Ebola-repülőgépet épít Németország
A Lufthansa D-AIGZ lajstromjelű Airbus A340-313 típusú négy hajtóműves, széles törzsű utasszállító repülőgépét alakítják át, így a géppel különleges betegszállító repüléseket lehet majd végrehajtani. A német kormány nem titkoltan az Ebolától megbetegedett német és más EU-s állampolgárok szállítási feladataira gondolva határozott az Európában egyedi átalakításra.
A 347-es gyártási számú, Villingen-Schwenningen nevű gép 2000. június 29-én állt szolgálatba a Lufthansánál és a mai napig a légitársaság kötelékébe tartozik. A repülőgépet a fertőző betegségek felismerésében és kezelésében jártas, német szövetségi szintű intézet, a Robert Koch Institut szakemberei és a Lufthansa mérnökei, szerelői alakítják át. A gép mérete lehetővé teszi, hogy egyszerre három, a különleges fertőzéseknek megfelelően kialakított izolációs szállítókamrát alakítsanak ki a gép fedélzetén. A gép már meg is érkezett a Lufthansa Technik hamburgi telephelyére.
Az Ebolával fertőzött afrikai országokban a járvány megállításán dolgozó német és más nemzetiségű orvosok ápolók, önkéntesek számára Ursula von der Leyen októberben személyesen ígérte meg: ha megbetegednek, Németország haladéktalanul hazaszállítja őket, hogy Európában már a legmagasabb szintű kezelést kapják meg. Ehhez azonban a Luftwaffe nem rendelkezik megfelelő repülőgépekkel: az afganisztáni katonasebesülteket és -betegeket szállító Airbus A310-esek is alkalmatlanok erre a feladatra. Jelenleg az amerikai Phoenix Air két, világhírre szert tett Gulfstream American G-1159A Gulfstream SMA-3 repülőgépe alkalmas az Ebolával fertőzött betegek szállítására.
Mivel a gyorsaság elsőrendű célnak számított az átalakításra kiválasztott gépeknél, így csak széles törzsű, nagy hatótávolságú repülőgép jöhetett szóba, amely az érintett területekről leszállás nélkül képes megtenni az utat Németországig. Így esett a választás az A340-313-as típusra. Szeptember közepén Markus Ederer, a külügyminisztérium államtitkára és Carsten Spohr, a Lufthansa vezetője egyezett meg az együttműködésben. A Lufthansa adja a repülőgépek belső tereinek kialakításában meglévő, több évtizedes tapasztalatát és a repülőgépet, míg a Luftwaffe az eddig használt izolációs konténerrendszert, amelyben jelenleg csak szállítani lehet a betegeket, de orvosi beavatkozásra nincsen mód. Az új, háromszor négy méteres alapterületű, saját légszűrő rendszerrel és zsilipkapuval rendelkező modulokban már a speciális védőruhát viselő orvosok és ápolók repülés közben is foglalkozhatnak majd a betegekkel.
A repülőgép az átalakítás után készültségben állva várja majd a szállítási feladatokat. A gép fedélzetén csak önkéntesek teljesítenek szolgálatot, a hajózók, orvosok és ápolók toborzását már megkezdték. A tervek szerint az „Ebola-mentő” már november végére elkészülhet.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről,ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!