Dunakeszi: új üzemeltető, mi lesz a klubokkal?

Márványi Péter   ·   2012.09.28. 19:00
cimkep

Fordulat a Dunakeszi repülőtér hányattatott történetében: a város önkormányzata egy pályázat lezártával, csütörtök délutáni képviselőtestületi ülésén, új üzemeltetőt jelölt ki a reptér további működtetésére. A WIWTeam kft. tulajdonosa nem ismeretlen az iho/repülés olvasói számára: Vécsei Mihály, aki a magyar nemzeti légitársaság bukása után beindította a Malért Magyar Légiközlekedésért Egyesületet. Az iho/repülés őt is megkereste, de először a Malév repülőklub ügyvezetőjét, Porubcsánszky Lajost kérdezte az előzményekről.

A Malév Repülőklub továbbra is szakmai üzemeltetést ajánl

A Dunakeszi repülőtér eddigi üzemeltetője a Malév Repülőklub volt. Miért volt szükség arra, hogy új üzemeltetője legyen?

A Maléy Repülőklub ugye az MHSZ megszűnése után 1990 óta tartja üzemben a Dunakeszi repülőteret, és néhány hónappal ezelőtt a Dunakeszi város testülete, mint tulajdonos úgy döntött, hogy üzemeltetési pályázatot ír ki közbeszerzési eljárás formájában, amelynek révén a Dunakeszi repülőtérből származó bevételeit szerette volna intezívebbé, nagyobb mérvűvé tenni, és ez is volt az egyetlen döntő szempont, hogy az üzemeltetési feladatok ellátására ki, mennyi százalékot kér vissza a repülőtér bevételéből.

(fotók: Kadocsa Gyula, Márványi Péter, Vörös Attila)

Tudjuk, hogy a reptér eddigi üzemeltetője és a másik repülőklub, amelyik ott működik, meglehetősen súlyos konfliktusokba került Dunakeszi város vezetésével. Arra is emlékszünk, hogy tavaly nyár óta időről időre le is állt az élet a repülőtéren, és az  önkormányzat nagyon súlyos feltételeket szabott a repülés folytatására. Mindezek nem játszottak volna közre abban, hogy a polgármesteri hivatal, illetve az önkormányzat új üzemeltetőt kezdett keresni?

El kell ismerni, hogy adott esetben biztosan voltak zajjal kapcsolatos panaszok, amelyek eljutottak a város vezetéséhez, és azt gondolom, hogy ezek a leállások illetve időszakos tisztázatlan helyzetek, amelyek z üzemben tartási engedély meghosszabbításánál adódtak, a tulajdonosi hozzájárulás megadásánál egészen biztosan szerepet játszottak. Az utolsó hozzájárulás, amit a Malév repülőklub kapott,  már határozatlan időre szóló megbizatás volt a Malév Repülőklub általi üzemben tartáshoz, azzal a feltétellel, hogy ha szabálysértés történik, illetve az önkormányzat által hozott repülőtérről szóló önkormányzati rendelet be nem tartását detektálják, akkor abban az esetben a tulajdonosi hozzájárulást visszavonják.

A tulajdonos, illetve az üzemben tartó közötti párbeszéd mostanra kialakult, most már gyakorlatilag értjük egymást, zökkenőmentessé vált. Tulajdonképpen ezt a polgármester is kimondta, tehát hogy az utóbbi időben a repülőtér működése az általuk elvárt módon történik már, és ezzel a szakmai üzemben tartással nincs kifogásuk. Viszont az a pénzügyi elvárás a kiírásban is tükröződik, és most a testület is ezt preferálta, hogy minél több bevétele legyen a repülőtérnek, és minél nagyobb összeg maradhasson a városnál.

De milyen bevételekről lehet itt szó? Leszállási illetéket kell szedni, vagy a kluboknak kell befizetni pénzt?

Most a rendelet még úgy szól, hogy aki üzemben tartja a repülőteret, az nulla forintot fizet a városnak. Ez a pályázattal megváltozott, oly módon, hogy a befolyó összegekből üzemben tartási feladatok ellátására X százalékot visszafizet a város, és ez az X százalék volt most a döntő, mi 74 százalékot kértünk vissza a befolyt összegből, a nyertes pályázó 70 százalékot kért vissza, ez volt a WiWAir Kft. A polgármester úr szavában bízunk, hogy keresik a megoldást arra, hogy a sportrepülés megmaradhasson, mertha a használó egyesületek használati díjat kell, hogy fizessenek az önkormányzatoknak, ezt a Malév Repülőklub nem fogja tudni kifizetni, de gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy sportrepülés nagy része ki fog esni a repülőtérről. Ezt a polgármester úr nem akarja, szavai ezt tükrözik, és keresik annak a megoldását, hogy hogyan tudnák elérni, hogy a rendelettel összhangban a Malév Repülőklub tevékenysége ott maradjon.

Amit föl tudtunk ajánlani, hogy miután az új nyertes nem rendelkezik üzembentartási gyakorlattal, mi viszont rendelkezünk, ezért ezt a szakmai vonalat mi vinnénk tovább. Az új tulajdonos viszont nagyon jó gazdasági téren, marketingben, média-kapcsolatokban meg rendezvényszervezésben: mindez nálunk hiányzik, bár néhány rendezvényt csináltunk. Viszont általános, sokkal kiterjedtebb kapcsolatrendszerrel működik e területen. Tehát, amit föl tudtunk ajánlani: a munkánkat, szakmai hozzáértésünket, illetve a repülőtér üzemben tartási szakmai tapasztalatunkat.

Mit lehet tudni az új üzemeltető intencióiról? Meg akarja-e tartani a sportklubokat a repülőtéren egyáltalán?

Az üzemben tartás a repülésszakmai feltételek biztosítása feladatkörébe tartozik. Tehát az új üzembentartó a repülőklubokkal kapcsolatosan nem dönthet, nem is kíván dönteni. Tehát az a feladat ezek elsősorban légügyi hatósági elvárásoknak a teljesítését és az előírásoknak a biztosítását tükrözi. A másik feladat a repülőtérben rejlő lehetőségeknek az értékesítése, illetve jobb kihasználása, és bízom benne, hogy a jelen gazdasági helyzetben ez fog sikerülni, lesznek olyan érdeklődők, akik igénybe veszik ezeket a szolgáltatásokat, és lehetőségeket.

Tehát úgy képzeljük el, hogy marad a két repülőklub a reptéren, marad a sportrepülés annak fejében, hogy a szakmai irányítást a klubok csinálják tovább, és fölöttük lesz egy olyan vállalkozás, amelyik közben megpróbál pénzt csinálni a repülőtérből? Jól értem?

Én ezt így gondolom, de igazság szerint most vagyunk először ilyen helyzetben, tehát  nincs tapasztalatunk e tekintetben, de ha az ajánlatunkat elfogadják, abban az esetben egy nagyon hasonló konstrukció jön létre. Mi végezzük a szakmai irányítást, és ennek fejében a repülőklub ingyen használhatja továbbra is a repülőteret, és a sportrepülésnek a lehetőségei nem záródnak be.

Azt gondolom, hogy lesz egy átmeneti időszak, amikor ezek az összecsiszolódások megtörténnek, és utána kialakulnak a dolgok. Az új cég tulajdonosa nálunk tanult repülni, hosszú éveket töltött el a klubban, azt gondolom, hogy sikerült megtanítani őt a sportrepülő magatartásra, megvan benne ez a mentalitás. Biztosan korrekt módon fogja végrehajtani a változásokat és azon lesz, hogy a sportrepülőklubok megmaradjanak a dunakeszi repülőtéren, ahogy erről a tulajdonos is pozitívan nyilatkozott.

Kell a kereskedelmi repülés: az új üzemeltető is lazítana az önkormányzati szigorításokon

Amit nyilván mindenki először megkérdez Vécsi Mihálytól, a nyertets WIWAero tulajdonosától: mik a terveid a repülőtérrel, de legfőképpen ott maradnak-e a repülőklubok vagy sem?

Egyértelmű. Ha rajtunk múlik, akkor igen. De mindez akkor, ha megkapom a tájékoztatást, hogy mi nyertünk és aláírjuk a szerződést. És akkor mindent megteszünk, hogy azok a repülőklubok, amelyek most ott vannak, maradjnak ott. Nyilván azoknak a feltételeknek megfelelve, amiket támasztott a város, és amely feltételek az üzemelés biztosítása érkdekében szükségesek.

A Malév Repülőklub arra számít, hogy a kft.-vel meg tud majd állapodni arról, hogy a szakmai üzemeltetést továbbra is a repülőklub végezné, és ennek fejében ne kelljen külön fizetnie a repülőtér használatáért.  Elképzelhető-e egy ilyen felállás?

Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a nyitottság bennem megvan. De nyilván a nyitottság nem elég, hiszen egy szerződéshez két partner kell, meg kell tudni állapodni a különböző feltételekben, ha ez mindhárom fél számára, ugye itt a várost sem szabad kihagyni ebből, elfogadható.

A Malév klubnak viszonylag egyszerű a mondandója: ha neki fizetnie kell, és sokat kell fizetnie a repülésért, akkor nemigen tud a repülőtéren maradni.

Egyet el kell fogadni: mindenképp kell mindenkinek fizetni. Tehát nekünk is ugyanúgy kell fizetni a repülésért, mint bárki másnak. Nekem az fontos, hangsúlyozom, hogy a sportrepülést próbáljuk meg valamilyen formában támogatni, segíteni. A kereskedelmi repülés külön elbírálás alá kell, hogy kell, hogy essen. Nyilván meg kell találni azokat a feltételeket, vagy azokat a szabályozásokat, amelyekkel életképesen tud működni egyfajta kereskedelmi repülőtevékenység a Dunakeszi repülőtéren. Nyilván a város és a lakosság megelégedésére. Tavasszal született egy határozat, amely a Dunakeszi repülőtéren teljes mértékben leszabályozta a sport- és egyéb repülést. Amennyiben ezen az önkormányzat nem változtat, akkor ezt életképesen nem lehet működtetni. Ugye profitot is kellene termelni, de ha nincs kereskedelmi repülés, akkor egyrészt nem lehet fizetni a repülőtér költségeit sem.

Tehát meg kellene győzni még a Dunakeszi önkormányzatot arról, hogy a klubokon kívül engedélyezze más repülőgépek leszállását is, amit most tilt a szabályozás.

Így van, én azt gondolom, hogy ezt a határozatot felül kell vizsgálni,  és ezen nyilván jelentős könnyítéseket kell végrehajtani, én azt gondolom. Át kell struktúrálni az egészet, hszen nagyon fontos, hogy ha meg tudunk állapodni, hogy mik a feltétlelei a szerződés aláírásának, akkor tovább a repülőtér jövőjének, számomra az a legfontosabb feladat, hogy csinálni kell egy olyan átvizsgálást a repülőtéren, ami még nem volt. Ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy ától-zéig átvizsgálni mindent. A pálya állapotát, az elektromos hálózatot, a tetőrendszert, az egyebeket, a hatóságokat kihívni: legyen végre a repülőtérnek egy olyan kályhája, ahonnan el lehet indulni. Például tudjuk azt, hogy milyen állapotban vannak a hangárok, tudjuk azt, hogy veszélyes a hangárok elektromos hálózata, előfordulhat-e, hogy ott bármikor tűz keletkezik. Mert erre nincs garancia. Számomra ez a minimumkövetelmény. És csak utána lehet bármilyen fajta üzemelésről beszélni a repülőtéren.

Azt mondod, hogy a WIWAir Kft. tulajdonképpen szeretné egy kicist oldani azokat a körülményeket, feltételeket, amiket a repülőklubok kénytelenek voltak már elfogadni eddig?

Nyilván ez lehet a cél. Ugyanúgy a WIWAir Kft. is foglalkozik sétarepüléssel, és elég jól prosperálunk, és mi is átmentünk Gödöllőre, mert nem voltunk hajlandóak elfogadni az itteni feltételeket. Nem voltál köteles elfogadni, csak itt nem tudtál üzemelni. Ahhoz, hogy normális repülőtéri üzem legyen, nyilván ezeken a jelenlegi határozati pontokon kell valamelyest enyhíteni. Ami, azt gondolom, mindneki megelégedését kell, hogy szolgálja, de természetesen ez a városnak is, a lakosságnak is problémamentes kell, hogy legyen, hogy ne repüljenek be lakott terület fölé stb. –  ismerjük ennek a gyenge pontjait.

Gondolom,  hogy eleve érdekes lehet majd a kft. és a klubok kapcsolata. Egyrészt a klubok nem nagyon szokhatták meg, hogy egy vállalkozás tulajdonképpen a repülőtér gazdája lesz, amin működnek. Másrészt a klubok egyike nevelt téged is pilótává.

Én mindig is lojális voltam a Malév Klubhoz, laktam is arepülőtéren egy évig majdnem. Gyakorlatilag hat évvel ezelőtt kezdtem el komolyabban foglalkozni a repüléssel, megcsináltam a PPL szakszót, ATPL szakszót, éppen most voltam orvosin, mert hoszabbítunk jövő héten, csináltam három nagy repülőnapot több tízezer emberrel Dunakeszin, aminek én voltam a főszervezője. Tehát senki nem mondhatja, hogy nincs rálátásom a dolgokra. Másrészt már régen mondtam, hogy csak új alapokon lehet működtetni, hosszútávon ami most van, az nem működik. Azok a fajta megoldások, ahogyan a klubok élnek a Dunakeszi repülőtéren, és az ország más repülőterein is, az nem jó. És az élet engem igazol. Mindegy, milyen kft. jön, az a fontos, hogy próbálja meg ezt az egészet felrázni. Mint egy poros lepedőt, az egész repülőteret meg kell rázni, el kell kezdeni felépíteni egy stratégiát, koncepciót hogy ez tényleg egy eukonform sportrepülőtér legyen és hosszútávon legyen üzemelés, ne pedig egy-két évre. Nekem  mint pilótának is az az érdekem, hogy itt évekig legyen repülés, sportrepülés, és minden egyéb más. Legyen élet a repülőtéren.

Hogyan lehet a repülőtéri élettel pénzt keresni az elképzeléseid szerint?

Ha mi kapjuk meg, nekünk erre azért már vannak terveink. Egyrészt azt a határozatot, amit korábban említettem, illetve a tárolási és egyéb díjakat felül kell vizsgálni. Nyilván vonzóvá kell tenni mások számára is, hogy itt tárolják a repülőgépeiket. A másik: a repülőtér maximálisan alkalmas arra, hogy rendezvényeket vigyünk oda. Nemcsak sportrendezvényeket, hanem egyéb más kulturális rendezvényeket stb. Ebben nyilván, mint korábban három repülőnap főszervezője, van már vastagon tapasztalatunk is, és ez nem egy olyan dolog, amit nem lehet megvalósítani. Ugyanakkor itt vannak más lehetőségek is, amiből profitot lehet termelni.

A repülőtér üzemeltetésében hosszútávon kell gondolkodni. Ebből nem fog senki meggazdagodni. Ha mi vesszük át a repülőtér üzemben tartását, ha már az önkormányzat  a korábbi zárt határozaton lazítani fog, akkor már megérte, hogy pályáztunk érte. Ha esetleg tovább tudunk lépni, tudunk egy picit fejleszteni, tudunk hangárt javítani, meg tudjuk csinálni normálisan a parkolót, a pályát rendben tudjuk tenni, be tudjuk kamerázni a hangárt, netán egy új benzinkutat tudunk létesíteni, ami a szabályoknak megfelelő környezetvédelmi és mindenféle szempontból, ha ezeket lépésről lépésre meg tudjuk csinálni, akkor én maximálisan elégedett leszek.

Egyet látni kell, hogy az már nem működik, ami működött az MHSZ-es időkben, hogy mindenki mindenképp ingyen repül. Mindenki fizetett mindenért. Az egésznek a zanzája az lenne, hogy a célunk életet vinni a repülőtérre újból. És a várost is közelebb szeretnénk hozni a repülőtérhez, illetve a várost is jobban be szeretnénk vonni a repülőtér életébe, egyrészt városi rendezvényekkel, akár iskolai nyílt napok szervezésével, kivinni a gyerekeket tavasszal 1-1 végzős osztályt, megmutatni nekik, hogyan működik, stb. Sok ötletünk van erre. Meg ami  a legfontosabb, hogy előrelátó vagyok és voltam, és elindítjuk a Dunakeszi repülőtér honlapját. Az lhdk.hut-t, a dunakesziairport.hu-t és a dunakeszirepuloter.hu-t már levédtük arra az esetre, ha hivatalosan is megkapjuk ezt az egészet, nyilván ha nem mi vagyunk a befutók, akkor átadtam volna a Malév Klubnak. A lényeg az, hogy elinduljon egy honlap, ahol nyilván sok-sok információval szolgálunk a repülőtér életéről.

Környezetvédelmi és természetvédelmi szempontból is fontos hely a repülőtér, mert az ország második ürgepopulációja ott él. Nagyon jól megférnek az ürgék a repülőkkel, barátságban  vagyunk, ezt bátran állíthatom. Én azt gondolom, hogy  most valamerre elindult az önkormányzat, de az első, hogy hivatalosan is tájékoztassanak a döntésről. Hogy hogyan tudjuk az elmondottakat megvalósítani, nyilván ebben partner kell, hogy legyen a repülőtér összes dolgozója, partnerek kell, hogy legyenek a klubok, ha ez megvan, akkor tudunk együtt dolgozni. Nyitott vagyok az együttműködésre bárkivel, aki és ami a repülést és a repülőteret szolgálja.

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Ha százötven vagy ötven éve képesek voltunk vasúti járműveket gyártani, akkor most is képesek vagyunk

Tevan Imre   ·   2024.09.18. 08:30

Az iparpolitikai támogatást is maga mögött érezve a Magyar Vagon célja a cégcsoport konszolidációja, majd a meglévő tudásra építve, akár nemzetközi együttműködések segítségével a képességek folyamatos fejlesztése, hogy az értékteremtési folyamat végén hajtással is fölszerelt vasúti járműveket állítsanak elő saját termékként.