Elbúcsúzott a 150-es vonal, legalábbis az eddig ismert formájában

iho   ·   2022.02.03. 12:00
P2012849

Megkezdődött a kelebiai vasútvonal átépítése.

Február elseje fontos nap az ország vasúttörténelmében: megkezdődött a 150-es vonali, évekig tartó vágányzár. A sokat vitatott műszaki tartalmú átépítés első munkáit a Délegyháza–Kelebia szakaszon kezdték meg, a felsővezeték lebontása az első lépés.

A vonalon a személyvonatok egyelőre a főváros és Délegyháza között járnak, áprilistól viszont már ezen a részen is pótlóbuszozni kell majd.

A végnapok egyikén, 2022. január 30-án a homokviharon tör át Dunavarsány határában a 3744-es számú S25-ös személyvonat 101-es Flirtje (fotók: Hivert Gábor)

A tehervonatok sorsa még érdekesebb, hiszen Kelebia egy igen forgalmas vasúti határátkelőnk. Mivel a röszkei vonal felújítás még nem készült el, erre nem tud menni a teherforgalom, így egy darabig még Kelebián korlátozottan, de lehetséges a közlekedés. De izgalmas megkötésekkel: csak dízellel, állomástávolsági közlekedéssel, és csak este 7 és reggel 7 között az éjszakai órákban, csakis a vonal Kiskunhalastól délre fekvő szakaszán. A teherforgalom csomópontja a környéken Kiskunfélegyháza lett, itt gyűlnek az éjszakai slotot váró tehervonatok és dízelgépek. Hogy minél több hely legyen Félegyen, az ott tárolt tehervagonokat a napokban elvitték a 140-es vonal elhagyatottabb vasútállomásaira.

A zöld külsejű 061-es Flirt éppen Dunavarsánynál halad a homokviharban 3745-ös számú S25-ös személyvonatként

Érdekesség még a foktői növényolajgyár kiszolgálása. Az üzem ellátása a vágányzár évei alatt folyamatos lesz, Kiskőrös észak vagy dél felől mindig elérhető marad vasúton. A jelen rend szerint Kiskunhalas irányából járnak ki, az állomáson két vágányt erre a célra tartanak fenn.

A teherfuvarozó vasúttársaságok folyamatosan figyelik a lehetőségeket. Amíg lehet Kelebián vonatozni, sokan fognak kitartani ott a végsőkig, néhányan pedig alternatív útvonalak után néznek. De egyelőre csak az van rákényszerítve, aki konkrétan nem tud a célállomására közlekedni. Ilyen vonatra példa az Eurogate bajai tartályvonata. A Floyd, majd új tulajdonosa után Eurogate már másfél évtizede végzi a bajai egyik ipartvágány kiszolgálását heti 5-15 tartálykocsival. A vonat általában a Soroksári út–Kiskunhalas–Baja útvonalon jár, néha rövidebb időszakokra pedig kipróbálták a 46-os és az 50-es vonalat is. Mivel az egész úton dízelmozdonnyal megy ez a vonat, nem gond, ha több a dízeles szakasz az útvonalon. A jelen helyzetben a menet átköltözött a Dunántúlra: Soroksári út és Baja között a 40-es és a 46-os vonalat használják, Sárbogárdon és Bátaszéken át. Az első ilyen vonatpár a héten le is közlekedett.

Új színfolt a 46-os vonalon: az Eurogate bajai tartályvonata halad át a néhai Szedres állomáson február másodikán (fotó: Vörös Attila)

A 150-es vonal színfoltja az itt dolgozó szerelvények közül a Ganz motorvonatai, élükön a Samuval. A Samu hosszú évek óta Kelebia felé dolgozik, amikor épp ki tudja tenni a lábait Szolnokról vagy Istvántelekről. Egyelőre a szerelvény marad a 150-esen, Délegyháza felé tesz meg néhány kanyart a délutáni csúcsban. További sorsát élénk figyelem övezi a vasútbarátok részéről...

Február 1-én a Ganz által gyártott egykori intercity motorvonat tart Taksonyból Dunavarsányba 3716-os számú S25-ös személyvonatként

Nyitóképünkön: 2022. február 1-jén várakozik a Samu motorvonat Délegyházán, hogy majd a vonatpótló busz beérkezését követően 3753-as számú, az ezen a napon debütáló új G25-ös gyorsított személyvonatként indulhasson el Budapest-Keleti pályaudvarra

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek