Elindultak a hajók

Kemsei Zoltán   ·   2011.12.14. 18:38
00

Egymást követő frontok (meleg és hideg) érték el Európát december legelején, kevés, de annál hasznosabb esőt hozva. A Duna vízszintje lassan ugyan, de emelkedni kezdett, a veszteglésre kényszerült hajók némelyike is elindulhatott a szerb szakaszról. Bezdan és Apatin kikötőiben több mint száz teherhajó vesztegelt, várva a Duna áradását. A hajók személyzetét hazaengedték, csak az ügyeletesek maradtak a fedélzeten, ők jobb esetben horgászással ütötték el az időt.

December 12-én, ha óvatosan is, de elindulhattak a kisebb merülésű hajók<br>(Vörös Attila felvételei Pakson készültek)

A veszteglő hajók közül december közepén csak a kisebb merülésűek indulhattak el, az akadálytalan hajózáshoz elvárt 250 centiméteres merülési mélység még várat magára. Mindenképp megemlítendő, hogy uniós ajánlások és a Duna Bizottság, valamint a hazai minisztérium rendeletei alapján az év 330 napján kellene a hajózhatóság feltételeit megteremteni, a Duna hazai szakaszán ez újabb vízlépcsők építésével járna. A rövid távú előrejelzés apadást mutat a Duna felső szakaszán, a meteorológiai jelentések alapján viszont néhány napon belül újabb csapadékra lehet számítani a vízgyűjtő területen.

Üresen, hegymenetben egy tolt bárkával

Portálunk kérdéseire válaszolva Szalma Botond, a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke elmondta, hogy a Duna „szűk keresztmetszete” a mostani vízállásnál a dunaföldvári gázló. A két méternél mélyebb merülésű hajókat a (viszonylag) közeli Apatinból nem érné meg elindítani, így marad a várakozás az újabb árhullámra, amely előreláthatólag karácsony környékén éri el az említett folyószakaszt.

A szárazföldi szállításnál késés esetén megszokott kötbérezés az Európai Unió vízi útjain nem általános. A Rajnán például a kisvízi pótlékot is hozzáteszik a fuvarozási díjhoz, a Dunán ez nem bevett szokás. A mostanihoz hasonló vízállás esetén (ami a Dunán utoljára 2003-ban, nyolc éve fordult elő) a hajóstársaságok két lehetőség közül választhatnak. A hajók vagy kivárják a következő áradást, ez természetesen az állandó napi költségek gyarapodását eredményezi, vagy kisebb merülésű hajókba rakodnak át, ez az úszódaru vagy a kikötő költségein túl a könnyítő hajó fuvarköltségét is hozzácsapja a végső árhoz. Érkezési garanciát folyamhajózásban igen ritkán vállalnak a vízi szállítmányozók, és biztosítás is csak extra prémiumért köthető rá.

A német lobogó alatt hajózó Hainburg a Marriott szálló előtt 2011. december 14-én<br>(fotó: Arnold Balázs)

Kapcsolódó hírek