Egy folyó, egy szabályrendszer: indul a Dante-projekt

iho   ·   2017.02.17. 18:45
00kicsi

Az eddigi hajós hírek túlnyomórészt a természeti (árvíz, aszály) akadályokat említették, mint a zökkenőmentes dunai hajózás fő problémáját. A folyó tíz országot érint és köt össze, a Duna–Rajna–Majna-csatorna megépítése óta gyakorlatilag akadálytalan utat nyit az Északi- és a Fekete-tenger közötti hajóforgalomnak. Jóllehet a dunai országok jelentős része az Európai Unió tagja, az adminisztráció, a bürokrácia jelentősen lassítja a kereskedelem menetét.

A Pro Danube által életre hívott és koordinált Dante-projekt célja a Duna és hajózható mellékfolyóin jelentkező adminisztratív terhek azonosítása és leküzdése, a projektpartnerek példákkal és iránymutatásokkal kívánnak előállni a hatékony víziközlekedési adminisztráció érdekében. A projekt egyik kulcsfontosságú eleme a transznacionális hajózásiprobléma-bejelentő eszköz, amely a víziutat használók tapasztalatait hivatott gyűjteni.

A Dante-projekt budapesti nyitókonferenciája a Duna Bizottság székházában (fotó: Pro Danube)

A Duna és hajózható mellékfolyóinak rendszere egy nagyjából kilencvenmilliós lakosságú, többnemzetiségű területet fed le, a zökkenőmentes kereskedelmi forgalom előtt azonban több kihívás áll – infrastrukturális szűkületek (kellően el nem látott területek), a dunai kikötők néha alacsony ismertsége és fejlesztési szintje, a vízijárművek átfogó korszerűsítésének elmaradása, és nem utolsósorban a logisztikai költségek és az adminisztrációs nehézségek.

A Dante-projekt fő elemei: a határellenőrzés és a vámügyintézés könnyítése, a navigációs nehézségek leküzdése (a szerb tagszervezet a Szávára átfogó rendszert dolgozott ki, amelyet ezen a konferencián be is mutatott), a kikötői adminisztráció megkönnyítése, és további felmerülő problémák (katasztrófavédelem, egészségügyi ellenőrzések, jogi korlátok) megoldása.

A projekt futamideje harminc hónap (2017 januárjától 2019 júniusáig), a megvalósításért tíz ország tizenhat támogatott és tizenkét stratégiai partneréből álló konzorciuma felelős. A projekt teljes költségvetése 1 millió 982 ezer 786 euró, amelyből ERFA-támogatás 1 millió 650 ezer 134, IPA-támogatás 35 ezer 233 euró. Magyarországon a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Magyar Dunai Kikötők Szövetsége stratégiai, a Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége a finanszírozott partner.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek