Éleslövészet? Ennyiért?
Először is szögezzük le: attól hogy 10 pilóta, 7 JAS-39EBS HU vadászbombázó repülőgép és persze a műszakiak kitelepültek Svédországba a „Légi Fölény 2012” nevet kapott gyakorlatra, Magyarország légtere nem vált védtelenné. Az itthon maradó állománnyal megoldható, hogy a NATO-szabványoknak megfelelő készültségi szolgálat, a „keszi” zökkenőmentesen működjön. A két gép, gépágyúlőszerrel és AIM-9L/I-1 Sidewinder rakétákkal továbbra is várja a riasztást.
Magyarország nem alkalmas ilyen gyakorló rakétaindítások, éles rakétalövészetek végrehajtására. Kicsik vagyunk, a lőtereink is aprócskák ehhez a feladathoz. A biztonságos területnek és légtérnek akkorának kell lennie, hogy a rakéta – még ha meghibásodva vagy célját nem találva ellenőrizetlen irányba indul el – ne tudjon kárt tenni semmiben és senkiben, sem a levegőben, sem a földre hullva. Még akkor sem, ha az önmegsemmisítője is meghibásodik és nem robbantja szét a fegyvert a meghatározott idő elteltével. Ehhez pedig a nagy magasságban elérhető 18 tengeri mérföldes, azaz több, mint 33 kilométeres hatótávolságát figyelembe véve nehezen lenne teljesíthető Magyarországon, figyelembe véve a jelenlegi lőtereink méretét és elhelyezkedését. A Varsói Szerződés idején, majd a MiG-29B/UB Fulcrumok rendszeresítése után – hasonlóan a győri 2K12 Kub (SA-6 Gainful) közeli légvédelmi rakétarendszerekhez – Lengyelországba, tenger feletti lőtérre jártak a magyar pilóták.
A pilóták kiképzésének fontos eleme az „éles” légiharcrakéták használata, indítása gyakorló célokra. Ezt minden, magát komolyan vevő légierőnél folyamatosan megteszik. Annak ellenére, hogy a modern, 4. generációs vadászbombázók fedélzeti számítógépével akár az ellenséges légi cél elleni rakétaindítás is szimulálható (persze igazi rakéta indítása nélkül, csak a képernyőn látszó célpontra), nem ment ki a divatból az éleslövészet. Még az olyan méregdrága légiharc-rakétákból is, mint az AIM-120D AMRAAM vagy az AIM-9X, is végeznek „igazi” lövészeteket. Kicsi ország, kicsi légierő, kicsi lehetőségek: nekünk most ez és ennyi jutott. Nem valószínű, hogy a maroknyi magyar AMRAAM-ból akár egyetlen darabot is ellőne a Magyar Légierő egy gyakorlat során.
S végül nem szabad elfeledkezni a gépágyús lövészetről sem, mely igazán újdonság lesz a magyar pilóták számára. Itt egy repülőgép (egyes értesülések szerint jelen esetben valószínűleg a Saab Nyge Aero üzemeltetésében lévő, a Svéd Királyi Légierőnek rendszeresen bedolgozó Gates Learjet 35A) mögött, kiengedhető, hosszú kábelen egy speciális érzékelőkkel ellátott célzsákra lőnek majd a magyar pilóták. Ehhez a vadászgépekkel megfelelő távolságból és szögben nyitnak tüzet: enyhe süllyedésben a gépek lövedékei elkerülik a célzsákot vontató repülőgépet.