Életre kel az iráni repülőrezervátum?

iho   ·   2013.12.08. 16:30
cim2

Irán, az Iránnal folytatott tárgyalások, az embargó ügyében történt fordulat ismét ráirányította a figyelmet a közép-keleti nagyhatalomra, és ami különösen érdekes: az iráni polgári repülővilágra, erre a furcsa zárványra, mondhatni romantikusan: régi technikák elszigetelt rezervátumára. A sah idején az ország igen komoly anyagi lehetőségek közepette vásárolt elsősorban amerikai technikát: az Iran Air eleinte Boeing 707-esekkel, majd 727-esekkel és 747-esekkel is dolgozott. Aztán ment a sah és jöttek az iszlám hatalom évtizedei, a különféle konfliktusok, a háború Irakkal, az atomprogram és az embargó.

Az Iran Air egyik ritkasága: a rövidebb törzsű SP-747-es

A genfi megállapodás a remények szerint feloldja némiképp a beszorított helyzetet, amit épp a tárgyalások idején jól jellemzett az az esemény, amit a Reuters összefoglalója idéz: az Iran Air egyik 747-ese Pekingben szállt fel Teherán felé, de emelkedés közben az egyik Pratt&Whitney hajtóműve kigyulladt, legalábbis a személyzet számára ez a jelzés jelent meg a műszerfalon: a pilóták megfelelőképp reagáltak, beindították a hajtómű tűzoltó berendezését, leállították a hajtóművet és a maradék hárommal szépen visszamentek majd leszálltak Pekingben.

Nem mindennapi, de manapság nem is annyira rendkívüli történéssorozat: így kell megoldani egy ilyen problémát. Ugyanakkor ebben az esetben meg kell jegyezni, hogy a gép a 747-esek első sorozatából, a 100-asból való, és nem kevesebb, mint 34 éves: 1979-ben az amerikai–iráni kapcsolatokat végképp befagyasztó teheráni túszügy előtti hetekben szállították le, az egyetlen eredeti 100-ast, amely még utasokat szállít a világban. Mint a Reuters epésen megjegyzi: forgalmi értéke jelenleg hatvanezer dollár, ami talán épp, hogy fedezi ennek az egy útnak az üzemanyag-költségeit.

A többi iráni légitársaságnak is nagy szüksége lenne új alkatrészekre – és új gépekre

Más történetek kapcsán az iho/repülés már többször idézte a szakembereket, akik azt mondják, nincs öreg vagy fiatal gép, csak rosszul vagy jól karbantartott. Nos ez esetben jól karbantartott gépről nem is nagyon lehet beszélni, mert ehhez az ős-Jumbóhoz már egyszerűen nincs pótalkatrész, még a repülőgép-berendezések másodlagos piacán sem.  Az öreg iráni utasszállítók repülését a többi, már félreértett példány kannibalizálása illetve az otthon legyártott alkatrészek nem biztos, hogy tökéletes minősége biztosítja. Vagyis gyanítható, hogy ennek vagy ezeknek a gépeknek az esetében az embargó feloldása sem sokat segít. De a flotta valamivel fiatalabb tagjai új életet nyerhetnek, és a Reuters szerint a repülőgép-alkatrészek kereskedelmével foglalkozó cégek intenzíven készülnek is arra, hogy az iráni beszerzők komoly összegekkel a zsebükben szétrajzanak a világban.

Az iráni polgári légiflotta 189 aktív gépének átlagéletkora 22 év, ezen belül az Iran Air 37 forgalomban lévő utasszállítójának pedig 24 év. Mind az Iran, mind a Mahan Air az elmúlt években tudott frissíteni, elsősorban már gyártásból régóta kivont szélestörzsű Airbusokkal, 300-asokkal és 310-esekkel, de hozzájutottak keskenytörzsű Airbusokhoz is. Emlékezetes volt az elmúlt években az az eset, amikor az irániak a német kormány egy kivonásra ítélt A310-es kormánygépét cserkészték be különféle közvetítőkön keresztül.

Egy iráni Jumbo 1979-ben London felett

De az igazi megoldás az lenne, ha Irán valóban kiszabadulna az embargó alól, és ha nemcsak pótalkatrészeket, hanem új gépeket is vásárolhatna a nemzetközi piacon. A Reuters egy iráni szakértőt idéz, aki szerint ha megnyílnának a kapuk, nem kevesebb, mint 240 új utasszállítót szereznének be az iráni hordozók.

Ehhez persze alapvetően két feltétel teljesítése szükséges. Egyrészt ki kell dolgozni a genfi megállapodás nyomán a konkrétumokat, tisztázni azt, mihez mi módon juthat hozzá egy iráni vásárló: az amerikaiak például nyilván erősen odafigyelnek arra, hogy amit a polgári légiflottához beszerezhetnek, az ne legyen felhasználható a légierő számára. A másik fontos feltétel, hogy az embargó tényleg megszűnjön, és Teherán tényleg lemondjon a katonai célú nukleáris programról, sajnos Irán felől lehet már hallani ennek az ellenkezőjét is.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

ITA helyett megint Alitalia?

iho/repülés   ·   2022.01.24. 09:00

Az arculatot a cég tavaly megvette, de az Unió az állami beavatkozást ahhoz kötötte, hogy az új cég ne legyen a régi... Tárgyalások a Lufthansa csoporttal a légitársaság negyven százalékáról.