Drezda mellett gőzzel

Melles Kristóf   ·   2011.07.29. 07:00
title

Szászország a sűrű nagyvasút mellé sok-sok kisvasutat is épített. A gőzvontatást azonban a mai napig csak kiegészíti a dízelvontatás, pedig voltak ambiciózus tervek. Drezdától északnyugatra indul az a vonal, amely már 1974-ben nosztalgiavonat füttyétől volt hangos.

Szászország a valaha létezett keskenynyomközű vonalakkal. A vasutak egy része normál lett (Heidenau–Altenberg, Klotzsche-Kamenz), mások megszűntek, Radebeul, Oschatz, Freital, Zittau, Cranzahl, Jöhstadt fennmaradtak<br>(forrás: schmalspurbahn.de)

Radebeul Ost állomásépülete: még jelenlegi állapotában is fenséges

Radebeul Ost–Radeburg: Drezda elővárosából indul a vonal, hiszen már a XIX. században is célszerű volt a részvényesek pénzét takarékosan felhasználni, nem akartak horribilis áron telket vásárolni. 1884-ben indult meg a 16 kilométeres vonalon a forgalom, a Németországban szokásos 750 mm nyomtávolsággal. Legérdekesebb műtárgya a dippelsdorfi tavon átvezető töltése, amely vadregényességben csak a Tisza-tavi vasúthoz hasonlítható.

Hogyan keresztezzünk tavat feladat megoldása<br>(forrás:Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft)

A gőzmozdonyok még bőven húztak tehervonatokat is, amikor 1974-ben elindult a nosztalgiaforgalom. Majd az NDK megszűnésével ez megváltozott, mert bezártak a gyárak, és a közúti fuvarozás felszabadult a korlátozások alól. A személyforgalom került előtérbe, de a DB nem szeretett volna kisvasúttal foglalkozni. Előbb a Verkehrsverbund Oberelbe hosszú távú közszolgáltatási szerződése, majd pedig a kiszervezés jelentette a továbbélést. Mindkét új tulajdonos érdekes szereplő: előbb a vonattakarítással foglalkozó BRG jött 2000-ben, majd a 2004-ben DB-leány helyett a tartományi kötődésű Busverkehr Osterzgebirge. Az utóbbi már 1997-től működtette a Cranzahl–Kurort Oberwiesenthal kisvasutat, és miután Szászországban megszerzett még két kisvasutat (a radebeulin kívül a Freital-Hainsberg–Kurort Kipsdorf vonalat), megalapította a Sachsische Dampfeisenbahngesellschaftot. Az utóbbi cég üzemelteti jelenleg Lößnitzgrundbahn márkanéven a vonalat, és már csak a bérletes utasok vehetik igénybe közlekedési szövetséges árakon, a turisták többet fizetnek az élményért.

Kétmotors, könnyen ívbeálló dízelmozdony volt a V36K, de nem vált be a szász kisvasutakon. Itt a képen a zittaui fűtőház előtt látható<br>(fotó: schmapsurbahn.de)

Radebeul Ost vágányai. Bal szélen a keskeny sínpár, mellette a DB AG két vágánya, tőlük jobbra pedig a Verkehrsprojekt Deutsche Einheit építési területe látható. Az ICE félreállt, mert az építkezés miatt a következő állomásköz egyvágányú

Körbejárja vonatát a gőzmozdony. Ezen a napon nyolc kocsit kell eljuttatnia Radeburgba

Kisvasút-villamos keresztezés Weißes Roß negállóhelynél<br />(az archív fotót D. J. Howdle készítette)

Ugyanez a vágánykereszt tizennégy évvel később, a radebeuli telepen kiépítve<br>(fotók: Melles Kristóf)

Kisvasúton átszelési kitérő: ezek szerint ilyen is létezik

Széntér kisvasúti módra. A szenet a daru emeli a silóba, majd onnan a puttonyokba kerül, végül a mozdony széntárolójába. A csöpögő víz jelenléte nem véletlen: a szenet locsolni kell, hogy véletlenül se legyen kedve szénporrobbanáshoz

Hóeke és L45H. Még az üzemi járműveken is automata kapcsoló van

Kapcsolódó hírek

Közút Zöldút Haszonjármű Alternatív hajtás

Szénhidrogén alapú üzemanyaggal működő hatótávolság megnövelővel ellátott e-teherautókat tesztel a Scania és a DHL

iho/közút   ·   2025.03.29. 15:30

Jegyezzük meg: Extended Range Electric Vehicle, azaz EREV. A kiterjesztett hatótávolságú villanyautót átmeneti megoldásnak szánják az üggyel foglalkozók. Mindaddig lesz benne ráció, ameddig nem épül ki teljesen a megfelelő hatótávolságú e-járműveket kiszolgáló töltőinfrastruktúra.