Boeing: egy fontos óriásrendelés

iho/repülés   ·   2021.03.31. 09:00
High-res_Southwest

Száz MAX-ra fix szerződés, további 155-re opció: a Southwest kitart a 737-esek mellett.

Várható volt, bár korábbi hírek olykor egészen másról is szóltak: a Southwest, a világ legnagyobb diszkont társasága nem vált típust, lezárta az értékelési időszakot majd a tárgyalásokat a gyártóval, és döntött: a Boeing 737-700-asainak utódja a Boeing 737-MAX 7-es lesz, vagyis ugyanannak a típusnak a modernizált, és néhány hónapja a korábbi balesetek történetének lezárásaként ismét típusengedélyt nyert változata.

A száz gépre szóló szerződés értelmében már idén 28, jövőre további harminc új gépet adnak át a légitársaságnak, miközben a korábbi hetven gépes MAX 8-as megállapodást a kisebb 7-esre váltotta, és hogy még nagyobb legyen az üzlet, az egyesség szerint további 155 MAX-ra – hetesekre és nyolcasokra vegyesen - opciós lekötést jelentett be a társaság.

Vagyis a korábbiakkal együtt a Southwest teljes MAX-rendelésállománya 349 fixen szerződött és 270 gépre szóló opcióra bővült.

Hatalmas mennyiségről van szó, a jelenlegi, persze most nem teljesen aktív, 730 darabos flottához képest is.  

(fotók: Boeing)

Annak ellenére tehát, hogy korábban igen sokszor hozták hírbe az amerikai légicéget az európai Airbus keskenytörzsű gépcsaládjával, a Southwest bejelentése a teljes elköteleződést jelenti a Boeingok iránt, és közben megerősítette a legkisebb, 7-es változat pozícióit, amelyre eddig a hosszabb 8-ashoz képest meglehetősen kevés volt a megrendelés. Ez egyébként a MAX-család legnagyobb hatótávolságú tagja, több mint hétezer kilométeres vonalakat képes repülni, elrendezéstől függően 150-170 utassal.

A Southwest döntésének egyik mögöttese nyilván a homogén flotta üzemeltetési előnyeiben keresendő, amelyek különösen fontosak egy ekkora géppark esetében.

Az is persze könnyen elképzelhető, hogy a légitársaság nyilván a 120 millió dollár körüli listaárhoz képest jóval kedvezőbb feltételeket élvezhet ekkora darabszám mellett. Ráadásul a Boeing számára nyilván plusz érdek a négyszáz körüli, földön veszteglő MAX-ok mihamarabbi átadása, illetve eladása, mivel ezek közül sok átvételét le is fújták a megrendelők. Lehetséges, hogy a Southwest, amelynek viszont érdeke, hogy mennél hamarabb jusson modernebb, alacsonyabb fogyasztású, gazdaságosabb gépekhez, az úgynevezett „White Tail” példányok közül is jónéhányat besorolhat az állományába, viszonylag hamar.

Ugyancsak tükrözi az óriásüzlet a várakozást, miszerint a légiközlekedés lassan magához tér a járvány okozta válságból, amúgy a Southwest helyzetét az is erősíti, hogy a legkomolyabb erősödés a nagy országokban, mint akár az USA, akár Oroszország vagy Kína, sokkal inkább érzékelhető a belföldi légiforgalomban, mint a hosszú távú vonalakon.

A MAX renomájét is tehát erősíti a megállapodás, a két katasztrófa után a típus újra engedélyeztetése egyébként a Southwest számára is feltétel volt, amikor a MAX-ok beszerzését latolgatta, de közben az A320-as család beszerzését is mérlegelte.

Ugyancsak fontos lesz a Boeing MAX-sorozat sorsát illetően, hogy néhány héten belül várható – sőt, egyes hírek szerint akár a napokban is megtörténhet - a Ryanair számára rendelt és módosított MAX-8-200-as módosított változat hatósági engedélyének kiadása.

Persze a bizonytalanságot növeli, hogy most már az FAA által kapcsolt zöld jelzés nem jelenti automatikusan az európai hatóság pozitív döntését. Az ír diszkont főnöke, O’Leary szerint ezzel együtt áprilisban már forgalomba állíthatók az elsők, és a nyári szezonra már 22 repülhetne a társaság színeiben, miközben a cég az optimista előrejelzések és a lezárások feloldásának reménye ellenére az idei főszezonban csak a Covid-előtti kapacitása nyolcvan százalékának bevetésére számít.

A nagy kérdés a Boeing számára ezek után valószínűleg az, mikor hajlandó a kínai és az indiai hatóság az engedélyezésre, megnyitva ezzel az utat az ottani nagy megrendelések előtt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek