Bulgáriában a Hitachira bízták a Szerbiába vezető Volujak–Dragoman szakasz vonatbefolyásoló rendszerrel történő kiépítését

iho/vasút   ·   2025.11.03. 15:00
_bulesz_dezso_

A Szófiától nyugatra, a szerb határig vezető kétvágányúsított vonal az Európai Unió keleti/kelet-mediterrán folyosójának része, a Közép-Európát Görögországgal és Törökországgal összekötő stratégiai fontosságú vasúti tengelyek egyike.

A bolgár vasúti infrastruktúra-működtető NKZSI (Nacionalna kompanija Zselezopatna infrastruktura) az energetikai szolgáltató CERB és a Hitachi Rail konzorciumával kötött szerződést a nevezett szakaszon az ETCS-rendszer 1-es kiépítettségi szintje és a GSM-R vezeték nélküli adatátviteli rendszer telepítésére. A felek reszort-megosztásának megfelelően a Hitachi Rail tervezi, telepíti és helyezi üzembe az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS) alapelemeit, a CERB pedig támogatja a telepítés és a kiépítés folyamatát. A munkálatok Bulgária szélesebb körű vasútmodernizációs programjával összhangban várhatóan 34 hónapon belül befejeződnek. A projektleírás szerint a korszerűsítés akár 160 km/óra pályasebességet is lehetővé tesz, javítja az üzembiztonságot, és megvalósítja az interoperabilitást a szomszédos hálózatokkal – mindez a zökkenőmentes nemzetközi áru- és személyszállítási szolgáltatások előfeltétele.

A Hitachi Rail már több mint 250 kilométeren telepítette az 1-es szintű ETCS rendszert Bulgáriában. A korábbi projektek a Plovdiv–Szvilengrád, a Szeptemvri–Plovdiv és a Plovdiv–Burgasz vonalak korszerűsítését ölelték fel.

Az ETCS 1-es szint jellemzője, hogy a rendszer feltételezi a hagyományos értelemben vett állomási és vonali biztosítóberendezések meglétét. A vonatközlekedés aktuális forgalmi helyzetnek megfelelő szabályozása alapvetően a helyhez kötött jelzők jelzéseire épül. A vonatok követési rendjét, a vonal átbocsátóképességét a fix térközök határozzák meg. A foglaltság és a vonatvég-vonategység ellenőrzését a – meglévő vagy újonnan épülő – hagyományos biztosítóberendezések végzik. A pálya–jármű kapcsolat egyirányú, az információátvitelt főleg pontszerű elemekkel, fix és vezérelhető balízokkal valósítják meg.

Nyitóképünkön: a BDZ villany Dezsőből kiállított regionális, Szófia–Dragoman vonata Peturh állomásnál, Borisz Bozsinov felvételén

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek