Egyeskocsi: nincs megállás
Idén 6 milliárd 400 millió forint állami támogatásban részesülhetnek vasúti áruszállító vállalatok az egyeskocsi-teherfuvarozási szolgáltatás ellátása érdekében.
Ismert, ez a tevékenység piaci alapon nem végezhető jövedelmezően, viszont nemzetgazdasági szinten hasznos, javítja a környezetbarát vasút versenyképességét, hozzájárul az energiabiztonság fenntartásához, a lakosság támogatását is szolgálja például tűzifa szállításokkal, továbbá kétezer munkahely megtartását segíti elő. A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület, a hazai vasúti szektor első számú szakmai érdekvédelmi szervezetének kezdeményezéseként tavalyelőtt elindított támogatás révén 2021-ben és 2022-ben 7 millió 200 ezer tonna árut szállítottak el ilyen formában hazai vasútvállalatok.
A magyar kormány döntése, valamint az Európai Bizottság jóváhagyása alapján célzott állami támogatásban részesülhetnek pályázat útján azok a vállalkozó vasúti társaságok, amelyek részt vesznek a támogatási programban. A sikeresen pályázó vasúti társaságok, így a Rail Cargo Hungaria Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., a CER Hungary Zrt., és az Eurogate Rail Hungary Zrt. (a korábbi Floyd Zrt.), vezetői 2021 novemberében szerződést kötöttek a MÁV Zrt.-vel a vasúti egyes kocsi teherfuvarozás állami támogatása érdekében. A pályázó társaságokhoz 2021 decemberében az MMV Zrt., 2023 májusában pedig a Train Hungary Kft. és a Kárpát Vasút Kft. is csatlakozott. A Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás program támogatását az Energiaügyi Minisztérium nyújtja, az Építési és Közlekedési Minisztérium pedig támogatóként teszi elérhetővé, a megítélt összeget pedig a MÁV folyósítja továbbtámogató szervezetként. 2021 és 2025 között összességében több mint 26 milliárd forint állami hozzájárulás javíthatja a vasúti teherfuvarozás versenyképességét hazánkban. A társaságokat 2021-ben 1 milliárd 890 millió forinttal támogatta az állam, míg 2022-ben 6 milliárd 270 millió forint juttatásban részesültek. Idén 6 milliárd 400 millió forint támogatási keretet ad a szakminisztérium az egyeskocsi-fuvarozás támogatására.
Az egyeskocsi-fuvarozás speciális logisztikai műveletek végrehajtását igényli. Egyik alapesete az, amikor az áru akár egyetlen vasúti kocsiban útnak indítható, közvetlenül a vállalkozások telephelyeiről is. Ezek a kocsik egy gyűjtőpályaudvarra érkeznek, ahol a célállomásuk szerint sorozzák be őket irányvonatokba. Az irányvonatokkal egy újabb gyűjtőpályaudvarra juttatott egyes kocsikat a végső célállomásuk szerinti szerelvényekbe rendezik, és így jutnak el a végállomásukra. Mindezek a logisztikai műveletek megdrágítják ezt a fuvarozási formát, így piaci alapon költséghatékonyan nem végezhető. Ugyanakkor az előnyös, számos áru szállítására alkalmas egyeskocsi-fuvarozás nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen, ugyanis ez hétszáz magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyag-ellátását és termékeik export piacra juttatását teszi lehetővé. Emellett az egyeskocsi-fuvarozás segíti a vállalatok külpiacra jutását olyan termékek esetében is, amik közúti szállítása vagy nem engedélyezett Európában, vagy rendkívül bonyolult engedélyezési folyamatot követelne meg. Az egyeskocsi-fuvarozás biztonságos feltételeket teremt ahhoz, hogy a cégek a jövőben is kockázatmentesen továbbítsanak rendeltetési helyükre évente 2 millió 300 ezer tonna veszélyes árut.
Ennek a szolgáltatásnak a fenntartása közel kétezer vasutasnak jelent hosszútávon munkahelyet, és hozzájárul a vasúti pályakapacitás jobb kihasználtságához is. A MÁV és a GYSEV adja ugyanis többek között az infrastruktúrát, a vonatok közlekedtetésének irányítását többnyire a tolatási tevékenységet, valamint a vontatási villamosenergiát és a szükséges informatikai hátteret.
Tavaly november óta, havonta átlagosan 80–90 millió árutonna-kilométer fuvarteljesítményt sikerült fenntartani a programban résztvevő vasúti társaságoknak a MÁV és a GYSEV hálózatán. Az eddig eltelt időszakban 7 millió 200 ezer tonna árut (2021-ben 2 millió 600 ezer, míg 2022-ben 4 millió 600 ezer tonnát) fuvaroztak a vasúttársaságok ügyfelei a támogatási program keretein belül, hozzájárulva ezzel is Magyarország ökológiai lábnyomának csökkentéséhez. Ezzel az árumennyiséggel évente akár 400 ezer tehergépjárműtől is mentesül a közút, aminek köszönhetően 7,4-szer kevesebb szén-dioxid kerül a Föld légkörébe. Ekkora közúti többletterhelés a légszennyezési és zajterhelési mutatók, valamint a balesetek számának növekedésén túl a közúti hálózat zsúfoltabbá válásával és fokozottabb amortizációjával járna.
Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását az Európai Unió is szorgalmazza, hiszen a vasúti árufuvarozási szektor támogatása nélkül esélytelen megvalósítani azon célkitűzést, hogy a háromszáz kilométernél nagyobb távolságra történő árutovábbítás esetén a vasúti fuvarozás részaránya 2030-ig érje el a harminc százalékot, 2050-ig pedig az ötven százalékot.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!