Bombardier: nem volt bombaév 2013

iho   ·   2014.01.21. 14:30
crj700cim

A piacvezető nagy gyártók után a kisebbek is megjelentetik tavalyi számaikat. A friss közlemény szerint a Bombardier tavaly üzleti gépből 180-at, utasszállítóból 55-öt adott át a megrendelőknek, ehhez jön még két különleges rendeltetésű amfíbia – légcsavaros-gázturbinás tűzoltógép. A mindösszesen 238 gép valamivel több, mint a 2012-ben leszállított 233.

A regionális kategóriában a légcsavaros-gázturbinás Q400-at favorizálják

A befutott rendelések száma nettóban, tehát a lemondások után 388, ami majdnem százzal kevesebb viszont, mint az előző évben összeszedett 481 gépre szóló szerződés.

A Bombardier Aerospace elnöke, Guy Hachey a számokat értelmezve elsősorban a globális gazdaság pangására hivatkozott, a válságból való kilábalás a vártnál lassabban halad, ezért 2013 is nehéz éve volt a repülőgép-iparnak, hangzik a magyarázat. Az elnök ennek ellenére méltatta a kanadai gyártó eredményeit, és arra hivatkozott, hogy a befutott rendelések igen széles skálán mozognak a hagyományos vásárlóktól a feltörekvő piacokig, például a megrendelők között az Ilyushin Finance éppúgy szerepel, mint az American Airlines, vagy az Iraqi Airways.

A CSeries két tesztpéldánya repül, a megrendelések gyéren csordogáltak

A Bombardier stratégiájának megfelelően a cégnek erős a jelenléte az ázsiai illetve csendes-óceáni vevők körében, hangzik az elnök nyilatkozata, aki külön kiemelte, hogy az Egyesült Államoknak sikerült eladni egy Bombardier 415-ös amfíbiát.

Ami a táblázatok további részleteit illeti: az üzleti gépek átadási száma körülbelül ugyanaz, 180, mint 2012-ben (179).  Az üzleti gépekre szóló megrendelés viszont majdnem százzal lett kevesebb. Viszonylag biztató az utasszállítók között a CRJ-sorozatra vonatkozó magasabb megrendelési szám – 2012-ben 30, 2013-ban 73 – hiszen ez az a kategória, amelyről a szakmai vélemények eléggé egyöntetűen állítják, hogy kifutó félben van.

Az üzleti gépek eladásának visszaesését a gyártó a világgazdaság állapotával magyarázza

A légitársaságok kis befogadóképességű és rövid hatótávolságú flottáikban elsősorban (a gazdaságosabb) légcsavaros típusokkal számolnak, egyébként ennek megfelelően ugrott meg az LGT-s Q400-asok mennyisége tizenhétről ötvenre. A táblázatok egyébként nem említik, hogy a sugárhajtású regionális utasszállító gépcsalád mely tagjaiból mennyit rendeltek a vevők, feltehető, hogy ebben a kategóriában is elsősorban a nagyobb (900-as és 1000-es) változatok a vonzóbbak, amelyek megfelelő töltöttség esetén egy ülésre nézve alacsonyabb üzemeltetési költséggel kecsegtetnek.

Ugyanakkor a most berepülés alatt álló CSeries, a gyár legfontosabb mostani programja, amelynek további csúszásáról nemrég adtunk hírt, csak tizenöt új példányra nyert megrendelést a 2012-es harmincnégyhez képest.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek