Dácsiás, hörgős bakonyi favonatok nyomában

Harmati Marcell   ·   2025.02.16. 18:00
01_bakonyi_Fa

Pont tíz éve történt, 2015. február 16-án. Még volt tél, sőt, hó is. Legalábbis több, mint manapság.

Akkoriban még nem számított annyira különlegességnek a havazás, mint napjainkban. Ráadásul szép napos időt mondtak arra a hétfői napra. Még egyetemisták voltunk tengernyi szabadidővel, így ötödmagammal fotózásra adtuk a fejünket. Eredetileg a Vinyén feladott favonatot terveztük lefotózni a Fenyőfői-ősfenyvesben. De tudtuk azt is, hogy Celldömölknek nem volt hadra fogható remot Dácsija, amivel ki tudnák szolgálni a franciavágási fűrészüzemet. Így a 13-as vonalon is érdekesség volt várható.

Várakozás a személyvonatokra, hogy elindulhasson a favonat Veszprém felé (a szerző felvételei)

Még csak pitymallott, mire Bakonyszentlászlóra értünk. A nap első sugaraival együtt érkezett a rakott tehervonat Vinye felől. A vonóerőt a veszprémi tartalék, a 330-as remot Dácsia adta. Bakonyszentlászlóról a személyvonatok leközlekedtetése után indult Veszprém felé.

Haladás az ősfenyvesben

Miután meglett a „nap képe” a fenyőerdőben, konstatáltuk, hogy a másik dízeles bakonyi vonalon, a személyforgalom-szüneteltetett 13-ason, a 2309-es remot Csörgő halad Franciavágás felé. Béb községnél, oké leírom a bébi vasúti átjárójában fotóztuk le, ahogy már visszafelé halad rakott tehervonatával.

A Franciavágásról indított favonat Béb határában

Eközben a 330-as Dácsia Zircen tolatgatott, összeszedte az ott megrakott fás kocsikat is, majd Eplény határában fényképeztük a „kibővített” tehervonatot, ahogy halad tovább Veszprémbe.

Vissza a 11-esre! A Vinyén és Zircen feladott fák vonata Eplény alatt. A háttérben álldogáló piros Suzukival utaztak a lelkes fotósok. Mind az öten!

Napjainkban már más szelek fújnak:

  • a 11-es vonalon éjjelente van kiszolgálás.
  • Már nem Dácsiával, hanem a Rail Cargo Hungaria Suttogóival.
  • Franciavágást már nem Celldömölk–Pápa felől szolgálják ki. Nagyobb területre volt szüksége pápai katonai repülőtérnek, becenevén a „Párducnak”, így a 13-as vonalat át kellett vágni, ezért már Győr–Veszprémvarsány felől közlekednek a tehervonatok. Ehhez előtte újra járhatóvá kellett tenni a pályát ezen a szakaszon, hisz évekig nem járt erre semmi.
  • A kiszolgálást már itt sem a MÁV-csoport mozdonyaival végzik, hanem a Kárpát Vasút gépeivel.

Nyitóképünkön rakott tehervonat jár be Bakonyszentlászlóra a felkelő nap sugaraiban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek