Drónok, ütközésveszély, van értelme szigorításnak?

iho   ·   2016.04.23. 11:15
cim4

A drónnal ütközött A320-ast Heathrow-n hamar megvizsgálták és a gép vissza is tért a forgalomba, a repülési közvélemény és főképp a pilóták szervezete nem tért ilyen hamar napirendre a történtek felett.

A brit pilótaszervezet, a BALPA azt követeli, a pilótanélküli repülő szerkezetek kötelező regisztráció alá essenek, illetve valamilyen módon legyen lehetséges az ilyen gépek követhetősége. A távolról irányított drónok ugyanis komoly potenciális veszélyt jelentenek a repülésbiztonságra nézve. A BALPA szakértője elismeri, a drónok tulajdonosai és kezelői túlnyomórészt alávetik magukat a polgári légügyi hatóság előírásainak, de „mindig lesznek olyanok, akik vagy nem értik, milyen kockázatot jelent ez, vagy nem is törödnek a kockázattal”.

Még mindig nem tudni, mivel ütközött a BA 320-asa

Ütközésről korábban valóban nem volt hír, de súlyos incidensekről, veszélyes közelítésekről egyre inkább. 2014-ben csak kilenc, tavaly viszont már tizenöt ilyen incidenst jelentettek a brit repülőterek körzetében. Az amerikai statisztikák még riasztóbbak, 2014 novembere és 2015 augusztusa között a veszélyes megközelítések száma 764 volt, vagyis a havi átlag 85-re emelkedett. Az utolsó két év különösen drámai változást hozott, írta az FAA, amely egyébként kötelező regisztrációt írt elő a 25 dekánál súlyosabb és 25 kilónál könnyebb szerkezetekre.

A brit politikusok a Heathtrow-n történt incidens hatására ugyancsak szorgalmazzák a szigorításokat. Szintén szigorításokat követel a legnagyobb londoni légikikötő vezérigazgatója. A pilótaszervezet biztonsági szakértője szerint a drónokat olyan technológiával kell felszerelni, amely „láthatóvá” teszi őket a légiforgalmi irányításnak, ezért ha valamelyik „felelőtlen” mozgást mutat, az irányítás segítségével elkerülhető az ütközés, miközben meghatározható a szabálytalanul repül UAV pontos helyzete. Ami viszont, tegyük hozzá, nem biztos, hogy felfedi egyben a távirányítást végző személy hollétét és azonosságát.

Kisgéppel már történt bizonyított drónütközés

Friss hír szerint a brit hatóságok ugyanakkor még mindig nem azonosították azt a drónt, amivel Heathrow környékén az A320-as ütközött, ugyanakkor Robert Goodwill közlekedési miniszter cáfolta, hogy a mostaninál szigorúbban kellene szabályozni a drónhasználatot. Ugyancsak fölöslegesnek minősítette a szerkezetek felszerelését olyan eszközökkel, amelyek GPS-alapon korlátoznák a drónok berepülését a tiltott zónákba, mondván, a szoftveres korlátozást úgyis meg lehet hekkelni. A tárcavezető azt sem tartja kizártnak, hogy a vasárnapi, Richmond fölötti ütközés nem drónnal, hanem egy plasztik zacskóval történt, 1700 láb magasságban.

A London Air Services főpilótája szerint az nem meglepő, hogy az A320-as nem szenvedett komoly sérülést, és az általa repült Learjeteknek sem esett volna komoly baja, a kritikus pont azonban az, ha a drón bekerül a gép hajtóművébe, és ekkor nagy az esélye a hajtóműleállásnak. Ez már okozhat katasztrófát, tette hozzá a Transport Canada egy tisztviselője. Ugyanakkor arra nézve nem áldoztak fel sokmilliós hajtóműveket valamilyen kísérletre, hogy megállapítsák, mi történik, ha egy ma piacon kapható, egy kilónál könnyebb UAV-ot „benyel” egy sugárhajtómű.

Mi történik ha egy gázturbina szív be egy drónt?

Mindenesetre az amerikai elnök látogatásának idejére vasárnap estig teljes drónrepülési tilalmat rendeltek el Londonban, beleértve Windsort is, ahol Barack Obama a királynővel ebédel.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.