EgyptAir A320-as: terrorizmus, műszaki hiba, öngyilkosság?

iho   ·   2016.05.19. 16:20
cim2

Az egyiptomi kormány kora délutáni sajtótájékoztatója gyakorlatilag szinte semmit nem tett hozzá az addig ismertetett tényekhez, sőt, a kairói légügyi miniszter továbbra is elutasította, hogy másról szóljon, mint eltűnt járatról (missing), mondván, csak akkor lehet lezuhanásról (crash) beszélni, ha a gép roncsait megtalálják. Annyit változtattak a kairóiak a korábbi nyilatkozataikon, hogy a gép eltűnésének pontját jóval északabbra, Kairótól 210 tengeri mérföldre határozták meg.

Viszont görög részről, feltehetően a görög elsődleges radarok, feltehetően katonai lokátorok, illetve a görög légiforgalmi irányítás adatai alapján, fontosnak látszó új tények kerültek elő.

Az egyik fontos elem, hogy a görög légiforgalmi irányítók a gép eltűnése előtt bő fél órával voltak utoljára kapcsolatban a gép személyzetével, a pilóták ekkor még derűsen kommunikáltak a görög irányítókkal. Amikor azonban a néhány perccel a görög légtér elhagyása előtt ismét kapcsolatba próbáltak lépni a 320-assal, hogy szokásos eljárás szerint átadják a gépet az egyiptomi irányításnak, a pilóták már nem válaszoltak a hívásukra.

Vagyis volt egy több mint félórás szakasza a repülésnek, amikor a géppel nem folytattak az irányítók kommunikációt, igaz, erre feltehetően nem is lett volna szükség, viszont amikor kellett volna forgalmazniuk, akkor már nem volt kapcsolat. Ez azt jelenti, hogy történhetett a gép fedélzetén viszonylag hosszabb időtartam alatt is akár valami rendkívüli.

Miután a görög irányítás hiába próbált beszélni a vészfrekvencián is a 804-es járat személyzetével, azután lépett a gép egyiptomi légtérbe, és ezután két perc elteltével vesztették el a gép radarjelét. A görögök tájékoztatása szerint a gép váratlanul 90 fokos balfordulót hajtott végre, közben 37 ezer lábról 15 ezerre süllyedt, itt egy másik forduló vagy teljes pörgés következett, 360 fok, ezután zuhant a gép újabb 10 ezer lábnyit a felszínig. Vagyis a görögök radaradatai szerint valójában nem történt olyan, másodpercek alatt lezajló teljes és rejtélyes eltűnés, mint amit a korábbi, hiányos adatok alapján hittek a hírügynökségek.

Egyelőre két fő szálat követnek a feltételezések, az egyik a terrorizmus, vagy valamiféle szándékos cselekedet, ami a gép pusztulásához vezetett. Ezügyben sokaknak feltűnt az a bizonyos félórás szünet, amikor az irányítás nem kommunikált a géppel, és egyes verziók szerint ez alatt kellett, hogy megtörténjen valamiféle akció a fedélzeten. De, mint ezt írtuk, a fél óra nem jelent semmit, mert ez alatt az idő alatt a gépnek nem is kellett rádióznia. Ennél fontosabb kérdés az a két perc, ami a görögök hívása és a gép eltűnése között telt el, de több szakértő szerint ez az idő eltelhetett azzal is, hogy a személyzet a gép esetleges problémájával, a helyzet megoldásával volt elfoglalva, és nem azzal, hogy a földdel kommunikáljon.

Az utolsó 90-120 másodperc lefolyását azok is így tartják elképzelhetőnek, akik szerint nem biztos, hogy bármiféle külső beavatkozás okozta a gép pusztulását. A szakértők ezen része ismét azt hangsúlyozza, hogy az előző harminc perces kommunikációs szünet semmire nem bizonyíték, viszont ha a géppel utazómagasságon történt valami meghibásodás, műszaki probléma, akkor is az lehetett a személyzet első dolga, hogy a gépet megmentse.

Ezek a szakértők az egyik elképzelhető forgatókönyvnek a gép átesését tartják, mint ahogy az korábban többször történt, a Pulkovo Tu-154-esével, az Air France 447-es Rió-Párizs járatával, vagy az AirAsia Jávai-tengeren balesetet szenvedett gépével: mindegyik esetben valamilyen okból lekapcsolódott a gépet irányító komputeres rendszer, illetve a pilóták a nagy magasságban, ahol a biztonságos sebességtartomány rendkívül kicsi, nem tudták manuálisan irányításuk alatt tartani a gépet. Az EgyptAir 320-asának bal, majd jobb kitérése a laposdugóból való kivétel próbálkozásai is lehettek, mondta a CNN egyik szakértője, de épp úgy lehetett egy már irányítatlanul lefelé pörgő gép mozgása is.

Nem kizárható valamiféle súlyos műszaki meghibásodás sem, teszik hozzá azok a repülési szakértők, akik akár a kormányrendszer problémáját, akár például robbanásszerű kihermetizálódást is elképzelhetőnek tartják. De mindegyik szakértő azt hangsúlyozza, hogy semmiféle biztosat nem lehet kimondani addig, amíg a történtek valóságos lefolyását a repülési adatrögzítő és a pilótafülke hangrögzítője megtalálása után nem rekonstruálják.

Még egy további érdekes elképzelés is kering a neten és a tévéadásokban: az öngyilkosság. Nemcsak a tavalyi Germanwings-tragédia juttatja eszükbe többeknek ezt a verziót, hanem az, ami éppenséggel az EgyptAir egyik 767-esével történt, a gép1999-ben zuhant a New York-i felszállás után az Atlanti-óceánba: a vizsgálat megállapítása szerint legvalószínűbb, hogy a másodpilóta vitte pusztulásba a gépet, igaz, az egyiptomi hatóságok és a légitársaság képviselői ezt a szcenáriót sosem fogadták el igaznak. Mindenesetre terror-szakértők azt mondják, annak sok értelme nincs, és a terrorakcióhoz kapcsolódó propaganda szempontjából sem igazán „praktikus”, ha akár egy bombával, akár egy gépeltérítés végén a megtámadott gép a tengerbe zuhan. A helyszín és a szándékosság összekapcsolása sokkal inkább utalna ebben az esetben öngyilkosságra.

Viszonylag meglepő, hogy a kairói kormány nem sokkal összefoglalónk megírása előtt a terrorakciót nevezte meg a gép "eltűnésének" valószínű okaként, és kevésbé tartotta elképzelhetőnek a technikai hibát. Nos, amíg Egyiptomnak a tavalyi katasztrófa után az volt az érdeke, hogy az orosz gép pusztulása ellenére Egyiptom és a Sinai-félsziget  maradjon továbbra is biztonságos turistacél, most viszont inkább az lenne az érdekeknek megfelelő magyarázat, aminek kapcsán nem lehet vádolni sem Egyiptomot, sem a légitársaságot, hogy valahol máshol került rossz szándékú ember vagy bomba a fedélzetre. A párizsi hatóságok mindenesetre alapos vizsgálatot indítottak a Charles de Gaulle repülőtéren, ahol már korábban volt egy komoly szűrés, ennek során sokakat el is távolítottak azokból a munkakörökből, amelyek révén a közelébe kerülhettek volna az induló repülőgépeknek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.