Egy újabb első vonat

Vörös Attila   ·   2012.01.31. 05:00
400

Rövidesen megindul a termelés az ország legnagyobb bioetanol-gyárában, Dunaföldváron. A bioetanol-gyártás specialistája, az amerikai Fagen Inc. százhúsz millió eurós beruházásában a Pannonia Ethanol Zrt. építette fel az üzemet, amely teljes kapacitáson működve megháromszorozza az eddigi magyarországi bioetanol-gyártást.

A dunaföldvári üzem a Cargill gigantikus magtára mellé települt, így a folyamatos kukoricaellátás biztosított lesz. Dunaföldváron kikötő is működik, illetve a közelben az M6-os autópályára is fel lehet hajtani.

A 333-as Szergej tart rövid vonatával a töltőállomás felé<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Vörös Attila)

A vasúti kapcsolatról sem szabad elfeledkezni, hiszen Dunaföldvár határában halad a paksi vicinális. A gyár és a vasútvonal között jelentős szintbeli eltérés van, illetve a város is útban van egy új iparvágány építéséhez. A megoldást egy, a gyártól helyileg független töltőállomás építése jelenti. Ezt a már meglévő, Előszállás és Dunaföldvár között a nyílt vonalból kiágazó iparvágányhoz tervezték. A vasúti töltő- és közúti lefejtőüzem építési munkálatai javában zajlanak, befejezését február végére datálják.

A töltőállomás építésének fontos mozzanata a vágányhálózat bejárása, a mérleg tesztelése, nyitott kocsikból történő próbarakodás. A vasúti kapcsolat kipróbálására hétfőn délelőtt a 333-as Szergej két, műtrágyával rakott Eas kocsival indult útnak Dunaújvárosból. A kiszögelt váltók felszabadítása és a pályamesteri bejárás után rá is tehette lábait a Szergej a rendszeres vonatforgalmat már évek óta nem látott sínekre. A 333-as órákig tolatott a töltőállomáson, majd vagonjait otthagyva gépmenetben tért vissza Dunaújvárosba. A két vagonért egy nappal később megy majd vissza valamelyik dunai dízel.

Próbakörök a kétvágányos telepen

Információink szerint akár napi két-három, bioetanollal rakott tehervonat is elindulhat Dunaföldvárról, ha a gyár teljes kapacitással működik. Ezzel jelentősen megnövelné az egyébként elég csöndes vonal forgalmát, ma már csupán Paksról indulnak alkalmanként hosszabb, főleg gabonával teli szerelvények.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Öreg Dácsiával a Jászságba

Harmati Marcell   ·   2025.05.17. 15:00

Még nincs programja június 7-ére? Szeret utazni, és fényképeket készíteni, esetleg felelevenítené a 80-as, 90-es évek mellékvonali utazásait? Az idei nyár első szombatján most megteheti mind a hármat egyszerre!

Vasút Nagyvasút

Két Vectront rendelt a CER Cargo Group

iho/vasút   ·   2025.05.17. 09:00

A Siemens-mozdonyok 2026 decemberében érkeznek, és várhatóan meghatározó szerepet játszanak majd a Duna-folyosón, valamint Kelet-Európa több országában zajló határokon átnyúló szállításokban.