Döcögve, de jóindulatúan indul a BKK Duna
Stílszerűen a Pest-Buda motorossal indult Vitézy Dávid a Jászai Mari térről az A38 hajón tartandó sajtótájékoztatóra. Az utazás bizonyára nagyon kellemes lehetett, én 3 perccel késtem le a hajó indulását, a BKK vezérigazgatója pedig híres a pontosságáról, így nem vártak meg. Sebaj, gyorsan villamosra szálltam és lerohantam a Petőfi híd budai hídfőjéhez. Itt már 10 perces késésben voltam hozzájuk képest, vagyis hajóval 7 perccel gyorsabban lehetett eljutni a Nagykörút északi hídjától a déli végéhez - tegyük hozzá, a hajó sehol nem állt meg útközben.
Július 1-től azonban beindul a menetrend szerinti forgalom, akkor pár perccel rövidebb, 37 perc lesz az utazás völgymenetben. Nyáron mindenképp ez a legjobb módja a munkahelyre való eljutásnak, kár, hogy az IHO szerkesztősége nem a Duna partján, hanem egy villamosremízzel szemben van. A hajók elméletileg egész évben közlekednek majd, azonban jégzajláskor rájuk is vonatkozik majd a hajózási tilalom, így valószínűleg februártól decemberig lehet majd velük utazni. A komfortosabb utazás kedvéért légkondicionálást is építettek a hajókba, így nyáron hűteni, télen fűteni lehet majd a hajókat, amik eddig eléggé ki voltak téve az időjárásnak. Büfé már most van a hajókon, a tervek szerint pedig lesz ingyenes wifi is, ez azonban egyelőre hiányzik. Pedig utazás közben remek lehet dolgozni, feltéve ha valaki nem akarja a dunai panorámát élvezni menet közben.
Hajó tekintetében ne várjon senki nagy durranást: a járatok elindításához megszereztek egy 498 millió forintos EU/KÖZOP-támogatást, de ebből elsősorban a kikötők kiépítésére és korszerűsítésére futotta, meg némi hajófelújításra. A Gellért téri hajóállomást azonban még így sem sikerült kiépíteni, az csak szeptemberre lesz kész. A járművek pedig légkondit, új padlót kaptak, némelyikben még a mosdót is sikerült felújítani. A nyílvánvaló hiányosságok ellenére a BKK és a BKV szakemberei láthatóan örültek a projekt elindulásának. Többen is azt mondták menet közben, hogy végre nem egy felülről jött parancsot kellett teljesíteniük akkor is, ha irreális az elképzelés, hanem kaptak egy költségkeretet, és abból kellett minél többet kihozniuk. Így, hogy nem az álmokhoz, hanem a reális lehetőségekhez kellett igazodniuk, a tetejéről a talpára sikerült állítani a projektet. Tudják, hogy még nincs minden kész, azt is tudják, hogy a mostani helyzet távol van az ideálistól, de mindannyian úgy érzik, hogy tudásuk legjavát adhatták adott körülmények között, és már ez is nagy eredmény - legalábbis így vélekedtek az általam megkérdezettek.
Pedig összesen 3 járat lesz, ebből kettő hétköznap, egy hétvégén jár majd, óránkénti követéssel. A hajók pedig 80-150 főt tudnak befogadni, vagyis nem lehet arra számítani, hogy tömegek indulnának hajón munkába. "De ha az igények igazolják, akkor lehet még fejleszteni" - bizakodott a jövőt fírtató kérdésemre Vitézy Dávid.
A D11-es járat Újpest, Árpád úttól (vagyis a 3-as metró Újpest-Központ megállójától nem messze) indul, és a Haller utcáig jár 7 és 18 óra között, míg a D12 6:19-től 16:19-ig jár a Rómaifürdő és a Kopaszi-gát között. A D13-as a Rómaifürdőtől a Kopaszi-gátig jár, de érinti a az Óbudai-szigetet, a Dráva utcát és a Margitszigetet is, ahol hétköznap várhatóan nem lesz nagy forgalom. A hajójárat lesz az egyetlen tömegközlekedési összeköttetése a Marina-part nevű lakótelepnek. Mint Vitézy Dávid nem kevés malíciával megjegyezte, erre a területre úgy építettek fel több száz lakást az elmúlt években, hogy egyetlen utcájába sem tud bemenni a busz.
Az ott lakóknak mindenképp fejlődés, de a hajóforgalmat még így is van még hova fejleszteni. A BKV jelenlegi hajóparkja még a buszoknál is öregebb: 25-45 éves darabokból áll, a Pest-Buda például 1988-ban készült a balatonfüredi hajógyárban. Két gépe van, a Leyland licenszű, de lengyel gyártmányú SV680-ak nem a legerősebbek a maguk 190 lóerejével, és ezt a hajóosztályt nem is kifejezetten a hivatásforgalom kiszolgálására tervezték: az ilyen hajók általában hatalmas, kompszerű ajtókkal vannak ellátva, a BKV 130-as (más néven H-06) hajóosztálynak csak egyetlen ajtaja van, azon egyszere egy ember tud ki- vagy beszállni. Ahhoz, hogy a menetidőt csökkenteni lehessen, illetve az utasforgalom nagysága ne befolyásolja túlságosan a menetidőt, ezen mindenképp érdemes változtatni. Úgy tudjuk, a 6 hajó korszerűsítésére a megszerezhető támogatások függvényében pályázatot írnak majd ki.
De ez egyelőre még a távoli jövő, egyetlen darab ideális hajó megvásárlása 300-500 millió forint körül van. Ilyen hajókat egyelőre csak külföldön lehet venni, de miután tegnap megalakult a magyarországi Hajógyártó Klaszter, így néhány éven belül akár több hazai gyártótól is lehet majd hajókat venni. És ne feledkezzünk meg a Duna Express társaságról sem, ők alternatív meghajtású gyorshajókkal szolgálnák ki az utazási igényeket, ha a BKK őket választaná szolgáltató partnerül. Vagyis a dunai hivatásforgalmi hajózásnak jövője már van, a jelene pedig épp most kezdődik.