Csömör–Kerepes boltjárat? Desiróval? Mind valósággá válik nemsokára!
Nemsokára újabb szakaszába lép a 80a vonal felújítása. Február negyedikétől Pécel és Aszód között megszűnik a vonatközlekedés, a részletes vágányzári menetrendről korábbi cikkünkből tudhatnak meg többet. A szinte példa nélküli utassérelmet enyhítendő a vasúti menetjegyeket és bérleteket a gödöllői HÉV-en is elfogadják majd, a H8-as menetrendjét pedig sűrítik. Olyannyira, hogy csúcsidőben nem jut elég szerelvény a közvetlen csömöri vonatokra, így ebben az időszakban csak átszállással lehet a H9-es vonalon utazni. Hogy a Cinkota–Csömör szakaszon is megfelelő sűrűséggel tudjon közlekedni a HÉV, a MÁV-HÉV a 2018 nyarán már bevált módszerhez nyúl: egy dupla Desiro motorvonatot fog járatni csúcsidőben Cinkota és Csömör között.
És csúcsidőn kívül? Az egyik Desiro a cinkotai kocsiszínbe tér pihenni, míg a másik a Csömör–Kerepes szakaszon, a kavicsbányai vonalrész használatával fog háromszor fordulni. Más információk szerint négyszer, illetve nem kettő, hanem három Desiro lesz egyszerre Cinkota környékén. Meglátjuk... Minden esetre a tavaly őszi bézés próbavonatok nem voltak fölöslegesek, a vasúttársaság már bátrabban nyúl a Cinkota–Kerepes szakaszhoz. A Bézék kapacitása azonban a csúcsidei csömöri kiszolgáláshoz kevés – és az elővárosban az almásládák elég nehezen vállalhatók fel. Sokkal jobb lesz helyettük a Desiro: ha a WC-t le is zárják és a wifit kikapcsolják, az alacsonypadlót senki sem veheti el az utasoktól.
De nincs HÉV-es újítás próbavonat nélkül, így hétfő este felkerekedett két Desiro Istvántelken, hogy a Kőbánya teher–Törökőr–Örs vezér tere összekötővágányon a H8-as vonalra jusson. A próbavonatnak több célja is volt:
- Utascsere láthatóságának ellenőrzése Szabadságtelep megállóhelyen;
- Menetidő mérése Csömör–Kerepes között;
- Menetidő mérése Kerepes–Csömör–Cinkota szakaszon;
- Cinkota állomáson az állomásépülethez közelebbi megállási hely kijelölése az 1. vágányon a kedvezőbb átszállás biztosítása miatt;
- A kocsiszíni tárolás próbája;
- Próba-segélykapcsolás csavarkapoccsal rendelkező mozdonnyal;
- Peronszegélyek és pótlépcsők próbája Cinkota–Csömör–Kerepes közötti megállóhelyeken és állomásokon.
A MÁV-HÉV Facebook-oldalán hajnalban közölték: „...A próbamenet során szakembereink vizsgálták, hogy a jármű hogyan képes haladni a HÉV pályán; az állomásokon az utasokat vagy a Desiro motorvonatot érheti-e bármilyen olyan hatás, amely a közlekedésbiztonságot, a szolgáltatás színvonalát vagy az utazási élményt negatívan befolyásolhatja, valamint tesztelték az utastájékoztatási berendezéseket is. A műszaki próbamenet sikerességében a szakértők egyetértettek.”
A dupla Desiro este tíz körül indult el az Örsről, Cinkotáig nem állt meg. Innen Csömör felé a megállóhelyeken vizsgálták a szerelvény viselkedését, a lépcsők működését. A kavicsbányai szakasz fölött nincsen felsővezeték, ezért kell a dízelmotorvonat. A csömöri vágány visszatérése a H8-as vonalba egy érdekes és egyelőre elég hosszadalmas manőver, a váltókat kézzel kell állítani. A kerepesi irány célközönsége valószínűleg a kistarcsai bevásárlóközpontokba tartó vásárlók lesznek, de a vonatnak mindenképp el kell mennie Kerepesig, ez az első állomás, ahol félre tud állni, vissza tud fordulni a Desiro.
Kerepesről visszafele szintén Csömörön át közlekedett a próbavonat, és a cinkotai járműtelepet is ekkor ismertették össze a piros motorvonatokkal. Megvizsgálták, hol lehet majd tárolni a szerelvényeket, illetve a 735-ös Bobó is előkerült. Végül a segélykapcsolás kipróbálása elmaradt, a Bobó és a Desiro két-három méterről nézegették egymást. A próbák végeztével a két Desiro visszatért honába.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!