Dupla vagy semmi
A svéd közlekedéspolitika ambiciózus célkitűzéseiről számol be Sparing Dániel, a railzone.nl magyar szerzője. A skandináv ország szakemberei fenntartható pályára szeretnék terelni közlekedési rendszerüket, aminek alapeleme lenne a közforgalmú helyváltoztatási módok térnyerése. A szerző – a Svéd Közösségi Közlekedési Szövetség nevével fémjelzett kisfilmet idézve – négy sikeres projektet elemez, amik a 2008-ban útnak indított program első eredményeinek tekinthetők.
Göteborg városában – London és Stockholm példáját követve – 2013-ban szeretnék bevezetni a privát személyautók dugódíját. A hasonló anyagi ösztönző eszközök bevezetésekor rendre előkerülő problémára hívja fel a figyelmet a szerző: vajon a jelenlegi tömegközlekedési rendszer alkalmas lesz-e a hirtelen megugró igények kielégítésére
Malmö után Stockholmban is vasúti alagutat építenek az elővárosi vonatok vonzerejének javítása érdekében. A város szívébe érkező utasok így sokkal gyorsabb átszállási lehetőségeket kapnak a metró- és autóbuszhálózat felé. Malmőben már bevált a kapacitásnövelés ezen eszköze, a Koppenhága tőszomszédságában fekvő városban ezúttal a jegyrendszer fejlesztésével igyekeznek kiaknázni az infrastruktúra új lehetőségeit.
Negyedik példaként egy ötvenezres kisváros, Sundsval közlekedésének megreformálását említik a svédek. Itt nem nagyberuházásokat vagy technológiai újításokat kellett bevetni a siker érdekében. Mindössze közös tárgyalóasztalhoz kellett ültetni a város önkormányzati, közlekedési és civil szervezeteit. Jelentősen megemelték az autóbuszok nyújtotta kínálat színvonalát, azaz sűrítették a menetrendet, majd mindezt a marketing eszközeivel hozták az emberek tudomására. Huszonhárom százalékkal növekedett az elmúlt években Sundsval buszhálózatának piaci részesedése.
Ahogy Sparing Dániel is megjegyzi, Magyarországon már csak matematikai szempontból is nehézkes lenne megduplázni a tömegközlekedés jelentős piaci részesedését. Ám az újszerű szemléletmódra éppen azért van szükség, mert hatalmas tömegek kénytelenek bizalmukat naponta a közösségi közlekedésbe vetni.