Malév-utód: egy orrkúp hazajön
A Malért Magyar Légiközlekedésért Egyesület a ferihegyi skanzen Tu–154-esében tartotta sajtóértekezletét – nemhiába mondogatták sokan a Malév leállásakor, a flotta távozásakor, hogy azért valahol csak maradtak még Malév-gépek, például a reptéri emlékparkban. A Tu–154-es a keskenytörzsűek családjába tartozik, ez különösen a tévéseknek okozott némi gondot – no de ha szűken is voltunk, a helyszín kétségkívül nem is lehetett stílusosabb. Olyannyira stílusos volt, hogy Malév-sztyuvik fogadták az érkezőket, sőt, friss fedélzeti süti is volt, eredeti Malév-csomagolásban.
Szenzációs bejelentés nem történt, bár néhány újságíró láthatóan ilyesmire készült: nem hangzott el, hogy megkezdődött egy új Malév-utód légitársaság megalakítása. De nagyon sok érv és friss adat hangzott el arról, miért lenne ez fontos és miért lenne meglehetősen sürgető.
Hogy hol tart az ügy kormányzati szinten, arról kevés a konkrétum: az egyesület a múlt héten küldött levelére nem kapott még választ a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól. Vécsei Mihály egyesületi elnök az iho/repülés kérdésére részletesebben kifejtette, hogy öt vagy annál is több „csoport” készülődik, tárgyal, némelyikükkel az egyesület is felvette a kapcsolatot, de arra nincs felhatalmazása, hogy többet áruljon el, kikről lehet szó. (Mint ismeretes, a sajtóban eddig név szerint csak Déri Tamás egykori Malév-vezért, a Tensi-csoport vezetőjét említették.) Vécsei sem mondhatott többet, csak arra utalt, hogy vannak olyanok a tárgyaló-szervezkedő esetleges alapítók között, akiket érdemes komolyan venni, de szerinte azok is akkor érhetnek el eredményt, ha köztük is megvalósul a sokat emlegetett nemzeti összefogás.
Demeter Csaba, az egyesület egyik vezetője és a HUNALPA, a magyar közforgalmi pilótaszövetség delegáltja elmondta: 1000-1500 malévos dolgozó kapott értesítőt a csoportos leépítésről, a felmondólevél április 9-re várható. A légiutas-kísérők közül mindössze körülbelül húszan tudtak elhelyezkedni, de közülük is tíznek csak szezonálisan, októberig van szerződése. A 200 pilótából ötvenen estek át már eddig valamilyen szűrőn vagy kezdték meg az átképzést, de a többségnek nagyon nehéz a helyzete, még a kínai légitársaságok is igen kemény feltételeket szabnak, viszont sikerült megoldani, hogy a hajózók az esetleges szimulátorgyakorlatukat a HUNALPA segítségével Prágában elvégezzék, így a szakszolgálati engedélyük még egy fél évig érvényes marad. Azok, akik a most „őrlángon” működtetett Malév Ground Handling, illetve ACE kötelékéből kerülnek utcára, vagyis a földi kiszolgálók és a szerelők-karbantartók, még kevésbé esélyesek a szakmájukban elhelyezkedni, ezeknél a cégeknél 450-en, illetve 250-en kaptak már levelet.
A XVIII. kerületi városfejlesztéssel foglalkozó nonprofit zrt. vezetője, Banyár László elmondta: az önkormányzat pilótákat nyilván nem tud foglalkoztatni, de tapasztalt adminisztratív vagy gazdasági képzettségű malévosoknak segíthet az elhelyezkedésben. Többféle módon: tanácsadással, pályázatok, hitelek hozzáférhetőségének megteremtésével, akár a birtokában lévő helyiségek kedvezményes bérbeadásával is tudja támogatni, ha valaki az elbocsátott légitársaságiak közül önálló vállalkozásba kezdene.
Bakó Balázs, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének képviselője azt mondta: a 750 ezer, a Malév leállása utáni járatokra lefoglalt Malév-jegy közül 250 ezret magyar utazási irodáknál váltottak, 90 IATA-minősítésű irodánál, illetve több száz viszonteladónál. Náluk csapódott le a közvetlen kára a leállásnak, de az utazási irodák azért is bajban vannak, mert újra kell írni a programokat, újranyomtatni a katalógusokat, és persze valamennyi érintett elesett a negyedik negyedévi, a jegyeladások után járó jutalékától. A 90 iroda számára a kiesés értéke mintegy 100 millió forint, a beutazó turizmus vesztesége 10 ezer vendégéjszaka, vagyis körülbelül 200 millió forint. További veszteség, hogy a fapadosok nemigen hoznak utasokat a 4-5 csillagos szállodákba, ugyancsak a minőségi turizmus számára volt csapás a tengerentúli, hosszú távú járatok leállása, és a történtek miatt erős a visszaesés az üzleti utazásban is.
A Malért két hete alakult, még nem fejeződött be a bírósági bejegyzési eljárás, felelőtlenség lenne ennyi idő alatt üzleti tervet összecsapni és azt lobogtatni, de Vécsei Mihály szerint jó ütemben haladnak egy szempontrendszer kialakításával, amelynek alapján életképes légitársaságot lehet létrehozni. Viszont ehhez is fontos lenne a minisztérium válasza arról, hol tartanak a kormány tárgyalásai, lépései. Ha az a bizonyos összefogás létrejönne az érdekeltek és érdeklődők között, akár egy Malév-szintű, vagy annál is nagyobb légitársaság is megteremthető – foglalta össze a következő időszak tétjét az egyesület elnöke, aki újságírói kérdésre azt is jelezte, hogy leginkább az idő szorít ebben. Ami szimbolikus, de a maga módján fontos lehet: a Malért felvette a kapcsolatot az ILFC-vel, és talán nem is olyan sokára visszakerülhet Magyarországra az egyik egykori Malév-gép kék orra, vagyis radarkúpja, sőt, netán az egész, szépen festett, kikönnyített vezérsík is. Apropó kék orr: a Blue Nose program még csak munkacím, a megalakuló légitársaságnak lehet más a neve, akár Malév is.
Március 29-én lenne (lesz? – mondta Vécsei optimistán) a Malév 66. születésnapja, egy nappal később, március 30-án, szombaton nagy malévos délutánt rendeznek gulyással, fröccsel – de leginkább emlékekkel és gondolatokkal.