Egyre több lézerezés - az első komoly sérülés
A lézeres incisednesek száma nem attól nő, hogy a személyzetek gyakrabban jelentik: valóban egyre többen egyre többször veszélyeztetik a leszálló gépeket - állítja az amerikai szövetségi légügyi hivatal, az FAA egyik vezetője.
Paul Bartko stratégiai biztonsági műveleti igazgató a Eurocontrol egyik szemináriumán elmondta: az Egyesült Államokban az év első felében már 1500 ilyen esetet regisztráltak, várhatóan az év végéig a lézeres veszélyeztetések száma 3200-ra növekszik a tavalyi 2873-mal szemben.
A Eurocontrol novemberben adja ki a maga jelentését, kontinensünkön az esetek száma már tavaly 4266 volt, négyszerese a tavaly előttinek - olvasható a Flightglobal online összefoglalójában.
Sőt, a Eurocontrol egyik legutóbbi jelentésében már az is szerepel, hogy megtörtént az első komoly sérülés is, amit egy pilóta a lézersugár következtében szenvedett el egy gép fedélzetén augusztusban.
Mindehhez képest a lézerekkel foglalkozó egyik cég, a Rockwell egy korábbi felmérése azt állítja, hogy a 2004 óta regisztrált sokezer eset csak kevesebb, mint 30 százalékánál érte el a lézer valóban a pilótafülkét, és a cég szerint mindössze 350 esetben állapítottak meg bizonyított szándékosságot, amikor többször kapott lézert a pilótafülke, illetve valakik a lézerrel követték a gépet.
A lézeres indcidensek számának növekedését az ilyen eszközök árának csökkentésével is magyarázzák: Bartko szerint míg egy egywattos kézi lézer néhány éve még 2500 dollárba került, mostmár kevesebb, mint háromszázért is megszerezhető.
A Euroontrol szerint mind a pilóták, mind a légiforgalmi irányítók jöbb kiképzést kell, hogy kapjanak, összehangolt megelőző tevékenységre van szüség a repülőgépek lézeres veszélyeztetésének visszaszorítására.