Egyre kevesebb a gép a levegőben, egyre több a földön – európai helyzetkép
Március 18-ától, vagyis szerdától az Austrian leállítja összes menetrend szerinti járatát. A döntés egyelőre csak tíz napra szól, és csak a Chicago felől szerdán reggel Bécsbe érkező járat „lóg át” erre az időszakra. A társaság egy nagy- és egy közepes hatótávolságú gépét tartja üzemben, egészségügyi okokból szükségessé váló repülésekre, illetve osztrák állampolgárok hazaszállítására. A Lufthansa csoport, ahová az Austrian is tartozik, korábban hetven százalékos kapacitás-csökkentést jelentett be.
A SAS hétfőtől függesztette fel legtöbb járatát, és az állomány kilencven százaléka kell, hogy időlegesen abbahagyja a munkát, ez tízezer embert jelent. A csoport szintén minimális gépparkot tart készenlétben rendkívüli repülésekre, illetve állampolgárok hazaszállítására.
Az Air France/KLM szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye úgy fogalmaz, hogy a következő két hónapra „a rendelkezésre álló üléskilométerek (ASK – available seat kilometers) hetven és kilencven százalékát” csökkenti, az Air France teljes A380-as, a KLM a teljes B747-es flottáját kivonja a forgalomból, más hírek szerint a holland társaság előre hozza a Jumbók amúgy is tervezett végleges kivonását a gépparkból. Az alkalmazottak sorsáról konkrét információ még nincs, a két társaság „konzultálni fog a munkavállalóik képviselőivel, hogy a legmegfelelőbb módon figyelembe tudják venni a tevékenység várható csökkenésének munkavállalóikra gyakorolt hatását”. Az Air France gépei tovább repülnek Atlantába, Chicagóba, Detroitba, Los Angelesbe, San Franciscóba, Washingtonba és a New York-i JFK repülőtérre, mint korábban jeleztük, ezek azok a légikikötők, ahol az Egyesült Államok területére léphetnek külföldről visszatérő amerikai állampolgárok.
A Norwegian pénteken még csak gépei negyven százalékának földön tartásáról és alkalmazottai felének időleges leállásáról beszélt, azóta az amerikai beutazási tilalom mellett az európai helyzet is romlott, most már „a járatok többsége” és az alkalmazottak kilencven százaléka érintett. Az interkontinentális diszkonthálózatok úttörőjének tekinthető társaság március végéig már csak Skandinávia és Thaiföld között indít hosszútávú járatokat.
A Ryanair, a legnagyobb európai diszkont áprilisra–májusra nyolcvan százalékkal csökkenti kiajánlott üléskapacitását, gépei többsége a következő héten földre kényszerül, de nem zárható ki a teljes leállás. A cég közleménye szerint az alkalmazottak jelentkezhetnek önkéntes leépítésre, másfelől viszont a társaság ideiglenesen felfüggeszthet szerződéseket – mint ismert, a cég pilótáinak többsége szerződéses munkaviszonyban dolgozik a Ryanairnél. A Ryanair-csoport tagja, a Lauda teljesen leáll.
Az IAG csoport – benne egyebek mellett a British és az Iberia – kapacitása háromnegyedét állítja le, az intézkedés szintén áprilisra és májusra is érvényes. A csoport elnöke nyilatkozatában azt hangsúlyozza, hogy a társaságoknak komoly pénzügyi tartalékai vannak, ami az adott helyzetben a túlélés biztosítéka.
Az Easy nem közölt konkrét százalékot, a flottája nagy részének leállásáról adott ki közleményt, hozzátéve, hogy csak „mentőrepülésekre”, európai állampolgárok hazaszállítására tart készenlétben gépeket.
A financiális háttér fontosságáról beszélt interjújában a Wizz Air vezérigazgatója is. „A mi szemszögünkből az jó hír, hogy ennek a válságnak másfél milliárd euróval indultunk neki. Iparági tanulmányok szerint likviditás, fizetőképesség szempontjából a Wiz Air az egyik legerősebb légitársaság a világon. Ha nem repülünk egy darab utat sem, akkor is nagyjából három évig tudnánk magunkat finanszírozni” – mondta Váradi József, aki azt is elmondta, a cégnél nem lesz leépítés. „A szabadságok elosztásával, akár fizetés nélküli szabadságokkal próbáljuk megoldani a helyzetet, Vagy csak azzal, hogy a pilóták és az utaskísérők kevesebbet fognak repülni első félévben, mint a másodikban.” Szerinte a gyenge légitársaságok elbuknak, ami a Wizznek lehetőséget fog teremteni, a társaság nem hogy halasztaná a gépbeszerzését, hanem a tervezetthez képest korábban terveznek behozni új gépeket. „A mostani helyzetből lehet előnyt is kovácsolni, mi ebben alapvetően egy növekedési lehetőséget látunk” – mondta a Wizz-vezér.
A légiközlekedéssel foglalkozó adatfeldolgozó és elemző világcég, a CAPA – Centre for Aviation jóslata röviden így hangzik: május végére a világ légitársaságainak többsége csődbe kerül, ha a katasztrófát el akarják kerülni, a kormányoknak kell beavatkozni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!