CH–53-katasztrófa: hat halott Afganisztánban

iho/repülés   ·   2012.01.20. 10:00
nyito

A földnek csapódó gépben hat amerikai tengerészgyalogos veszítette életét. Más nemzetiségűek nem voltak a fedélzeten a katasztrófa pillanatában. A hivatalos jelentések szerint az amúgy „forró” területnek számító tartományban nem voltak harci cselekmények a katasztrófa környékén, így egyelőre balesetként kezelik a csütörtökön történteket. A vizsgálat megkezdődött, kiderítendő, hogy pilótahiba vagy műszaki meghibásodás okozta-e a gép és hat utasának végzetét.

CH–53-asok akcióban, Afganisztánban <br>(fotó: ISAF)

A nagy teherbírású Sea Stallionok szárazföldi „barátjukhoz”, a CH47 Chinookokhoz hasonlóan kiemelkedő szerepet kapnak az afganisztáni háborúban. A nagy magasságban, magas hőmérséklet mellett végzett repüléseknél kell a minél nagyobb hajtómű-teljesítmény, hogy a megfelelően páncélozott, felfegyverzett szállítóhelikopterek fedélzetén megfelelő mennyiségű terhet lehessen elvinni. A tapasztalatok alapján fejlesztik a CH53K Super Stallion változatot, mely felépítésében és külső méretében azonos lesz a CH53D/E változatokkal, de teljesen megújul kívül-belül. Ennek egyik fontos eleme lesz a három, egyenként 7500 lóerős General Electric GE38-1B hajtómű és a speciális, kompozit forgószárnyrendszer.

A típussal eddig három katasztrófa történt az afganisztáni hadszíntéren. 2002. január 20-án az amerikai tengerészgyalogság 361. nehéz szállítóhelikopter-századának (HMM361 „Repülő Tigrisek”) egy CH53E Super Stallion helikoptere Bagramtól hatvan kilométerre keletre lezuhant. Két hajózó veszítette életét, öten megsérültek.
Még ebben az esztendőben egy német  CH53G Se Stallionja szenvedett katasztrófát Kabulban. A házak közé zuhant helikopter hétfőnyi hajózószemélyzete életét veszítette.

2007. szeptember 25-én szintén egy német CH53G volt az áldozat: a nehéz szállítóhelikopterrel kényszerleszállást hajtottak végre a hadszíntér nyugati és északi térségének (RC North és West) határvidékén. A helikopterrel éppen kutató-mentő feladatot végeztek. Áldozat nem volt, a gépet végül – miután nem volt lehetséges a helyszínről elszállítani – az őrzését ellátó, folyamatos tálib támadás alatt álló norvég és litván katonák felrobbantották.

Kapcsolódó hírek