Drónok London felett: három nap, három veszélyes incidens

iho   ·   2016.11.18. 16:15
cim4

Az Egyesült Királyság repülésbiztonsági testületének most nyilvánosságra hozott jelentése szerint nyáron három egymást követő nap kerültek a Heathrow megközelítését végző utasszállítók kiemelten veszélyes közelségbe ember nélküli repülő szerkezetekkel.

Csúcsidőben negyven másodpercenként érkeznek a gépek...

Az egyik esetben egy A320-as családhoz tartozó gép a rövidfalat repülte a 27-es balpálya megközelítésekor, amikor egy fekete szerkezet a jobb szárny illetve a jobb vízszintes vezérsík felett húzott el, vagyis valóban kritikus közelségben a repülőgéphez. A veszélyes találkozás csaknem ötezer láb magasságban történt, nappal, a Shard Tower környékén, vagyis a Tower híd közelében, London belső kerületei felett; egyébként azon a ponton, ahol a több irányból érkező gépeket ugyanarra a végső egyenesre fordítják.

Egy másik, ugyancsak a 320-as családhoz tartozó gép szintén a 27-es balpálya felé süllyedt, amikor felbukkant egy szerkezet. A drón jelenlétéről az előttük haladó másik gép pilótái is jelentettek, ezért az érintett utasszállító személyzete erősen figyelte a légteret, nyilván ezért tudták azt is rögzíteni, hogy a szerkezet egy quadrotor volt, négymotoros, négy légcsavaros drón.

...de a jelek szerint a drónok nemcsak akkor zavarhatják az érkező forgalmat, amikor a gépek már közvetlenül landolás előtt repülnek, hanem a belváros felett is

A harmadik incidens egy A319-est érintett, amely a 27-es jobb pálya felé tartott, már mindössze 1000 láb, azaz háromszáz méter magasan. A drónokat vezérlő személyt egyik esetben sem sikerült megtalálni. Az utolsónak említett szerkezet a pilóták benyomásai szerint – milyen szép téma – a repülőtér felé tartó nagy repülőgépeket kamerázta.

A drónveszély csak némi áttételekkel kapcsolható a Heathrow jövőjéről zajló vitákhoz, de kétségtelen, hogy ha az óceán felől fúj a szél, ami a leggyakoribb ebben a körzetben, akkor a főváros legsűrűbben lakott részei fölött zajlik a két párhuzamos pálya megközelítése, és a harmadik, a mostani kettőtől kicsit északabbra és nyugatabbra tervezett harmadik pálya esetében is elkerülhetetlen a belváros feletti repülés, bár kétségtelen, hogy a nyugat felé eltolt küszöb azt jelentheti, hogy a gépek valamivel magasabban repülnek át a belváros fölött, mint a jelenlegi megközelítési eljárások szerint.

Flightradar24, jellegzetes londoni helyzetkép: az egyik várakozási légtér felől a United Washingtonból érkező 767-ese 3000 lábon tart a 27-es pálya felé, előtte három gép repüli a város felett a final-t, mögötte az Air Canada 787-ese és a British 777-ese sorol be a végső megközelítésre

Kétségtelen ugyanakkor, eddig a 27-es irányok felől érkező gépek nem jelentettek veszélyt, sőt, sokan London egyik látványosságának tartják a Heathrow felé viszonylag alacsonyan elvonuló, csúcsidőben negyven másodpercenként egymást követő utasszállítókat. Az egyetlen baleset, amikor egy British Airways 777-esének egy hőcserélő eljegesedése miatt „elfogyott” mindkét hajtóműve, már a pálya közvetlen közelében történt, a gép siklórepülésben a reptér kerítésén belül ért földet. A drónveszély viszont azt jelenti, hogy egy kellemetlen forgatókönyv szerint a megközelítést végző utasszállítónak a belváros felett teheti harcképtelenné egyik hajtóművét a belerepülő szerkezet.

Az is biztos, hogy a londoni házrengetegben lapuló drónpilótát elkapni szinte lehetetlen, az elmúlt hónapok vitáiban ez az érv is előkerült, és ezt természetesen a másik nagy londoni légikikötő új pályájának hívei vetették fel. A londoni reptérbővítési harc eldőlni látszott Heathrow javára, de a legfrissebb fejlemény szerint Gatwick számára mégiscsak vannak még esélyek. A brit kormány a Davies-bizottság javaslatának megfelelően októberben a Heathrow 3. pályája mellett építendő 3500 méteres beton és az új terminál-komplexum mellett tette le a voksát, de fordulat lehet az ügyben, hogy London főpolgármestere, Sadiq Khan komoly támogatásban részesíti azokat a civil szervezeteket, amelyek jogi úton akarják megtámadni a döntést. Khanról korábban is lehetett tudni, hogy inkább Gatwick második pályáját favorizálja.

Khan most arra utasította a főváros közlekedését felügyelő hatóságot, hogy a Transport for London nyújtson szakmai és jogi támogatást a kormánydöntés ellen fellépő szervezeteknek. Vagyis még hosszadalmas bírósági eljárásra lehet számítani, ami még inkább elodázza a világ egyik legzsúfoltabb légterének, a délkelet-angliai zónának a végleges rendezését, és annak esélyét, hogy London továbbra is Európa legforgalmasabb légiközlekedési csomópontja maradjon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Londoni reptérháború: Heathrow győzött!

Kapcsolódó hírek