost, hanem Worblaufen érintésével alagúton keresztül a berni főpályaudvar alatti Bern RBS végállomásra jár be.

Mielőtt 1925-ben megnyitották az első Wankdorf stadiont, a Papiermühlestrasséban odáig kiépült az eddig egyvágányú hév második sínpárja, hogy sportesemények megrendezésekor a városi vasút szerelvényei is ki tudjanak járni a stadionhoz. Ha nem volt meccs, akkor viszont továbbra is a mai Guisanplatzon fordultak. 1933-ban a stadion mellett a villamosok számára hurokvégállomást alakítottak ki, amely a VB-re tekintettel 1954-ben három tárolóvágánnyal bővült. Innentől kezdve a leglátogatottabb mérkőzések – ilyennek számított például a svájci kupa minden évben pünkösd hétfőjén a Wankdorfban megrendezett döntője – alkalmából közlekedő különjáratú villamosok üzemi meneteket megspórolva meccs közben a stadion mellett félre tudtak állni.

<p>Motorkocsi-pótkocsi összeállítású svájci standard villamosok és vezetőik várják a kupadöntő végét a Wankdorf stadion melletti fordítóhurokhoz kapcsolódó tárolóvágányokon. A kép 1985. május 31-én készült, csupán két nappal azután, hogy a brüsszeli Heysel-stadionban megrendezett Európakupa-döntő előtti zavargásokban 39 szurkoló vesztette életét</p>

Az 1985-ös brüsszeli Heysel-tragédia hatására azonban Bernben is szigorodtak a futballmérkőzéseket övező biztonsági intézkedések, így a villamosokat 1991-től már csak akkor engedték a stadionig elmenni, ha ötezernél kevesebb nézőt vártak. Mivel azonban pont a tömegrendezvények esetében volt igazán előnyös, ha a látogatók a hosszabb gyaloglást elkerülve közvetlenül a stadion kapuja előtt tudtak le- és felszállni, a szárnyvonal elvesztette jelentőségét. Utoljára 1999 nyarán volt használatban, amikor 9-es viszonylat szerelvényei a Guisanplatz végállomás átépítése közben ideiglenes jelleggel a stadion előtt fordultak.

Igaz, a Papiermühlestrassén még egészen 2009-ig találkozhattunk jelentős vágánymaradványokkal: Érdekes módon az utolsó vágányfelújításkor a BKV-nál használthoz hasonló felületű betonpaneles pálya épült ki a Guisanplatz és a stadion között, ennek legnagyobb részét csak közvetlenül a mai vágányok fektetése előtt szedtek fel.

<p>Több mint egy negyedszázaddal később, de az előző kép helyszínétől alig néhány méterre a Bernmobil 671-es pályaszámú, a svájci típusjelölés szerint Be 6/8 jellegű Combino villamosa érkezik Wankdorfplatz megállóhelyre, 2012. december 12-én</p>

Újjászületés megváltozott funkcióval

December 9-e óta ismét villamosok járnak a Papiermühlestrassén. Ebben a stadion már nem játszik szerepet, ha attól eltekintünk, hogy a Wankdorf Centerben vásárlók is örömmel fogadták a vonalhosszabbítást. A villamos reneszánszát ezen a fertályon főleg Bern kanton (tartomány) közlekedésfejlesztési terveinek köszönhetjük, amelyekben a város peremén fekvő Wankdorf városrész kiemelt fontosságnak örvend. Nemcsak Bern legfontosabb autópálya-csomópontja található itt, az észak és délkelet felől a város főpályaudvarára befutó vasútvonalak is itt találkoznak. Emellett a környéken nagy a munkahely-koncentráció is. Tömegközlekedők, gyalogosok és kerékpárosok számára ez a hely a közelmúltig ugyanakkor meglehetősen eltaszító volt: Többsávos utak jellemezték, amelyek csúcsidőben rendszerint eldugultak, jelentősen lassítva az utasforgalomhoz mérten amúgy is túl ritkán közlekedő autóbuszokat.

Először 2004 decemberében javult jelentősen a Wankdorf északi részének megközelíthetősége közösségi közlekedéssel. A Bern–Olten és Bern–Thun vasúti fővonalak elágazásánál akkor nyílt meg a Bern Wankdorf vasútállomás, ahol a berni S-Bahn legtöbb járata megáll. Ehhez kapcsolódóan meghosszabbították ide a berni főpályaudvar mellől induló 20-as trolibuszvonalat is, így igazi intermodális csomópont jött létre Wankdorfban. Innen a városrész déli része felé viszont továbbra is csak nagyon nehezen, azaz átszállással vagy hosszabb gyaloglással lehetett eljutni. Erre csak a 9-es villamos 1,15 kilométeres meghosszabbítása a Guisanplatztól a gyorsvasút állomásáig jelenthetett megoldást, a Papiermühlestrassén és a Winkelriedstrassén keresztül. A két főút kereszteződésében található Wankdorfplatz azonban nem bírt volna el még egy irányonkénti hatperces intervallumban elkanyarodó villamost is, hiszen a napi hatvanöt-hetven ezer gépjárművet is csak nehezen tudta átereszteni.

<p>Combino, trolibusz és autóbuszok találkozója a berni gyorsvasút Wankdorf állomása előtt, ahol a 9-es villamos egy kitérővágánnyal is rendelkező hurokban fordul. Képünk még jóval a menetrend szerinti forgalom indulása előtt készült és az első próbamenetek egyikét mutatja október 23-án</p>

Kétszintes lett a Wankdorfplatz

A szakemberek egy szokatlan és költséges, de ugyanakkor hatékony és elegáns megoldást találtak: A Wankdorfplatzot duplaszintes csomóponttá építették át. A felszín alatt tízméteres mélységben egy 55 méter átmérőjű körforgalmat alakítottak ki, amely elnyeli a közúti forgalom nagy részét. Fent már kizárólag egyenes irányban lehet haladni, amiből csak a lámpaállítást befolyásoló villamos jelent kivételt. Emellett a gyalogosok és kerékpárosok is jelentősen több mozgástérnek örvendenek.

A vágányok lefektetése 2008 februárjában kezdődött, először a vasútállomás előtti téren épült ki a kitérővágányt is magában foglaló fordítóhurok. A Wankdorfplatz átépítését augusztus végén kezdték. Mivel az építkezés alatt biztosítani kellett a közúti forgalom folyamatos haladását, viszonylag hosszú időt vett igénybe a kétszintes csomópont kialakítása, amely 2009 augusztusában kezdődött és egészen az idei év őszéig tartott. A körforgalmat végleges formájában november 7-én adták át a forgalomnak.

Időközben végeztek a villamos infrastruktúra-építésével is. Októberben elkészült a felsővezeték, így kezdődhettek a próbamenetek és ezzel együtt a járművezetők is megismerkedtek az új vonalszakasszal. December 7-én került sor a hivatalos megnyitóünnepségre, amelynek keretében szerény tűzijátékkal fogadtak a berni közlekedési vállalat, a Bernmobil 653-as pályaszámú Combino villamosát a Wankdorfplatzon. Két nappal később már menetrend szerint is hosszabbított útvonalon közlekedett a 9-es villamos. Amellett, hogy ezzel jelentősen javul a Wankdorf közlekedése, a csúcsidőben igen zsúfolt berni főpályaudvar tehermentesítésében is fontos szerepet játszik a hosszabb 9-es: Aki északi, keleti és délkeleti irányból gyorsvasúttal érkezik Bernbe és a város északkeleti negyedébe igyekszik, az most időt nyerve már Wankdorfban átszállhat a villamosra, kikerülve ezzel a főpályaudvart és a városközpontot.

Százéves a 9-es

Igaz ez a hír a 9-es vonal déli ágát érinti, amely a berni főpályaudvar és Wabern előváros között teremti meg az összeköttetést, ennek ellenére azonban mégis érdemes lehet erre is röviden kitérni: 2012-ben ünnepli századik évfordulóját a berni villamosok viszonylatszámozása.

<p>Amióta 1911/12-ben területrendezés során kiépült a Monbijoustrasse középső szakasza, azóta a villamosok ezen a korábbinál rövidebb útvonalon jutnak el Wabernbe. Augusztus 12-én Sulgenau megállóhelyhez közelít a 671-es Combino</p>

Ezerkilencszáztizenkettő október elsején nyitották meg a nem sokkal azelőtt teljes hosszában kiépült Monbijoustrassét a városi vasút számára, aminek köszönhetően jelentősen rövidült a Bern és Wabern között közlekedő villamosok menetideje. Előtte ezek csak nagy kerülővel érhették el a Bern déli peremén fekvő elővárost, útba ejtve az Eigerplatzot. Minden bizonnyal a viszonylatok számozása is ezen a napon lépett életbe, mivel az új szakasz megnyitása a hálózat teljes átszervezéséhez vezetett. Miközben a legtöbb végállomás későbbi módosítások alkalmából legalább egyszer számot cserélt, Wabernbe azóta stabilan a kilencessel lehet eljutni, amelynek másik vége 1947-ben került a Guisanplatzhoz, amivel létrejött a város mai napig legforgalmasabb villamosviszonylata.

<p>Az Indóház olvasói a magazin 2010 júliusában megjelent lapszámából már ismerik a 9-es vonalon sokáig egyeduralkodónak számító Be 8/8 jellegű csuklós villamosokat. Az 1973-ban beszerzett, formavilágát tekintve az ICS-vel távoli rokonságban álló típus 2009-ig közlekedett Bernben. Képünkön a 715-ös pályaszámú Be 8/8 a 321-es standard pótkocsit vontatva látható Sandrain és Gurtenbahn megállóhelyek között, 2009. szeptember 9-én<br>(a szerző felvétele)</p>

Kapcsolódó hírek