easyJet: csendes gurulás, hibrid meghajtással!

iho   ·   2016.02.03. 16:15
easycim

Hibrid repülőgép: ez még akkor is ígéretesen hangzik, ha a közlemény második mondatából kiderül, hogy a meghajtás a földi gurulásra vonatkozik, nem pedig a repülőgépek repülésére. Mindenesetre az easyJet, a Cranfield Egyetem hallgatóinak ötlete nyomán dolgozik az új meghajtáson, aminek lényege, hogy a gépet a rakterében elhelyezett hidrogén-üzemanyagcella látná el energiával – feltehetően megintcsak a földi mozgatáskor, tesszük hozzá. Az innovatív, károsanyag-kibocsátás nélküli rendszer a fékezéskor keletkező energiát összegyűjtené és akkumulátorokban tárolná el (a Forma–1-es autók KERS rendszeréhez hasonlóan), hangzik a légitársaság közleménye.

Az összegyűjtött energia segítségével a járatok akár hajtómű nélkül is gurulhatnának. A repülőgép kerekét nagy teljesítményű motorral, elektronikával és irányító műszerekkel szerelnék fel, így a pilóták ugyanolyan biztonságosan irányíthatnák a repülőgépet a repülőtér betonján, mint eddig. A rendszerrel kevesebb vontatási manőverre volna szükség a repülőtéri kapuknál történő be- és kiállásnál, így csökkenhetnének a fordulási idők, és tovább növekedhetne a pontosság.

A gyakori felszállások és a jellemzően rövid távú repülőutak miatt az easyJet évente a teljes üzemanyag-fogyasztásának négy százalékát a repülőgépek gurulásakor használja fel. Az easyJet-repülőgépek átlagosan húsz percet gurulnak egy járatra vetítve – ez mintegy négymillió kilométernek felel meg egy év alatt. Ez a távolság elegendő lenne ahhoz, hogy eljussunk a Holdra és vissza – nyolcszor, olvasható az érdekes adat a közleményben.

Az easy-féle zöld gurulás sémája

Mint arról portálunk is többször beszámolt, más társaságok és a repülőgépgyártók is bőven foglalkoznak azzal a kérdéssel, hogyan lehet a földi guruláskor a szomjas hajtóművek erejét a csendes és károsanyag-kibocsátás nélküli elektromos rendszerekre cserélni. Frankfurtban a Taxibot-rendszert vezetik be, aminek lényege, hogy ha nem is a repülőgép kap hibrid meghajtást, de ezzel működik a pilóták által a gépből vezérelt vontató, amely az utashídtól a pályáig viszi a gépet felemelt orrfutóval, hogy csak röviddel felszállás előtt legyen szükség a hajtóművek bekapcsolására, illetve landolás után ugyanez a sorrend fordítottan, hajtóművek kikapcs, taxibot a géphez, irány a terminál, csendesen, ráadásul télen még stabilabban is.

Máshol is próbálkoznak a gurulás eco-formáival, ilyen például a frankfurti Taxibot, ahol a vontató a hibrid

A brit Crane Aerospace és az amerikai L-3 elektromos meghajtású főfutókkal operál, az elektromosság forrása az APU, a segédhajtómű, amely a kondirendszer és más fontos rendszerek működtetése okán, illetve a hajtóművek indításához úgyis kell, hogy dolgozzon. A WheelTug már többszáz gép átalakítására kapott megrendelést, ez a szisztéma a gépek orrfutóját hajtja meg. A 2013-as párizsi repülőszalonnak pedig külön attrakciója volt egy A320-as, ami álló hajtóművekkel, csendesen gurulgatott ide-oda, a Honeywell és a Safran ugyancsak elektromos, és a főfutókat meghajtó rendszerével. Közös előnye az utóbbi három megoldásnak, ami az easy esetében is fontos lehet, hogy a gépek mozgása nem függvénye a reptérnek, annak például, van-e épp szabad vontató az állóhely, illetve utashíd elhagyásához.

Vagyis, visszatérve az easyJet bejelentésére, az európai diszkont által tervezett rendszerben a hibrid meghajtás és a fékezéskor történő visszatáplálás az, ami tényleg újdonság, és ami sokat lendíthet az elektromos gurulás rendszerén, bár ez a megoldás valamivel bonyolultabbnak tűnik, sokkal több komponenssel működik, mint amikor egyszerűen a gép elektromos rendszeréről kapja a futóba épített elektromotor az áramot.

2013., Le Bourget: a szalon legcsendesebb szenzációja

Mindenesetre a légitársaság műszaki részlege az ötletadó egyetemisták bevonásával dolgozik a megvalósításon, ami igen komoly flottát érintene, hiszen az easyJet jelenleg kétszáznegyvenhárom A319-essel és A320-assal repül, jövőre állnak szolgálatba társaságnál a takarékosabb neo-változat első példányai.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.