Egyre több vonalon járnak vonatok kalauz nélkül Szlovákiában

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2022.11.30. 12:00
ZSSKZvolen

Az önkiszolgáló jegykezelő rendszert 2019-ben vezette be a ZSSK két vicinálison, azóta már tíz vonalon alkalmazzák, további vonalakon is bevezetik.

A ZSSK szlovák személyszállító vasúttársaság a költséghatékonyság növelése érdekében több hullámban kezdte alkalmazni az úgy nevezett önkiszolgáló jegykezelő rendszert, aminek lényege, hogy az arra alkalmas vasútvonalakon a járatokon a mozdonyvezetőn kívül nincs más személyzet a vonaton. Az egész még 2019-ben kezdődött, akkor két nyugat-szlovákiai vicinálison, a Zohor−Magyarfalu (azóta már megszűnt a személyforgalom a vasútvonalon) és a Jókút−Szakolca vasútvonalon vezették be az önkiszolgáló rendszert. Alapjában véve arról van szó, hogy az utasnak előre megváltott jeggyel kell felszállnia a vonatra, amit aztán a szerelvényben felszerelt jegykezelő automatában érvényesítenie kell. Bizonyos esetben, ha ezt a forgalmi helyzet lehetővé teszi, a mozdonyvezetőnél is váltható menetjegy. 

Ez a fajta önkiszolgáló jegykezelő rendszer elsősorban a kisebb utasforgalmú mellékvonalakon alkalmazható, bár az évek során szerzett tapasztalatok alapján a ZSSK egyre bátrabban alkalmazza ezt a rendszert. 2022 végéig ugyanis már olyan vasútvonalakon is bevezetik a rendszert, ahol naponta azért jóval több utas utazik, mint például a Jókút−Szakolca vonalon. Az idén elvileg még a Homonna környéki mellékvonalak kiszolgálását oldják meg ezzel az önkiszolgáló rendszerrel. 

A ZSSK saját statisztikai adatainak alapján csak a 2021-es évben a megtakarított költségek meghaladták a 611 ezer eurót, a projekt indulása, azaz 2019 óta pedig összesen már 1 millió 350 ezer eurót spóroltak. Az utaskísérő személyzetet pedig át tudták csoportosítani más vasútvonalakra, ahol a munkaerőhiány miatt gondok voltak az ellátással.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.