Elindította a frankfurti villamosok beszerzését a BKV

Károly Szabolcs   ·   2021.08.25. 12:00
frankfurt_rwagen_vili

A közlekedési társaság harmincöt használt jármű vásárlására írt ki tendert.

A napokban megjelent uniós közbeszerzési értesítő alapján az első villamost még az éven, december 31-ével bezárólag vennék át, 2022 során pedig tizennégy kocsi érkezésével számolnak. A DÜWAG gyártmányú, R típusú flottából fennmaradó húsz villamost csak a későbbiekben, 2025–2026 folyamán vennék át. A kiírás szerint az ajánlattevő eltérhet az ütemezéstől, amennyiben a járműveket a határidőhöz képest korábban is át tudja adni.

Habár a tenderkiírás csak formális jellegű, lévén a BKV a német nagyváros közlekedési társasága, a Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main (VGF) flottájából felszabaduló kocsikra pályázik, az értékelés során a kért ár kilencven százalékban számít. Az ajánlattevő a járművek szállításán felül a karbantartási-javítási feladatokra, továbbá a típusoktatás nyújtására is szerződik.

Először idén júniusban röppentek fel a hírek arról, hogy a BKV szemez a frankfurti kocsikkal, mivel a VGF járműcsereprogram keretében az Alstomtól összesen negyvenöt új villamost szerez be. Az úgynevezett T-Wagenek szállítása azonban egyelőre késik, így a társaság csak korlátozott számú R-Wagent tud jelenleg értékesíteni.

A frankfurti kocsikkal kapcsolatos elsődleges probléma, hogy az utastér nem légkondicionált, mivel a VGF a tíz–tizenöt évvel ezelőtti felújítási program során nem talált erre gazdaságos megoldást. A klímatechnológia azóta azonban nagymértékben fejlődött, a berendezések kompaktabbak lettek, a BKV ezért azzal számol, hogy a villamosok honosítása során meg lehet oldani a klimatizálást.

A BKV-nak égető szüksége van használt, de jó állapotú, és viszonylag korszerűnek mondható villamosokra. Habár az elmúlt évek során több tucat korszerű, alacsonypadlós CAF Urbos kocsit szereztek be újonnan, előzőleg pedig 2006–2007 során érkeztek szintén alacsonypadlós Siemens Combinók, a fővárosi közlekedési társaság villamosflottája továbbra is körülbelül nyolcvan százalékban magaspadlós, korszerűtlen járművekből áll: a Düwag által a hetvenes és nyolcvanas években gyártott, hannoveri eredetű TW6000-esekből, valamint az 1967–1978 között épített Ganz-csuklósokból (Ganz CSMG)/„ipari csuklós” (ICS) áll. A jelenleg még futó Ganzok a folyamatos korszerűsítés ellenére is átlagosan ötvenévesek, tíz–tizenkét év múlva pedig elérik üzemeltetési határukat.

(Nyítóképünkön a frankfurti R-Wagenek egyike, melyekből harmincötöt vásárolna használtan a BKV. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

V0: hamarosan indul a nyomvonalsáv környezeti vizsgálata

iho/vasút   ·   2022.05.16. 15:00

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület közbeszerzési eljárást írt ki az élővilág előzetes felmérésére és környezeti hatástanulmány készítésére, valamint az új nyomvonal környezetvédelmi engedélyének megszerzésére, melyek a leendő teherforgalmi vasútvonal nyomvonalának kijelöléséhez szükségesek.