December 11-étől új menetrendet vezet be a MÁV-Start, a Volánbusz és a HÉV: a főbb újdonságok az észak-pesti elővárosi térséget érintik

iho   ·   2022.11.12. 19:10
00_mvaltas2022

A MÁV–Volán-csoport új, 2022/2023-as vasúti és autóbusz-menetrendje december 11-én, vasárnap lép hatályba. A Technológiai és Ipari Minisztérium iránymutatásai alapján előkészített szokásos éves decemberi menetrendváltás új, utascentrikus szemléletet hordoz, és újabb fejlesztésekkel használja ki a MÁV–Volán-csoport integrációjának előnyeit. A közösségi közlekedés versenyképességének egyéni közlekedéssel szembeni javítása érdekében az utazási szokásokhoz még jobban igazodó, összehangolt vasúti és buszos menetrendek teszik vonzóbbá, szerethetőbbé a vonattal, busszal utazást. A legfőbb újdonságok az észak-pesti elővárosi térségben élők utazását könnyítik meg, amit a hatvani vonal felújítása, valamint a Kőbánya felső állomás és a Keleti pályaudvar között megépített harmadik vágány tesz lehetővé. A vasútvonalak csaknem harmadát érintik a menetrendi vagy éppen tarifális fejlesztések, az utasok kényelmét pedig – a várhatóan jövő év elejére teljessé váló – negyven példányos Kiss motorvonatflotta és a Volánbusz 2018 óta több mint 1800 új járművel bővülő autóbuszflottája is szolgálja.

Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára videójában elmondta:

„a megnövekedett energiaárak mellett is biztosítja és biztosítani fogja a Kormány a közszolgáltatásokat, hogy Magyarországon az emberek számára továbbra is kiszámítható, megbízható legyen a közösségi közlekedés. Ezért nemcsak, hogy fenntartjuk a tömegközlekedést országosan, hanem fejlesztjük is. Számos elkészült nagyberuházás, új járműbeszerzések nyomán az ország minden táján történnek szolgáltatásfejlesztések. Egységes, összehangolt szolgáltatást szeretnénk vasúton, autóbuszon minden utasunk számára, annak érdekében, hogy Magyarországon mindenki eljuthasson munkába, iskolába, szórakozni, szabadidős programokra, akár kirándulni, buszon, vasúton a hazai tömegközlekedés összehangolt rendszerében. Ezt szolgálják a menetrendi fejlesztések idén, melyek a budapesti elővárosi vonatokat, az összes főbb InterCityt és az ország számos régióját érintik.”

A járványhelyzet okozta húsz–harminc százalékos visszaesést követően az utasszámok már közelítenek a 2019 első kilenc hónapjának adataihoz, akkor közel 103 millióan választották a vasúti utazást, míg idén szeptember végéig 96 millióan utaztak vonattal belföldön. A távolsági közlekedésben már meg is haladta az utasszám a járvány előtti mértéket. 11,5 millió utas utazott a MÁV-Start távolsági járatain idén január és szeptember között, többen mint 2019-ben. A következő kiemelt menetrendi fejlesztésekkel jövőre még jobban fellendülhet az utazási kedv:

(illusztrációk: Vörös Attila)

  • A hatvani vonal felújítása révén markáns módosítások, az észak-pesti agglomerációban élők számára kedvező újdonságok jelennek meg:
    • Mátra Interrégió elnevezéssel új, óránkénti közvetlen összeköttetés jön létre Budapest és Gyöngyös között.
    • Az elővárosi és a távolsági üzemidő is bővül a hajnali és éjszakai peremidőszakokban. Az Interrégió vonatokkal együtt reggel csúcsidőben tizenöt percenkénti kiszolgálás valósul meg Aszód és Bag felől a fővárosba.
    • Vámosgyörk és a Budapest között a Mátra és az egri Agria Interrégiók révén félórás ütemben közlekednek a vonatok a jelenlegi hatvan perces ütemű közlekedés helyett.
    • Főként az utasforgalom szempontjából kiemelt napszakokban a hatvani, gyöngyösi vonalon is forgalomba állnak Kiss emeletes motorvonatok.
    • Az intercityk a mentrendváltástól megállnak Hatvanban. Budapest és Hatvan között felármentesen vehetik igénybe az utasok az intercityket. Ez a salgótarjáni vonalról átszállók számára is fontos, mert a vonal települései és Budapest között így huszonöt perccel gyorsabb lesz az utazás a gyorsabb átszállásnak köszönhetően.
    • Az észak-pesti elővárosi térségben az autóbuszok az új munkamegosztásban elsősorban rá- és elhordó funkcióval kapcsolódnak a vasúthoz.
    • Gödöllőről, Bagról, Hévízgyörkről, Galgahévízről, Turáról, Aszódról, Kartalról, Vesegről, és további dél-nógrádi településekről új járatok indulnak Újpest-Városkapu végállomással csúcsidőben harminc percenként, hiszen a térségből sokan utaznak Észak-Pestre. Ezáltal Újpesten az M3-as metróra, továbbá Újpalota és a Mexikói út felé is kedvezőbb átszállási lehetőség nyílik. Budapest más területei felé pedig a Keleti pályaudvarra érkező, gyakrabban közlekedő vonatokat ajánlja a vasúttársaság, amikről az M2-es és M4-es metró is elérhető.
    • A budapesti agglomerációnak az egyik nagyon fontos szeletében, a hatvani vonal mentén létrejön a teljesen integrált MÁV-Start, Volánbusz, HÉV tarifaközösség. A vasúttal és autóbusszal utazóknak kedvező áron (a korábbi közvetlen Budapest irányú buszos eljutás költségeit nem meghaladó, bizonyos megállóhelyektől történő utazás esetében a jelenlegi vasúti bérletárakhoz képest jelentősen olcsóbban) közös bérlettel nyílik lehetőség a vonatok, a H8-as HÉV és az autóbuszok együttes igénybevételére a Budapest és Gödöllő–Szada, a Budapest és Gödöllő–Valkó–Vácszentlászló–Zsámbok, a Budapest és Aszód, a Budapest és Gyöngyös, valamint a Budapest és Bag–Hévízgyörk–Galgahévíz–Tura viszonylatok esetében.
  • A Vác és Aszód közötti új vonatokkal december 11-étől újraindul a személyszállítás 77-es vonalon, ahol 2009 óta szünetelt. Hét pár S77-es jelzésű vonat közlekedik naponta – elsősorban a diák és hivatásforgalmai igényeket kiszolgáló menetrendi struktúrában.
  • A Nyugati pályaudvar és Debrecen között (100-as vonal) új Cívis Interrégió vonatok közlekednek óránként, modern Flirt motorvonatokkal. A vonatok a Nyugati pályaudvar és Cegléd között csak Zuglón, Kőbánya-Kispesten és Ferihegyen állnak meg, Ceglédtől Debrecenig pedig minden állomáson és megállóhelyen.
  • A pécsi vonalon az intercity vonatok egységesen a Mecsek IC elnevezést kapják, ezekben elsőosztályú prémium- és bisztrószakasszal ellátott IC+-kocsik is közlekednek a jelenlegi első osztályú IC-kocsik helyett.
  • Dinamikusan nő az utasforgalom a Budapest környéki elővárosi vonalakon a számos fejlesztésnek és szinte kizárólag korszerű motorvonatok közlekedésének köszönhetően. Az utasigényekhez igazodva hétköznap esti órákban és hétvégén napközben a legnagyobb utasforgalmú elővárosi vonalakon sűrűbben közlekednek a vonatok a menetrendváltástól, félórás követés lesz a hatvan perces helyett.

  • A távolsági közlekedésben az utasszámok növekednek, és egyre nagyobb igény van arra, hogy a szokásos este 6-7 óra körüli utolsó vonatoknál később is haza lehessen jutni a vidéki nagyvárosokból Budapestre vagy a szomszédos nagyvárosba, illetve fordítva. Emiatt az őszi Budapest–Szeged közötti intercityüzemidő-bővítést a menetrendváltástól újabbak követik. A főváros és Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc, Eger között, valamint a Balaton felé is meghosszabbodik az üzemidő.
Volánbusz
  • A Volánbusz esetében látványos a fejlődés a járműállomány tekintetében. A 2018-ban indított járműfiatalítási program keretében eddig összesen 1821 autóbuszt – 1702 újat és 119 használt, újszerűt – állított forgalomba a Volánbusz. Ezeket a közösségi közlekedés fejlesztése érdekében a lehető legnagyobb hatékonysággal használja a közlekedési társaság.
  • Decembertől változik a Volánbusz menetrendje is. Az ország számos térségében a vasúti menetrend változásához kapcsolódóan, vagy a helyiek igényei szerint bővül a buszos szolgáltatás. Módosul a ráhordó autóbuszjáratok közlekedése, új vasúti csatlakozások jönnek létre. A Veszprém–Ajka és a Dombóvár–Gyékényes vonal esetében pedig a helyközi autóbuszos közlekedés szerepe erősödik.
  • Etyek és Biatorbágy vasútállomás között – 766-os jelzéssel – új buszjáratok közlekednek (munkanapokon csúcsidőben harminc percenként, azonkívül óránként), a Budapest–Tatabánya–Győr–Hegyeshalom (1-es) vonalon lesz csatlakozásuk a főváros felé közlekedő vonatokhoz. Az Etyek–Budapest, Biatorbágy–Budapest viszonylatú autóbuszbérletek Biatorbágy és Budapest között a vasúton is érvényesek, így egyetlen bérlettel igénybe vehetőek a csatlakozást nyújtó autóbuszok, a vonatok, és a közvetlen fővárosba közlekedő autóbuszjáratok is.

  • A MÁV–Volán-csoporton belüli buszos és vasúti alágazati együttműködésében Veszprém és Ajka között (20-as vonal) a helyközi autóbuszok szolgálják ki a településeket. A Volánbusz több, jelenleg is közlekedő autóbuszjárat útvonalát módosítja, illetve meghosszabbítja Veszprém vasútállomásig.
  • A Dombóvár–Gyékényes (41-es) vasútvonal esetében szintén a MÁV–Volán-csoporton belüli alágazati együttműködésnek köszönhetően a helyközi autóbuszok szolgálják ki a településeket, a vonatok egységesített, ritkított megállási rend szerint közlekednek a menetrendváltástól. Kaposvár és Dombóvár között kétóránként vonathoz csatlakozó, időben egyenletes közlekedést biztosító autóbusz-menetrend lép életbe, csúcsidőben a jelenleginél egyenletesebb járatkövetést biztosítva Kapospula, Attala, Csoma, Szabadi, Baté, Kaposhomok és Taszár érintésével.
MÁV–HÉV

A MÁV–HÉV menetrendjében is történnek apróbb változások. A H5-ös vonal menetrendje – az utasok javaslatának megfelelően – egyszerűbben megjegyezhetővé válik, mivel december közepétől a vonatok már csak egyféle munkanapi menetrend szerint közlekednek. A jövőben már nem lesz különböző a hétfőtől csütörtökig és a pénteken érvényes menetrend, azaz a HÉV-ek a tanítási időszakokban valamennyi munkanapon azonos menetrend szerint járnak.

A H8-as vonalon kisebb korrekciók, néhány perces módosítások lesznek annak érdekében, hogy a vonatok pontosabban, megbízhatóbban közlekedhessenek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek