E-útdíj: amortizálódó alternatív útvonalak

iho   ·   2013.11.07. 10:19

Az elvárásoknak megfelelően alakultak az eddigi útdíjbevételek: az idei évre tervezett 75 milliárd forintból 53,5 milliárd folyt be október végéig az államkasszába. A július elsejével bevezetett új, 6513 kilométernyi utat érintő fizetési rendszer azonban alaposan megrostálta a somogyi fivarosokat: hat százalékuk leállította kocsiját – olvasható a sonline.hu somogyi portálon.

A nagy cégek beépítették a megfelelő fedélzeti eszközt kocsijaikba, ahonnét a Hu-Go rendszer automatikusan le tudja vonni az útdíjat, a kisebbek viszont maradtak a napijegynél, s próbálnak minél kevesebbet díjköteles szakaszokon haladni – mondja az összeállításban a somogyi közúti szolgáltató-ipartestület vezetője. A drasztikusan megemelkedett fuvarozási költségek értelemszerűen az árakba is beépültek – folytatta Mészáros Ákos –, öt-tíz százalékkal drágult a szolgáltatás.

És jelen állás szerint még tovább emelkednek majd az árak – a szakemberek 3-5 százalékot jósolnak –, ugyanis a tervek szerint nő a díjköteles szakaszok száma, és főként az ipari parkok környékén tovább bontják a szakaszokat: az eddigi 2075 fizetős szakasz helyett már az év vége előtt 2243 helyen kell majd fizetnie a 3,5 tonnánál nagyobb teherkocsiknak.

Somogyban eddig az M7-es sztrádán és a 6-os, a 7-es, a 61-es, a 65-ös, a 66-os, a 67-es, a 68-as főút, illetve a Nagyatádtól a gólai határátkelőig tartó út használatáért kell fizetni a fuvarozóknak. Akik, ha spórolni akartak, meg kellett keresniük a kiskapukat. Így vált a 67-es főút alternatívájává a Kaposvár-Fonyód út, ahol a nyár közepe óta megsokszorozódott a kamionforgalom, ami magával vonta az út jelentős amortizációját is.

– Akiknek minden fillért ki kell számolniuk, ki kell használni minden lehetőséget – jegyezte meg Mészáros Ákos. – Ám szinte biztos, hogy az ilyen, köztes állomás beiktatásával használható szakaszok előbb-utóbb megszűnnek, azaz belátható időn belül bezárulnak a kiskapuk. Melyeket nem is mindig kifizetődő használni: mérlegelni kell a kerülőút okozta időveszteség és a megspórolt útdíj arányát, nem beszélve a plusz kötelező dokumentációról.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek