Dunakeszi reptérvita: fordulat!

Márványi Péter   ·   2012.10.29. 19:00
cim

Lassan másfél éve, hogy Dunakeszi repülőtér bizonytalan sorsának állomásairól tudósítjuk az iho/repülés olvasóit. A városi önkormányzat hol a zajproblémákra, hol üzemeltetési, adminisztrációs okokra hivatkozva tavaly nyár óta többször letiltotta a két, a reptéren működő klub működését, az újraindulás mindig meglehetősen fenygető feltételek között volt lehetséges. Az ügyben azonban a jelek szerint most történt az első igazi fordulat: a Kúria Önkormányzati Tanácsa érvénytelenítette a városi testület határozatait.

A reptéren két klub repül: az Opitz Nándor Repülőklub, a Postás klub jogutódja, és a Malév repülőklub. A kettőjük jogi státusza nem teljesen azonos: az üzemeltettés körüli huzavonába ezek a különbségek is belejátszanak. A Kúria ítéletének előzményeiről és a jelenlegi helyzetről Vámosi Miklóst, az Opitz Nándor repülőklub vezetőjét kérdeztem.

Pontosan mire vonatkozik a Kúria ítélete?

A Kúria megsemmisítette azokat a rendeleteket, amelyeket az önkormányzat jogosultság, illetve  felhatalmazás hiányában adott ki. Az önkormányzat többek között fizetési kötelezettséget írt elő különböző jogcímeken, illetve szerződéses kötelmeket írt elő azoknak a kluboknak is, amelyek az önkormányzati tulajdonba adási szerinti használati jogot szereztek 15 évre.

Azok a leállítások, repülési tilalmak is jogtalanok voltak, amelyekről az iho/repülés eddig hírt adott?

Áprilisban a leállást az önkormányzat a zajártalommal indokolta. Tehát, hogy a lakosság panaszkodik: ez a „lakosság” egy újpesti lakos, a Káposztásmegyer szélén lévő új lakótelep lakosa volt.

De ha jól értem, a többi leállítás üzemeltetési probléma volt.

Így van. A legelsőről a Malév tudná elmondani pontosan, hogy miért volt, de üzemeltetési kérdés miatt történt, tulajdonosi hozzájárulás hiányában kiderült, hogy már nem is érvényes az engedély. A tavaly őszi kifejezetten azért volt, szóbeli információ alapján, mert kvázi mi repültünk, és a harmadikat zajra való hivatkozással rendelték el. És most is megismételte az önkormányzat, hogy zaj miatt bármikor leállíthatja a repülést, erre megvan a joga. Legutóbb múlt pénteken, egy lakossági fórumon hangzott el, amit az MRSZ és az önkormányzat közösen szervezett, ott ismételte meg Dióssi Csaba polgármester, hogy zaj miatt bármikor leállíthatja a repülést.

Ehhez egy érdekes fejlemény:  szombaton üzente a polgármester az egyik emberével, hogy amennyiben mi átadjuk neki a gondnoki ház és az Opitz hangár kulcsát, akkor a Malév klubnak megengedi, hogy hétvégén és hétköznap korlátozás nélkül repüljön. Én úgy  gondolom, hogy ez kimeríti a zsarolás kategóriáját, és azért mondom ezt el, mert az üzenet közvetítőjének a jóváhagyásával kihangosítva, klubtársam jelenlétében hallgattam ezt az ajánlatot.

A Dunakeszi repülőtér klubjai és a polgármesteri hivatal konfliktusa körül végig lehetett érezni, hogy az Opitz Nándor Repülőklub az, amelyik – mondjuk így – harciasabb álláspontot foglalt el a polgármesteri hivatallal szemben. Most akkor ez annyit jelent, hogy az Opitz klub van kiszolgáltatottabb vagy veszélyeztetettebb helyzetben?

Nem. Az Opitznak van egy megállapodása, amely szerint az önkormányzat 2018 februárjáig ingyenes használatot biztosít a repülőtérre. Ez több dologban is jogot ad nekünk, például  cserébe, hogy mi fenntartjuk a repülőteret, illetve az ottani eszközöket, ezért mi ott harmadik személlyel vállalkozást végezhetünk, aminek a nyereségét a reptérre kell, hogy költsük. Ez így is történt az elmúlt 8 évben, és így szeretnénk továbbra is működni. Ez az a megállapodás, ami vélhetően nagyon terhes az önkormányzat számára.

Mivel a másik klubnak ilyen szerződése nincsen, ha az Opitz klubot ki tudják rúgni a reptérről, akkor 45 nappal később tiszta helyzetet tudnak teremteni, nem lesz repülés. Ezért vagyunk mi a támadás fő célpontjai, mi vagyunk azok , akiket le kell takarítani a reptérről, mert utána a városnak már teljesen jogos eszközei vannak a reptér kiürítésére. Az Opitz Nándor klub az, amelyik 2018-ig blokkolja a reptér ás irányú felhasználását.

A polgármester minden lehető fórumon azt mondja, hogy ő továbbra is sportrepülőtérként akarja látni Dunakeszit.

Ezzel nem vitatkoznánk, ezt hangsúlyozta most is, ezért mondtuk azt a lakossági fórumon, hogy mi szeretnénk a polgármestert támogatónak megszerezni. Erre semminemű pozitív választ nem kaptunk mostanáig, reméljük, hogy csak a helyzet megvizsgálása miatt késik a válasz, és várjuk a következő időszakban a pozitív reagálást. MI sem tudunk másra alapozni, mint azokra a szavakra, amiket a polgármester nyilvánosan elmond, innentől kezdve a tettekre várunk.

Visszatérve a Kúria ítéletére, tulajdonképpen most mi változott azóta? Előtte is repültetek, most is repültök, ha jól értem.

A kúria döntésének hatására jogalapot vesztett minden olyan jellegű követelés, anyagi, illetve szerződéskötési követelés, ami eddig fennállt. Jelenleg folyik egy perünk a Pest környéki bíróságon, egyébként ez a bíróság kezdeményezte a kúria állásfoglalását. A per a 2004-ben kötött és 2018-ig tartó megállapodásnak az érvényessége iránt folyik, mert a polgármester, illetve az önkormányzat kétségbe vonta ennek érvényességét. Ha ebben is a javunkra ítélnek, kis időre lélegzethez jutunk, bár a mostani meghallgatáson a polgármester kijelentette: őnekik semmibe nem kerülne a kúria döntését figyelembe véve másik rendeletet hozni, amelyik ugyanilyen értelmű lenne, de kikerüli azokat a hibákat, amit a kúria kifogásolt. Tehát újra hoz hasonló rendeletet,  ha az is törvénytelen lesz, majd azt is visszavonják.

Mi ennek az egész játszmának a tétje?

Mi csak az elhangzott állításokra alapozhatunk. Hogy milyen feltételezések  vannak, abba nem szeretnék belemenni nyilvánosan. Maradjunk annyiban, hogy az elhangzott mondatok és a cselekedetek nem állnak összhangban egymással.

Azokról a mondatokról beszélsz, amelyekben Dióssi Csaba polgármester mindenkit biztosít afelől, hogy sportrepülőteret akar a továbbiakban is Dunakeszin?

Mi nagyon szeretnénk vele megállapodni. Nagyon szívesen leállítjuk az összes pert, amiben mi vagyunk a felperesek, persze van, amiben az önkormányzat a felperes, szívesen vennénk minden per leállítását, hogy kidolgozzunk egy együttműködési alapot. Mert az nem alap, hogy adjuk oda a hangár kulcsát. Minden repülő ember számára nyilvánvaló, hogy a hangárkulcs követelése a legnyíltabb megtámadása egy társadalmi szervezetnek.

Közben volt egy másik fontos fejlemény is: a Dunakeszi városi önkormányzat, a  testület megbízott egy másik üzemeltetőt a repülőtér gazdájaként.

Infóink szerint azt a közbeszerzési eljárást visszavonták, megszüntették, mert annak az alapja is az időközben megszűnt önkormányzati rendelet volt. Nincs infónk, hogy kívánják-e új formában is kiírni a közbeszerzési eljárást, vagy maradnak a Malévnál mint üzembentartónál. Az a közbeszerzési eljárás, aminek eredményeként a WiwTeam nevű cég nyert, meg lett semmisítve.

Most, hogy a repülőklubok a rossz idő beálltával nyilván leállnak, és kezdik a téli ápolásokat, megy minden tovább, mintha az elmúlt másfél évben mi sem történt volna?

Nem teljesen. Ma is ismert vendégeinket láttuk a reptéren: a polgárőröket, akik továbbra  is jegyzetelik, hogy ki és miért száll föl, erre biztosan megvan a jó okuk, illetve az utasításuk. Gyakorlati visszhangja eddig nem volt annak, hogy mi továbbra is repültünk, csőröltünk, vontattunk, normál repülőéletet folytattunk a mai napon is. Dunakeszi nem szokott télire leállni, itt nagyon jó a repülési lehetőség hullámhelyzet idején: az utóbbi 2-3 országos rekordot Dunakesziről repülték hullámban, és szeretnénk ezt idén is folytatni, tehát hogy Dunakesziről hullámrepüléssel fejezzünk be jónéhány arany- és gyémánkoszorút. Hacsak a polgármesteri hivatal valamilyen nehézséget nem gördít az egész repülőtér vagy akár az Opitz Nándor Repülőklub repülése elé.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.