Drónok: nálunk is romlik a helyzet, megoldás: hatósági lekapcsolás távolról?

iho   ·   2019.01.19. 16:15
cim2

Egy év alatt megnégyszereződött a szabálysértő drónreptetésekkel kapcsolatos bejelentések száma. 2018-ban több mint egy tucat repülőgép személyzete jelezte a HungaroControl légiforgalmi irányítóinak, hogy drónt láttak a gépek közelében. A társaság minden alkalommal megtette a szükséges intézkedéseket.

A drónok terjedése az előttünk álló évek egyik legnagyobb kihívása és üzletfejlesztési lehetősége egyben. A pilóta nélküli légijárművek nem megfelelő alkalmazásának azonban repülésbiztonsági szempontból komoly kockázata van – hangzik a HungaroControl közleménye, utalva a gatwicki és Heathrow-i incidensekre. Magyarországon 2018-ban tizenhárom drónészlelésről szóló jelentés érkezett a repülőgépek személyzetétől a HungaroControlhoz, míg 2017-ben összesen három ilyen jelzés volt, 2016-ban pedig egy sem.

Az egyik legkirívóbb eset tavaly novemberben történt, amikor egy érkező járat pilótája azt jelezte a HungaroControl irányítónak, hogy egy drón mindössze hatvan méterrel volt a repülőgép alatt. A társaság minden esetben megtette a szükséges lépéseket az illetékes hatóságok bevonásával.

A vállalat megkezdte egy olyan felderítőrendszer beszerzését, amely képes a drónokat a repülőtér környezetében érzékelni és azok adatait a légiforgalmi irányítók számára megjeleníteni. A beruházásról részletesen később adunk tájékoztatást - zárul a HC közleménye.

Angliában a helyzet továbbra is súlyosabb, persze: sok repülőtér, nagy légiforgalom, és nyilván több drón-észlelés. A BBC friss összefoglalója szerint három hónap alatt, júliustól októberig 18 volt a veszélyes megközelítések száma, ezek közül tizenkettő történt Nagy-London légterében. A legveszélyesebb az volt, amikor Heathrow környékén egy „nagy, kereskedelmi forgalomban lévő” drón mindössze húsz méteres közelségbe került a világ legnagyobb utasszállítójával, egy A380-assal. Az éves statisztika tavaly már 120 veszélyes megközelítést rögzít, a legutóbbi London felett történt, egy A321-es került bveszélyes közelségbe egy drónnal, kb. háromezer méter magasságban.

A brit légiközlekedési miniszter az ügy kapcsán leszögezte, a drónhasználóknak ezek az akciói nem csak felelőtlenek, de bűncselekménynek számítanak. A törvény ezügyben világos, az elkövetőket börtönbüntetéssel kell sújtani – tette hozzá, ugyanakkor arról nem közölt információt, hány tettest sikerült eddig elfogni, bíróság elé állítani.

A beszámoló a technikai részletek nélkül említi, hogy mind Heathrow, mind Gatwick felállította a maga drón-elhárító rendszerét. Egy új, komoly helyszíne a drón-válságnak India, ahol a mostani adatok szerint mintegy negyvenezer drón repül, öt év alatt a várható számuk már túljut a millión, miközben a drónok repülésének törvényi szabályozása késik. A kormány azt fontolgatja, kötelezővé teszi a szerkezetek gyártónak, hogy legyen minden pilóta nélküli szerkezeten egy olyan kapcsoló, amit nem a tulajdonos, hanem a hatóságok tudnak aktiválni, és ezzel kiiktatni a rossz helyen repülő drónt.

Készül a kanadai szabályozás is, amelynek értelmében minden drónt 250 gramm és 25 kiló között regisztráltatni kell a helyi hatóságoknál. A drónokat reptető tulajdonosnak online vizsgát kell tennie a szabáyokból, a be nem jegyzett drónnak a felszállása is ezer dollár büntetéssel járna, akkor is, ha nem téved tiltott légtérbe. Kanadában a legveszélyesebb megközelítés alkalmával egy Embraer regionális jettől mindössze tíz méterre repült el egy földről irányított szerkezet. Kanadában a drónbiznisz bevélteleit 2020-ra már 11 milliárd dollárra becsülik, és itt is inkább bíznak a hatóságok a szabályozáson túl az eletronikus védelmi rendszerekben.

A drónok amúgy hasznos lehetőségeiről naponta jelennek meg hírek, az egyik legutóbbi azonban kissé ijesztő: Kínában az egyik drónok fejlesztésével és gyártásával foglalkozó cég kijött egy olyan szerkezettel, amire - egy apró lángszórót(!) lehet szerelni, a cél, hogy például a rossz, veszélyes helyekre, vezeték-oszlopokra került madárfészkeket eltávolítsa... Ami önmagában sem tűnik igazán humánus megoldásnak, de felégetni a fészkeket különösen kegyetlen, függetlenül attól, hogy ez hatóságilag engedélyezetten történik.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.