Egy wannabe BKV-s
Anglia azon kevés országok közé tartozik, ahol néhai nemzeti büszkeségünk nem a legendás 200-asokkal vetette meg a lábát – hiszen ezekből itt egy darabot se adtak el – hanem később, a modernebb típusok hozták meg az üzleti sikert. A bő egy évtized alatt eladott több mint kétszáz 300-as és a közel ugyanennyi 400-as ugyan töredéke volt az Ikarus termelésének, illetve kint se számítottak ezzel meghatározónak, de manapság valószínűleg bármelyik hazai buszgyártó összetenné a két kezét, ha valami hasonló eredményt tudna produkálni.
Cikkünk főszereplője egy Ikarus 480, amely 1997-ben került Manchesterbe, a típus legfiatalabb példányainak egyikeként. Kívülről meglehetősen hasonlít az itthon jól ismert 415-ösre, azonban nem egy egyszerű tengelyes tükrözésről volt szó, hanem gyakorlatilag egy új típus építéséről, hiszen míg a 415 önhordó, a 480 önjáró DAF-alvázon nyugszik. Ennek az oka egyszerű: a DAF ismert és kedvelt márka arrafelé, az ő „hátukon” sokkal könnyebb volt betörni az angol piacra.
Jamie Burrows, a busz jelenlegi tulajdonosa kisgyerekként sokat utazott a típussal, később buszsofőr lett, így vezethette is őket. Az angol Ikarus annyira a szívéhez nőtt, hogy úgy döntött, megmenti az egyiket. A BKV-s színezés mellett pedig egy tavaly nyári budapesti látogatás után döntött, amikor is szinte ámulatba esett a sok kék–sötétszürke Ikarus láttán.
A busz hajlott korára tekintettel sajnos már nincs a legjobb műszaki állapotban, de napi forgalomban már nem is kell helytállnia, maximum egy-egy különjáraton, nosztalgiameneten, buszos találkozón tűnik fel. Ennek ellenére Jamie természetesen igyekszik egyre jobb formába hozni szerelmét, hiszen a célja a megőrzés volt, amit ezúton is köszönünk neki!
További képek a busz saját Facebook-oldalán láthatók.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!