Debreceni dömping: felpörög a reptér!

iho   ·   2015.12.17. 11:15
cim

Debrecen repülőterén az elmúlt tíz nap során egymást követték a különféle fejlesztések, változások, járatbejelentések, amelyek persze erősen összefüggenek. A legfrissebb esemény az volt, a Wizz Air szerdán itt nyitotta meg ünnepélyesen második magyarországi bázisát. A légitársaság a mostani induláskor egy Airbus A320 bázisrepülőgéppel lesz jelen a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren, három új járatot indítva december 16-ától Párizs Beauvais, Brüsszel Charleroi és Malmö célállomásokra.

A Wizz eddig is járt Debrecenbe, de most ide is telepít egy gépet (fotók: Debrecen Airport)

A Wizz Air már jelenleg is üzemeltet járatokat Debrecenbe, az új gépnek köszönhetően hatra emelkedik a Debrecenből elérhető útvonalak száma, az éves ülőhely-kapacitás pedig 136 százalékkal, 145 ezerre nő. A Wizz Air az új útvonalak indításán túl megnöveli a járatsűrűséget már meglévő, népszerű útvonalain London Lutonba és Eindhovenbe, hangzik a társaság közleménye. Váradi József, vezérigazgató szerint a debreceni bázis könnyebben elérhetővé teszi Kelet-Magyarországot, serkenti a turizmust és élénkíti a régió gazdasági fejlődését.

Szintén a napokban jelentették be, hogy a Wizz mellett a vezető európai hagyományos légitársaság is „rátalált” Debrecenre: a Lufthansa a 2016-os nyári menetrendbe München–Debrecen járatot illesztett 2016. április 11-étől hetente háromszor, hétfőn, szerdán és pénteken. A vonalon egy Bombardier CR 9-es (CRJ-900-as) típusú gép közlekedik majd, 98 férőhellyel, üzleti és turista osztályos kialakításban. A járat 9:45-kor száll fel Debrecenből és 11:25-kor landol Münchenben, a bajor fővárosból induló utasok 7:30-kor szállnak fel és 9:05-kor érkeznek a cívisvárosba. A Debrecenből induló utasok 130 müncheni csatlakozás közül választhatnak rengeteg célállomás felé.

Ilyen CRJ-900-asok járnak majd München és Debrecen között

Egy légitársaság új bázisához megfelelő kiszolgálás is dukál: erről szól a Wizz műszaki háttérmunkáit biztosító Lufthansa Technik lépése, ez a cég is megalapította Debrecenben az induló és érkező repülőjáratok kiszolgálására alkalmas második műszaki állomását. Mint a Lufthansa Technik közleménye emlékeztet rá, a cég tizenöt éve működik Budapesten, repülőgép karbantartási és javítási munkát végez, beleértve a teljes körű szolgáltatást a napi karbantartástól kezdve egészen a nagyjavításig, a mintegy egyhónapos úgynevezett „D-check” munkáig. A Wizz Air nemrég újította meg a szerződését a Lufthansa Technik Maintenance Internationallel (LTMI) és a Lufthansa Technik Budapesttel (LTB) a magyar, romániai és szlovákiai bázisú flottájának műszaki karbantartási munkáira.

Portálunk is hírt adott arról, és nyilván megintcsak összefügg az új járatokkal és az új bázis létesítésével, hogy ugyancsak a napokban megnyílt a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalának első, Budapesten kívüli kirendeltsége a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren. Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke az ebből az alkalomból tartott sajtótájékoztatón elmondta, a Légügyi Hivatal ezentúl helyben áll a hatósági szolgáltatások teljes spektrumával a Debrecenbe érkező és onnan felszálló utasok, a pilóták, a légitársaságok és a földi kiszolgáló szervezet szolgálatában. A közvetlenül nyújtott felügyeleti tevékenységgel a kirendeltség hozzájárul a repülés- és utasbiztonság növeléséhez éppúgy, mint a jogellenes cselekményekkel szembeni fellépéshez, amit a társszervezetekkel karöltve gyakorol.

A terminál már megfelel a schengeni követelményeknek

Ugyancsak hírt adtunk az Európában egyedülálló repülés-egészségügyi és oktatási valamint gyógyszervegyészeti komplexumról, amit Pfarma-Flight néven néhány napja avattak a repülőtérre vezető út másik oldalán. Amint akkor megírtuk, a repülési rész két szimulátorral (A320, B-737) felszerelt egyetemi szintű oktatási intézmény, amely nemcsak pilótákat, hanem műszakiakat is képezhet a nemzetközi szabványoknak megfelelően. A repülés-egészségügyi részleg egyrészt elvégezheti a hatóság által előírt orvosi vizsgálatokat, másrészt önálló kutatást folytathat például az olyan létfontosságú kérdésekben, mint a repülés közben előálló hypoxia, oxigénhiányos állapot fellépése. A farmakológiai részben a kutatás-fejlesztés mellett az ehhez szükséges kisebb mennyiségű gyógyszerek előállítása is megtörténhet.

A sűrűsödő forgalom késztette a a DKV Zrt. vezetését, hogy a város vezetésével új menetrend szerinti közösségi közlekedési lehetőséget biztosítson a légiutasok, illetve a repülőtéren dolgozók számára. December 16-ától módosított útvonalon közlekedik 44R jelzéssel a reptéri járat, amely a Nagyállomás és az Airport Debrecen között, a Nagyállomás–Homokkerti felüljáró–Mikepércsi út–Debrecen Airport útvonalon közlekedik. „Tekintettel arra, hogy az új reptéri járat a késő éjszakai és hajnali órákban is közlekedik, a megfelelő utazási kapcsolat biztosítása érdekében 2015. december 16-ától a 2-es villamos menetrendje is változik, kibővül éjszakai és kora hajnali járatokkal. Az új reptéri járatot és az éjszaka közlekedő 2-es villamosokat mindenki normál díjszabással veheti igénybe, érvényes rájuk a DKV Zrt. által kibocsájtott bármely utazási értékszelvény” – adta hírül a városi közlekedési társaság.

Méretes beton, megfelelő gurulóutak

És hogy világos legyen a debreceni repülőtér felfuttatásának piaci háttere: egy korábbi pályázati anyag, amelyet a reptérkezelő Xanga cégcsoport egyik leányvállalata készített, arra hívta fel a figyelmet, Debrecen a román határtól mintegy ötven kilométerre, az ukrán határtól százhúsz kilométerre fekszik, így potenciális vonzáskörzete messze túlnyúlik Magyarország keleti határain is. Tegyük hozzá: a határ túloldalán lévő nagyvárosok mindegyikének van saját repülőtere, de kiépítettségében sem Ungvár, sem Munkács, sem Szatmárnémeti, sem Nagyvárad nem veheti fel a versenyt a modernizált debrecenivel, és forgalmuk sem számottevő, tehát egy meglehetősen nagy körzetben fejleszthető regionális légiközlekedési központtá, beleértve a cargo-forgalmat is.

A város vasútállomása alig egy kilométerre északra található a repülőtértől, az M35 autópályának az elkövetkező években a román határig megépítendő szakasza a repülőtér mellett fog elhaladni. A 2500 méteres, 40 méter széles pálya, gurulóútjai és forgalmi előtere alkalmas a légi személy- és teherszállításban használt valamennyi jelentősebb gép fogadására, állapítja meg a tanulmány. A Lufthansa-bejelentéskor pedig azt is elmondták, hogy 2016-ban sor kerül a II. kategóriás ILS műszeres leszállító rendszer kiépítésére.

A fénytechnika mellé jövőre kiépül a II-es ILS

Az a Pharma-Flight avatón hangzott el, az idei utasforgalmat jövőre akár meg is duplázhatják, ezzel pedig a debreceni reptér az egyik legdinamikusabban növekvő regionális repülőtérré válik Kelet-Közép-Európában. Debreceni Nemzetközi Repülőtéren a következő hónapokban további fejlesztések történnek, köszönhetően Debrecen és Magyarország Kormánya közötti megállapodásnak. A Modern Városok program keretében sor kerül az ILS 2 rendszer kiépítésére, ami jelentős mértékben járul hozzá a repülésbiztonság növeléséhez, valamint további infrastrukturális fejlesztések várhatóak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk!Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek