Elefánt, az új orosz szállítógép, egyelőre a szélcsatornában

iho   ·   2019.11.13. 09:00
Slon-620x404_cim

Még messze a megvalósulástól, de az orosz repülőipar új feladatra készül. A CAGI, a moszkvai Központi Aero- és Hidrodinamikai Intézet hozta nyilvánosságra az első és eddig egyetlen fotót, néhány adat kíséretében, az új – katonai, de polgári feladatokra is használható – nehéz szállítógép szélcsatorna-makettjéről. A közismerten kiváló aerodinamikai értékekkel rendelkező konstrukciók szülőhelyén, egy 1,75 méter fesztávolságú, 1,63 méter hosszú szerkezet bevizsgálása kezdődik hamarosan, ami meg kell, hogy előzze a részletes tervezést.

A cél, amelyet két éve fogalmaztak meg, egy, a ma általában használatos nehéz szállítógépekhez képest nagyobb kapacitású konstrukció kialakítása, ami a mára viták középpontjába került, hasonló kategóriás óriás, az eredetileg ukrán tervezésű és gyártású An-124-es örökébe léphet. A Ruszlan Budapesten is meg-megfordul, sőt, ezzel a típussal hozták Kecskemétre a nagyjavított magyar katonai helikoptereket. A maximális hasznos terhelése 120 tonna.

A Szlon (szláv nyelveken: Elefánt) ennél hatvan tonnával többet hordozhat, a hatótávolsága 4500-ról 7000 kilométerre emelkedik, a felszálláshoz pedig nem kell a szokásosnál nagyobb pálya, elég a 3000 méter (természetesen elégséges kell, hogy legyen a beton teherbírása is).

(fotó: CAGI)

A jövőre kezdődő szélcsatornatesztek a közlemény szerint elsősorban épp a gép lehetséges fel- és leszálló tulajdonságait hivatottak tisztázni, a modellen változtathatják a szárnyvégek kialakítását és a farokrészt a vízszintes és függőleges vezérsíkkal.

A másik fontos bejelentés: a gép azokkal az Aviadvigatel PD-35-ös hajtóművekkel repülne majd, mint amelyeket a közös orosz–kínai szélestörzsű utasszállító szárnyai alá szerelnének, és amelynek a fejlesztése még zajlik, és legkorábban 2023-ra várható, hogy megérik a sorozatgyártásra. A hajtómű nagy vonalakban azon a PD-14 bázisán készülne, amit a mostani MC21-esek használnak majd, természetesen annak nagyobb teljesítményű változataként, a PD-35-ösökből gépenként négyet kapna az Elefánt.

A már korábban említett vita az An-124-esről, amely során Kijev az ICAO-hoz is fordult, tavaly ukrán rendőrségi feljelentésbe torkollott az orosz légügyi hatóság és a központi repülőgépgyártó konzorcium, illetve a fő orosz üzemeltető, a Volga-Dnepr légitársaság ellen. A vád, hogy utóbbiak jogosulatlanul, illetve hamis dokumentumok alapján bocsátották ki, illetve kapták meg a típus légialkalmassági engedélyét. Az orosz fél szerint azonban a kijevi gyártási jogok már lejártak.

(fotó: Volga-Dnepr)

A gép továbbfejlesztésével évek óta foglalkozik az Iljusin Tervezőiroda, az Antonov szerint azonban ezt a változatot az oroszok által kidolgozott módosítások következtében új típusként kellene engedélyeztetni, és nem lenne jogosult az Antonov-brand használatára. Egyébként orosz részről szóba került a gép felszerelése amerikai CF6-osk hajtóművekkel, sőt, a gyártás újraindítása is. Eközben az ukránok is végrehajtották a maguk fejlesztéseit, amelyekkel a gép teherbírása 150 tonnára emelkedett.

A Volga-Dnepr jelenleg öt An-124-est tart üzemben lipcsei bázissal, miközben az ukránok beindították a jogi eljárást a gépek üzemeltetésének letiltására, sőt, zár alá helyezésére. Mindez még komolyabb pénzügyi nehézségeket okoz az orosz társaságnak, amely a politikai szembenállások miatt elvesztette korábbi NATO-megrendeléseit is.

Az Elefánt nyilván az oroszoknak megoldás lenne mind a polgári vonalon, mind a katonai légiszállítás kapacitásainak hiányára, de arról a mostani információk sem mondanak semmi biztosat, hogy az új típus mikor lesz hadra fogható, illetve elérhető a civil cargopiacnak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.