CAF-ok lecsupaszítva és újjáépítve
A negyvenhét termes és fülkés, első és másodosztályú kocsit (tehát az összes ilyen típusút – a poggyász-, a háló-, és étkezőkocsikról, kusettekről nem esett szó) érinti a nagyszabású program. Bár a vagonok belső elrendezése nem változik – tehát a válaszfalak és az ülések is oda kerülnek vissza, ahol eddig voltak –, mégis csak a szakavatottak ismernek rá az elkészült Amz/Apmz/Bmz/Bpmz-kre.
Miért is? Hiszen a kocsik formája alig módosul. Ami új: digitális viszonylatjelző, más alakúak a végzárlámpák. Azt, hogy egy közös helyett WC-nként külön szennyvíztartály lesz, tényleg csak a nagyon kíváncsiak veszik észre. Csakhogy ezeken felül megkapják az új, látványos festési sémát, ami az IC+-szal jelent meg.
Itt az ideje megmutatni A magyar államvasút a legkonzervatívabbak közé tartozik szerte Európában. Személykocsijaink azúrkékje évtizedek óta ugyanaz, eközben még a kevéssé innovatívak is kétszer-háromszor váltottak dizájnt – mutatva, hogy fejlődik a szolgáltatás. Lesznek jajongók, akik azt mondják, hogy épp ez a visszafogottság az erényünk – de az utasoknak a megújulás külső jegyei is vonzóak tudnak lenni. Sőt, a szemüknek hisznek legelőször. |
Belül új színek, új szolgáltatások várják az utazókat. Színvonalas utastájékoztatás, az ülésekhez digitális foglaltságjelzők, és a kötelező wifi, elektromos csatlakozás, USB csatlakozó hármasa emeli a komfortfokozatot. Utóbbi miatt a jármű új energiaellátót kap, klímaegység átalakításon, korszerűsítésen esik át, illetve a kocsi teljes újrakábelezése megtörténik – nem marad meg lehetséges hibaforrásként a régi. Természetesen modern mosdóhelyiségeket építenek be.
Ami nem látható: az új huzat alatt új a párnázat, frissen festettek az ülések keretei. Persze előbb javítják, ha kell. A szőnyeg alatt a CNC-mart padlólemezeket is cserélik. Az utastér burkolatait ugyancsak reparálják és festik. A csomagtartók sem maradnak a régiek, LED-es olvasólámpákat kapnak az átalakítás során.
Mindezek már a végső, összeszerelési fázis feladatai. Előtte történnek a kevésbé látványos, de még fontosabb munkálatok. Teljesen kiürítik a belső teret, az előtereket, kiszerelik a szigetelést, még a WC-k kabinjai sem maradnak a helyükön. Az ablakokat kiveszik, a keretek maradnak csak, az üveg új lesz. Elvégzik az indokolt lakatosmunkákat, ezen belül a padló hullámlemezét cserélik, részben, vagy ha muszáj, teljes felületen. Felhegesztik az új szennyvíztartály- és asztaltartó konzolokat. Az alumínium ajtók külső-belső felületei és mechanikája is újjáépül. Ezt követően a régi festéket fémig eltávolítják, és egy új bevonatrendszer építenek fel, az IC+ színvilágéval teljesen megegyező kivitelben.
Alapozás, gittelés, csiszolás, majd a színre fényezés, matricázás, és antigraffiti lakkréteg felhordása következik. Még egyszer említve: ez nem ráfestés, hanem fémtiszta felületre egy teljesen új bevonatrendszer felépítése. Mindezek az újnak megfelelő megjelenést biztosítanak.
Az összeépítés fázisában az új padlólemezek lefektetése, az elektromos hálózat kiépítése, a szigetelés, az ablakok beszerelése, a mennyezeti elemek felhelyezése, a szőnyegezés, az oldalelemek rögzítése a már általunk is látott munkafolyamat.
Ezt követik az ülések és egyéb bútorok, poggyásztartók, elektromos egységek beszerelése. Nehogy kihagyjuk az új műanyag padlótálcát kapott mellékhelyiséget sem.
Eközben a forgóvázak is elkészülnek. Új (állapottól függetlenül) monoblokk kerék- és féktárcsákat kapnak, cserélik a csapágyakat és szilenteket, gumielemeket, felújítják a sínféket, amennyiben szükséges.
A felsorolhatatlanul sokféle feladat közül szinte minden helyi eszközök és munkaerő igénybevételével készül el. Csak a padlóelemek (ezt is meg tudnák csinálni, de egyszerűbb egy gépesített vállalkozásra bízni), a műanyag burkolatok és az alumínium ajtók kerülnek kapun kívülre javításra, illetve felújításra. Ennek okán szolnoki járműjavító felkészültsége és sokoldalúsága a külső szemlélő számára lenyűgöző. Legyen szó lakatolásról, festésről és fényezésről, kárpitosmunkáról, villanyszerelésről, precíziós forgácsolásról, ablaképítésről, tehát bármiről és mindenről, ami a járműfelújításhoz és –építéshez kell: itt rendelkezésre áll. Technológiában és szakértelemben is.
A teljes kocsipark nagyjából három év alatt jut keresztül az üzemen. Ebből egy-egy vagon valamivel több mint 3 hónapra esik ki a forgalomból, vagyis ennyi idő alatt szedik szét, újítják fel és szerelik össze. Ha minden jól alakul, a fentiek eredményeképp nyáron már futnak az első felújított CAF-kocsik. Szívesen kipróbáljuk, amikor eljön az ideje.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!