Debrecenbe Lufthansával: 49 év után új magyar desztináció

Márványi Péter   ·   2016.04.11. 19:17
cim

A kapitány szerint príma a pálya

A csinos kis fehér törzsű CRJ-900-as a 05-ös pályát közelítette, majd szépen és finoman leszállt, ahogy emlékszem maléves pilóták elmesélésére, ez a gép szívesen siklik hosszan a pálya fölött, mert rövidek a futószárak, kicsi a távolság a szárnyak és a beton között, ezért erős a párnahatás... Majd a gép a Follow Me után szépen átgurult, ahogy ez dukál ilyenkor, a tűzoltók tisztelgő vízfüggönye alatt. Még egy elegáns forduló a forgalmi előtéren, aztán a hajtómű leáll, a gép saját lépcsője lenyílik, majd némi várakozás után (először a csomagok távoznak a madárból hátul), kilépnek az utasok, és megjelenik a személyzet is.

Még tegyük hozzá: az iho/repülés kérdésére a gép kapitánya röviden elmondja, tökéletesen elégedett volt mind az irányítással, mind a pályával, amely ebből az irányból ILS-sel is fel van szerelve, a beton megfelelően szép sima volt – ők azért repülnek olyan helyekre, ahol nem ilyen hupnimentes a pálya, tette hozzá, anélkül hogy részletekbe bocsátkozott volna... Hiába, egy nyitójárat gépparancsnokának a diplomácia is erőssége kell, hogy legyen.

Ünnepi fürdetés, vagyis a nyitójárat köszöntése

Szóval nem mindennapi járatot fogadott hétfő reggel Debrecen. Ami abból is látszik, hogy a gép 98 fős befogadóképességéhez mérten is jóval nagyobb volt a fogadók száma, no meg azért az sem szokásos eljárás, hogy egy reptéren zászlóval ékesített csinos formaruhás hölgyek fogadják a személyzetet, nem beszélve bizonyos öltönyös urakról és csokraikról, amelyek a légiutaskísérő hölgyeknek jutottak.

Egy nyitójárat mindig öröm, mindig fontos esemény, de most kiemelten az volt, hiszen Debrecen először köszönthetett gépet hagyományos/hálózati légitársaság színeiben menetrend szerinti járat platformjaként. A Lufthansa, amint ez a későbbiekben is többször elhangzott, 49 éve repül Magyarországra, de most először terjeszti ki a hálózatát Budapesten kívülre is.

A személyzet plusz a zászlós kisasszonyok

A München–Debrecen vonalat a Bombardier kéthajtóművese egy óra tizenöt perc alatt teljesítette, egyelőre heti három járat repül a kelet-magyarországi nagyváros és a bajor főváros között, de minden érintett azt reméli, lesz ez még sűrűbb is, sőt, mint azt a Lufthansa Csoport magyarországi képviseletének vezetője, Antal Gábor portálunknak elmondta, gyakorlatilag csak döntés kérdése (nyilván megfelelően felpakolt gépekkel indokolva), hogy a CRJ-900-asnál akár nagyobb utasszállítót is besoroljanak a vonalra.

Ahogy a Bombardier körül a protokolláris sürgés alábbhagyott, a gépet szinte normális módon felkészítették a visszaútra, de amint ezt egy reptéri bennfentes mondta, a fordulóidő azért is volt fontos, mert a debreceniek ez alkalommal ismerkedtek a reptéren még újnak számító típussal, amely szinte naponta a látogatójuk lesz.

Két kapitány jött egy másodpilótával, naná, hogy ő ellenőrzi hajtóműindítás előtt a gépet

Majd megint a szokásos ceremónia: induló utasok a gépre, ajtózárás, hajtóműindítás, kigurulás a másik küszöbre, elegáns felszállás és meredek emelkedés, ezalkalommal a 23-as pályáról. Mint ahogy a megközelítés is felettébb egyszerű volt, az indulási eljárást sem bonyolította túl sok forduló. És persze a Debrecen–München járat startjának is bőven volt nézője a terminál elől.

Ezután kezdődött az épületben a sajtótájékoztató, amelyet Pákolicz Attila konferálásában először a Lufthansa nemrég kinevezett európai szóvivője, Boris Ogursky nyitott meg: a szakújságírók, akik a szűkebb körű és annál alaposabb tájékoztatón is részt vehettek, nyílt, derűs, minden kérdésre őszintén válaszoló, rokonszenves embert ismerhettek meg a személyében, aki a kellemetlenebb ügyekről is beszámolt, úgymint sztrájkok, a neo-hajtóművek rakoncátlankodása és egyebek: itt, az ünnepségen persze nem ezekről volt szó, de következő cikkünkbenezekről is részletesen beszámolunk.

Látványos búcsú Debrecentől, de majd jön a következő járat!

Boris köszöntője után Antal Gábor többek közt arról is beszélt, hogy Debrecen tizenkét éve szerepel már a bővítési listán, és hogy a járatot és a várost többszázezer Lufthansa-utas ismerheti meg egy remek reklámfogással, a fedélzeti törlőkendők zacskóján ugyanis ez a felirat szerepel a Nagytemplommal: Absolutely Debrecen. Papp László, a város polgármestere arra emlékeztetett, hogy a reptér öt évvel ezelőtt még csak 18 ezer utast fogadott és indított, tavaly már 180 ezret, idén ez a szám akár 300–350 ezerre is felszökhet, példa nélküli növekedést mutatva a régióban. Biztató a Lufthansa debreceni jelenléte, mondta a városvezető, utalva a nemrég indult vállalkozásokra, új projektekre, amelyek egyrészt generálják a forgalmat, másrészt nem is lehetnek meg megfelelő légi kapcsolat nélkül.

Absolutely Debrecen: nemcsak a debreceni járaton osztogatják...

Herdon István, a debreceni repülőteret működtető Xanga cégcsoport vezérigazgatója a multimodális központként való működés jelentőségét hangsúlyozta, Íjgyártó István, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára pedig a német–magyar kapcsolatoknak a magyar gazdaságra nézve meghatározó jelentőségéről beszélt és mondott adatokat, különös tekintettel a történelmi hagyományokra is visszatekintő bajor–magyar kapcsolatokra. Legyen a Lufthansa jelenléte a városban és repülőterén mindennapos élmény – ennél jobb kívánság talán nem is hangozhatott volna el a járatnyitás alkalmából.

A hagyományos torta ezalkalommal meglehetős nagyra sikerült; bár voltak, akik a marcipánborítású és csokikrémmel töltött CRJ alakját kicsit bumfordinak találták, de annál több finomság jutott az ünnepség résztvevőinek. Mire a társaság szétoszlott, a gép (az igazi) is leszállt Münchenben.

Papp László, Antal Gábor, Boris Ogursky, beszél Íjgyártó István

(Következő cikkünkben tehát részletesen foglalkozunk egyrészt a Lufthansa Csoport és társaságai tavalyi eredményeivel és főképp terveivel, magyarázatot kapunk arra, miért épp München volt az alkalmas desztináció Debrecenből, illetve megtudjuk azt is, mi van a csoport különféle társaságai – a Lufthansa mellett a Swiss, az Austrian, a Brussels és a Germanwings/Eurowings – magyarországi adatai mögött.)

A sajtótájékoztatót nem sokkal élte túl a torta

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek