Budapest megfelel a Covid-védelmi normáknak, a kormány új gépének első járata

iho/repülés   ·   2020.12.30. 09:00
DSC_8887rs

Hogy ne legyen zárlat, karantén: egységes intézkedések a repterek biztonságáért. Az ex-Qatar A330-as nonstop repült Pekingbe.

A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) megvizsgálta a Budapest Airport járványügyi intézkedéseit, és hivatalosan is akkreditálttá nyilvánította a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret a tanács által alapított, a légiközlekedés újraindítását célzó programban. Az elismerés azt is jelenti, hogy a repülőtér-üzemeltető a nemzetközi irányelvek alapján, folyamatosan biztosítja a repülőtéren tartózkodók egészségének védelmét, elősegítve a légiközlekedés mielőbbi helyreállítását – olvasható a Budapest Airport közleményében.

Portálunk is beszámolt arról az európai törekvésről, hogy a repülőtereket egységes eljárások mentén tegyék a járvánnyal szemben biztonságossá, ez lehet az egyik esély arra, hogy megfelelő intézkedések révén a kormányok ne nyúljanak a zárás, a karantén eszközéhez, ezügyben az ACI még nyáron írt alá megállapodást az európai légügyi hatósággal. Arról is hírt adtunk, hogy októberben a Budapest Airport hivatalosan is csatlakozott az EASA és az ECDC „Aviation Industry Charter for COVID-19” elnevezésű kezdeményezéséhez, amely az utazás újraindítását célozza, elsősorban Európán belül, a későbbiekben pedig világszerte.

(fotók: Budapest Airport)

A reptérkezelő mostani közleménye úgy fogalmaz, hogy az ACI által elindított, az ICAO Tanács Légiközlekedés Fellendítési Munkacsoport ajánlásain és a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa Légiközlekedés Újraindítási és Fellendítési irányelvein alapuló kezdeményezés annak érdekében jött létre, hogy a repülőterek körében segítse a járványügyi protokoll gyakorlati alkalmazását, elősegítve a légiközlekedési iparág mielőbbi újraindulását, továbbá lehetőséget ad arra is, hogy a csatlakozó vállalatok tapasztalatokon alapuló visszajelzésekkel segítsék a gyakorlatok hatékonyabbá tételét.

Az akkreditáció bizonyítja, hogy a Budapest Airport a hazai és nemzetközi hatóságokkal közösen, a nemzetközi protokollnak megfelelően biztosítja az ajánlások betartását, minimalizálva ezzel a fertőzés kockázatát – folytatódik a közlemény. A Budapest Airport már a koronavírus járvány európai megjelenésének kezdetén meghozott minden lehetséges intézkedést a repülőtéren tartózkodó utasok és a személyzet egészségének védelmében, olvasható a a közleményben, amely részletesen foglalkozik a repülőtéren bevezetett intézkedésekkel, köztük azzal, hogy decemberben bárki által igénybevehető koronavírus tesztközpont nyílt a budapesti repülőtér 2B Terminál érkezési szintjén.

Közben elindult a magyar kormány által ősszel beszerzett szélestörzsű teherszállító első (nem műszaki, nem kiképzési célú) útjára, és magyar idő szerint kedd este, négy perccel hét után szállt le a Pekingi nemzetközi repülőtéren. A Flightradar24 a HA-LHU lajstromjelű gépet továbbra is „Wizz Air (Hungarian Government)” jelzéssel követte, vagyis a tulajdonos a kormány, az üzemeltető a légitársaság.

Az útról Szijjártó Péter külügyminiszter adott hírt Facebook-oldalán: „Landolás után másfél millió antigén tesztet rakodnak majd fel a fedélzetre, amellyel a gép visszaindul és holnap este ér Budapestre.” A tárcavezető bejegyzésében emlékeztetett a beszerzés indokaira: „A világjárvány első hulláma sok tanulsággal szolgált. Az egyik ilyen volt, hogy az az ország, amely saját légi szállítási képességgel rendelkezik, sokkal gyorsabban tudja beszerezni a védekezéshez szükséges eszközöket.”

A cargo-gép megvásárlásáról szeptemberben számoltunk be, a külügyi tárca a Qatar Airways öt, egyébként a flottából már kisorolt A330-asa egyikét vette meg, az Airportal friss beszámolója szerint 57 millió 500 ezer dollárért. Megvásárlásakor a külgazdasági és külügyi tárca azt is felhozta, hogy „a katonai repülőgépek – jellegükből adódóan – bonyolultabb eljárással kapnak leszállási engedélyt, mint a polgári gépek, egy olyan helyzetben pedig, mint amilyen a koronavírus-járvány, minden nap, óra és perc számít.” Egyébként ezzel indokolták azt is, hogy az első kínai utakat még tavasszal maszkokért és lélegeztető gépekért a Wizz A321-eseivel hajtották végre kínai repülőterekre.

Az A330F hatótávolsága, 65 tonnás hasznos teherrel, elérheti a 7400 kilométert is, vagyis ezt a mostani pekingi repülést közbülső leszállás nélkül tudta teljesíteni, ez időben és pénzben, személyzetigényben is fontos.

(fotók: Kővári László)

Két félreértést érdemes még tisztázni, amelyek a hír kapcsán a közösségi oldalakon felbukkantak. A gép, ha nem kormányzati feladatokat teljesít, akkor „bevethető” az üzemeltető részéről bármely más megrendelésre, márpedig a Covid árnyékában jelenleg a teherszállítás sokkal stabilabb üzletet és kihasználtságot jelenthet, mint az utasszállítás, remélhető tehát, hogy okos szervezés és sikeres üzletkötések mellett nem fog kellemetlenül hosszú időt a földön tölteni a gép.

A másik: a közösségi oldalon feltűnt az az érdekes konteó, hogy a gép orr-része alatti titokzatos dudor ki tudja, milyen sötét célokat szolgál (chemtrail vagy ilyesmi).

Nos, mint ahogy erről is többször írtunk: az eredeti 330-asok (és 340-esek) orrfutója rövidebb, mint a főfutók, ami miatt a gép a betonon négy fokot „lejt” az orr felé: ez utasszállításkor nem probléma, a tehergépek esetében a paletták vagy konténerek rakodását viszont nehezebbé teszi, ezért kaptak a cargo A330-asok hosszabb szárú orrfutót, és ehhez átépített orrfutó-aknát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek