Elhárult az utolsó akadály, virulhat a Renfe France

iho/vasút   ·   2024.06.04. 14:30
Renfe_AVE

Ötéves folyamat zárult le azzal, hogy a spanyol nemzeti vasúttársaság igazgatótanácsa végső áldását adta a francia nagysebességű piacon szolgáltató leányvállalat, a Renfe France működésére.

Az első lépéseket az északi terjeszkedés felé még 2019-ben tette meg a Renfe, amikor az igazgatótanács hozzájárulást a társaság franciaországi, nagy sebességű vasúti szolgáltatásainak elindításához. Annak rendje és módja szerint meg is kérték a szükséges engedélyeket a francia hatóságoktól – úgymint a versenybizottság Arafer, a közforgalmú vasutak hatósági intézménye, az EPSF, továbbá az infrastruktúra-kezelő SNCF Reseau –, akkor még arra, hogy a vasúttársaság nagy sebességű vonataival Párizsig közlekedhessenek. A felmerülő adminisztratív és technikai nehézségek miatt azonban később ettől az akciórádiusztól eltekintettek, és Lyon, illetve Marseille lett a terjeszkedési határ.

Öt éve még azzal számoltak, hogy a Renfe akár már a következő esztendőben elindíthatja vonatait a francia hálózaton. Ezt azonban különböző okok miatt el kellett felejteni, a spanyolok ugyanis csak tavaly februárjában terjesztették elő vonatkozó üzleti tervüket, és a megkapott tanúsítványok birtokában a Renfe a Barcelona–Lyon és a Madrid–Barcelona–Marseille viszonylatokon közlekedhet járatokat. Ugyanakkor továbbra is szorgalmazták a teljes francia vasúthálózatra vonatkozó működési/szolgáltatási engedély megszerzését. A párizsi székhelyű leányvállalat, a Renfe France a francia piacon a különféle Renfe-projektek üzletfejlesztési teendőire és menedzselésére fog összpontosítani, a spanyolok eddig csak fiókirodát működtettek Lyonban,

Mint tudott, a franciák is már Spanyolországban vannak, hiszen Madrid és Barcelona között 2021 májusában indult az első fapados TGV-verzió Ouigo-járat, természetesen 1435 milliméteren. Azóta további desztinációkon is utasokat szállít az Ouigo España, úgymint a Madrid–Valencia és a Madrid–Alicante vonalon, és újabbak indítását is tervezik. A spanyol Ouigo gördülőállománya a hispán infrastruktúrával kompatibilissé átalakított TGV Euroduplexből áll.

A Renfe eddig az Alstom gyártmányú, nem mai kiadású, 100-as sorozatú nagysebességű szerelvények közlekedtetésére kapott engedélyt, de már kilátásban van a 106-osok homologizációja is – a vasúttársaság éppen a napokban vette át a vadonatúj sorozat első tíz példányát, és nagy sebességű járatokat indított velük Asztúriába, továbbá Galiciába, úgymint Vigóba, Pontevedrába, Vilagarcíába, Santiagóba és A Coruñába, 15–18 perccel javítva az utazási időt.

A Renfe és az SNCF egyébként korábban már működtetett Elipsos néven a két ország között nagy sebességű szolgáltatást, ezt az együttműködést azonban a franciák 2022-ben egyoldalúan felmondták.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Az NSK csapágyinnovációi az InnoTrans 2024-en

iho/vasút   ·   2024.07.03. 12:00

A japán gyártó a közelgő InnoTrans 2024 nemzetközi közlekedéstechnológiai vásáron mutatja be, miként segíthetik világelső megoldásai az európai vasúti ágazatot abban, hogy a szegmens lépést tartson a növekvő fogyasztói elvárásokkal.

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.