Elnémuló irányítótornyok Amerikában

iho   ·   2013.03.24. 12:10
cim

A Szövetségi Légügyi Hivatal döntött: 149 irányítótornyot zárnak be április 7-től az Egyesült Államok 12 szövetségi államának kisebb vagy közepes repülőterein. Az FAA a költségvetés radikális csökkentése miatt kényszerült erre a lépésre: március elsejével 85, szeptembertől nem kevesebb mint 637 millió dolláros vágást kell ilymód kompenzálnia.

Az elnémuló tornyok listája még rövidebb is ahhoz képest, hogy az FAA 16, eredetileg ugyancsak bezárásra kiszemelt torony tovább élését az úgynevezett költségmegosztási program révén érte el, 24-ről pedig kimondatott, hogy a bezárása nemzeti érdekeket sért.

Az FAA közleménye felsorolja eme nemzeti érdekek kritériumait is: nem szabad bezárni egy tornyot, ha ez a hadüggyel történt konzultáció értelmében nemzetbiztonsági érdekeket sért, ha a torony bezárása a helyi közösségen túl is negatív hatással van a gazdaságra. Ugyancsak életben marad a torony, ha a bezárása jelentősen befolyásolná az államközi közlekedést, kommunikációt és a banki-pénzügyi rendszer működését, és ha a légikikötő, ahol a torony dolgozik, valamely nagy légiközlekedési csomópont szokásos kitérő repülőtere.

A Frederick Municipal régi tornya...<br>(fotó: Sam Andrews)

Az FAA közleménye hangsúlyozza: a Szövetségi Légügyi Hivatal a repülőterek üzemeltetőivel és a légiközlekedési partnerekkel együtt dolgozik azon, hogy olyan eljárásokat dolgozzanak ki, amelyek révén toronyszolgálat nélkül is biztonságos a repülőtér forgalma. Néhány közösségi fenntartású repülőtér saját anyagi erőforrásaiból állít majd toronyszolgálatot, az FAA szakmai támogatásával.

A bezárásokra csakis olyan repülőtéren kerülhet sor, amelyen évente tízezernél kevesebb a kereskedelmi gépmozgások száma. Az, hogy a változás után egy légitársaság jár-e továbbra is arra a repülőtérre, az a hordozó saját döntésén múlik.

Az intézkedés természetesen az amerikai repülőtársadalom éles kritikájával találkozik. Múlt héten népes delegáció találkozott a törvényhozókkal, köztük volt Harrison Ford, a jeles színész és pilóta, aki balesetek bekövetkeztét jósolta a lépés miatt. A veszélyes tényezők közé sorolják az intézkedés ellenzői, hogy sok kisgépen nincs transzponder, ami azt jelenti, hogy a nagyobbakon az ütközés elkerülésére szolgáló TCAS sem tudja jelezni a közeledő gépet. Súlyos gazdasági következményei lehetnek annak is, ha a biztosítótársaságok megtagadják a biztosításokat az olyan gépekre, amelyeknek toronyszolgálat nélküli repterek a bázisuk, ami azt jelenti, hogy az üzleti repülés kénytelen kivonulni ezekből a légikikötőkből.

...és a tavaly átadott, most elnémuló új torony

Az AOPA, Aircraft Owners and Pilots Association, vagyis Repülőgéptulajdonosok és Pilóták Szövetsége önkényesnek tartja a bezárásra ítélt tornyok kijelölését, ahhoz képest különösen, hogy értékelése szerint a toronybezárások mellett ki lehetett volna gazdálkodni más módon is a költségvetési megvonást. Az intézkedés racionalitását kérdőjelezik meg az olyan esetek, mint például a marylandi Frederick Municipal Airporté, ahol tavaly állt munkába a harminc méteres új torony, amit 5,3 millió dolláros szövetségi támogatással építettek.

Kétségtelen, hogy az USA 5000-nél is több repülőterének többségén nem működik toronyszolgálat, de a légiirányítók munkája mégiscsak fontos része a repülésbiztonságnak, mondta az AOPA alelnöke.

Kapcsolódó hírek