Biztonság a földön is, HungaroControl program a mozgások követésére

iho/repülés   ·   2021.02.05. 12:00
f292eaa2991db45cc8419e750435b176.20210204-belyeg

Hol járnak a repülőtéren a légi és földi járművek? Cimkék és adatok a képernyőn.

A járvány ellenére is folytatódnak a HungaroControl Zrt. fejlesztései. Az idén megújul a budapesti repülőtér területén mozgó légi és földi járművek pontos követését, illetve azonosítását segítő rendszer, írja a légiforgalmi iránytó szolgálat szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye.

A beruházás a nagyszabású, mintegy hárommilliárd forintból megvalósuló mirTWR projekt fontos állomása, amely egyszersmind megalapozza a jövő repülőtéri irányítását.

A HungaroControl integrált toronyirányítási rendszert megújító programja (mirTWR) révén a légiforgalmi irányítók a távoli tornyok számára előírt legmagasabb szintű technológiai követelményeknek is megfelelő munkakörnyezetben láthatják el feladataikat, és akár az irányítás helyszínétől jelentős távolságra lévő repülőterek forgalmát is kezelhetik majd.

(fotók: HC)

A több, egymásra épülő fejlesztésből álló beruházás részeként idén a budapesti repülőtéren üzemelő, úgynevezett multilaterációs rendszer (MLAT) korszerűsödésével tovább növekedhet a hazai légi közlekedés biztonsága. Az MLAT a repülőtér területén mozgó légi és földi járművek azonosítását végzi .

A légiforgalmi irányítók számára megjelöli az adott járművek címkeadatait a képernyőn, ezzel segítve a pozíciójuk minél pontosabb meghatározását. A légikikötő műveleti területén zajló mozgások pontos követése kiemelt fontosságú a légi közlekedés biztonsága szempontjából.

Az irányítók ezen adatok alapján mérik fel a repülőtér aktuális forgalmi helyzetképét, így garantálva a repülőgépek és egyéb földi járművek közlekedésének rendjét.

Az MLAT teljesítményét alapvetően befolyásolják a terepviszonyok, a rendszert képező adók és vevők geometriai elhelyezkedése. A multilaterációs rendszer pontossági értékei jelenleg is megfelelnek a Polgári Repülési Berendezésekkel Foglalkozó Európai Szervezet (EUROCAE) által meghatározott nemzetközi szabványnak.  

A közlemény szerint

a mostani bővítés a nemzetközi szervezet által előírtaknál is jóval pontosabb pozíciómeghatározást tesz majd lehetővé.

Portálunk jónéhány éve kíséri figyelemmel a távoli torony koncepciójának megvalósulását Ferihegyen, a toronyszimulátor, majd a Remote Tower munkahelyének átadásáról, a próbaüzemről, és a reptéren zajló infrasstrukturális beruházásról, amelynek keretében fix és zoomolható kamerák képe segítik majd az irányítókat a munkájukban. Legutóbb az új optikai körgyűrű kiépítésének indulásáról adhattunk hírt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Újra magyar kézben a reptér

MTI/iho   ·   2024.06.06. 18:55

Több mint egy éves intenzív tárgyalássorozatot követően június 6-án aláírták a felek a Budapest Airport Zrt. adás-vételi szerződését. Ezzel a tranzakció lezárult, így kishíján húsz év elteltével újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér.

Repülés Légiközlekedés

Hetvennégymillió euró nyereséggel zárta 2023-at a BUD

iho/repülés   ·   2024.06.01. 15:50

A budapesti repülőtér-üzemeltető a világjárvány utáni második nyereséges évét nyugtázhatja. A társaság ugyanis 2023-at 337,8 millió euró nettó árbevétel mellett nettó 74 millió euró nyereséggel zárta, és a Covid-19 idején felhalmozott veszteségét az elmúlt két évben 47 millió euróra csökkentette.