Cessna-újdonságok Oshkoshban
A nagy amerikai repülőgyülekezet, az Oshkosh Fly-in a jelek szerint fontos alkalom a kisgépes gyártónak nemcsak újdonságai bemutatására, hanem az igények felmérésére is. A cég ugyanis kiállította egy hat-nyolc személyes, egy légcsavaros gázturbinával repülő jövőbeni típusának mock-up-ját, hogy megkérdezze a lehetséges vásárlóktól, elég kényelmesnek találják-e a gépet. A reakciók pozitívak: olyan kategóriáról van szó, amelyben mostanság nincs sok szereplő, a legtöbb hasonló méretű és elrendezésű gépet a svájci Pilatus adja el, a Cessna viszont a PC-XII-esnél olcsóbban akarja piacra dobni a típust.
Egy másik fontos újdonság, ami már persze erősen terjed más irányokból is a kisgépes világban, a dízelmotorok használata. A Cessna most a 182-es Skylane 230 lóerős, de ami a fontosabb: Jet-A üzemanyagot használó változatával állt elő, ez pedig nemcsak azért volt régi kérése a Cessna vevőinek, mert ezt tankolni sokkal olcsóbb, mint a hagyományos magas oktánszámú repülőbenzint, hanem mert egyre több helyen hagynak fel a repülőtereken a repülőbenzin tárolásával és árusításával. (Ferihegyen sem kapni.) A gép maximális utazósebessége tíz csomóval kevesebb, viszont a fogyasztása 30-40 százalékkal lesz alacsonyabb, miközben a hatótávolsága is erősen nő. Az ára magasabb az eredetihez képest, de ezt a takarékos gép hamar ledolgozza, ígérik (2013-tól) a Cessna emberei.
A bevált, nem kiépített pályákon is fel- és leszálló, nehéz körülmények között is remekül használható Cessna Caravan, egy hajtóműves, légcsavaros-gázturbinás konstrukció most bejelentett változata, az EX az új Pratt & Whitney Canada PT6A-140 hajtómű révén erősít, a teljesítmény 25 százalékkal javul 867 lóerőre, a szükséges felszállási úthossz több mint száz méterrel rövidül, az utazósebesség viszont 10-12 csomóval emelkedik.
Kettős engedélyeztetéssel sikerül megoldani a kis 162-es Skycatcher problémáját: mint korábban jeleztük, a kétüléses gépecske az Egyesült Államokban az LSA, azaz Light Sport Aircraft kategóriában szerepel, amely nem igényel típusengedélyt, az európai hatóság azonban megköveteli ezt. Időközben megszületett az LSA-nak megfelelő EASA-kategória is. A Cessna egyik szóvivője mindenesetre most azt jelentette be, hogy az amerikai apróság európai forgalmazásának már nincs akadálya.