Deutsche Bahn: ismét nyereséges

Zöldi Péter   ·   2017.03.25. 16:15
db_nyereseges_kislid

Döntően a Grube-korszak intézkedéseihez köthető, hogy 2016-ra ismét nyereségessé vált a konszern. A szolgáltatás színvonala és a pontosság is javult. Ezt nem más mondja, mint Richard Lutz, aki Grubét követi az igazgatótanács elnöki székében.

Lutzot szerdán nevezte ki a felügyelőtanács. Elődje, Grube még januárban kisebb harc után visszalépett a szerződéshosszabbítására vonatkozó igényétől.

A stuttgarti új főpályaudvar és a kapcsolódó alagútszakaszok építése az előző vezetés hátrahagyott időzített bombája. Ha a 6,7 milliárdosra becsült költségek növekedésnek indulnak, még nem tudható, kinek kell elvinnie a balhét. Itt még a korábbi főnök, Grube látható a szeptemberi alapkőletételen (fotó: DPA)

Megválasztása előtt egy nappal Alexander Dobrindt közlekedési miniszter (CSU) a vasút anyagi helyzetének stabilizálását követelte. Lutznak nincsen könnyű dolga: a vasút mintegy 18 milliárd eurónyi adóssághegyet görget maga előtt, és a következő négy évben további 2,4 milliárdos segítséget kap, elsősorban új járművek vásárlására. Lutz alapállása meglehetősen tiszta: a minőség pénzbe kerül, minőségvesztéssel viszont el lehet veszíteni az utasokat és a jövőt is.

A 2016-os célt, hogy a vonatok nyolcvan százaléka pontos legyen, sikerült elhibázni, de 2017-re nyolcvanöt százalékot irányoztak elő. A vasúti definíció szerint csak a hat perc feletti eltérés számít késésnek, viszont az ajtók ezután húsz másodperccel a menetrendi indulási idő előtt be fognak záródni

Az általános spórolásnak köszönhetően a német vasút a korábbi rekordveszteséggel sújtott időszakot maga mögött hagyta, 2016 végén 1,95 milliárd eurós nyereséget könyvelhetett el, negyvenmilliárdos forgalom mellett. Kamatok és adók levonása után szerény, de mindenképpen újdonságként ható, 716 millió eurós tiszta haszon maradt a vasútnál. Ezzel szemben áll az egy évvel korábbi, minden eddiginél nagyobb, 1,3 milliárd eurós veszteség, amelyet elsősorban a teherszállítás visszaesése és a teherszállítási piac átrendeződése okozott.

A nagytömegű, homogén áruk szállításában a német vasút a piac hatvan százalékát uralja, de az egyéb teheráruk terén elveszni látszik az előny

– Túl vagyunk a fordulóponton! – hirdette ki Lutz. A személyszállításban a távolsági buszok jelentette erős konkurencia ellenére szintén rekordot döntött a vasút: a 140 millió elszállított utas öt százalékkal több, mint 2016-ban. A vasútnak eredményes év az utazni szándékozóknak is jó időszakot jelentett, nőtt a pontosság, javult az utasok elégedettsége. – A konszernnél reményteli hangulat uralkodik – mondta erről Lutz. – Ez az év a további felívelés időszaka lesz.

Az új elnök eddigi, több éve gyakorolt munkakörét, a pénzügyi vezetői tisztet is megtartja. E szándékának helyességét az első hónapok számai már igazolják, a 2017-es évre pedig legalább 2,1 milliárdos nyereséget (ez körülbelül a budapesti 4-es metró teljes költségének másfélszerese – csak összehasonlításul), és 41,5 milliárdos forgalmat várnak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek