Eltűnt 777: egy jelentés, amitől senki nem lett okosabb
Az anyag ugyanakkor szinte egyetlen új tényt sem közöl a történtekről, ami érdekes és tanulságos lehet belőle, az az első órák végtelen káoszának összefoglalása. De ennek a káosznak a végeredménye is ismert, vagyis az, hogy miután a gép eltűnt a malajziai irányítás képernyőiről, még több óra eltelt, amíg a járatot eltűntnek nyilvánították és beindították az igazi keresést. A jelentés nyilvánosságra hozza a rádióforgalmazás hanganyagát is, igaz, ebben sincs új mozzanat.
A gép helyi idő szerint éjfél után 41 perccel indult, 01.19-kor Kuala Lumpur légiforgalmi irányító központ átadta Ho Shi Minh központnak, a fedélzetről valaki nyugtázta az áttérést a másik frekvenciára, de innentől nem volt rádióforgalmazás a géppel. Az utolsó radarkapcsolat időpontja 01.21.13, de miután a vietnami irányításnál nem jelentkezett be a járat, és radarkapcsolat sem volt vele, Ho Shi Minh központ 01.38-kor lépett kapcsolatba a malajziai kollégákkal, hogy megkérdezze, mi van a géppel.
Felvették a kapcsolatot az irányítók a kambodzsai kollégákkal is, de ők sem tudtak semmit a járatról. Kuala Lumpur 02.15-kor kérdezett rá a malajziai légitársaságnál, hogy mit tudnak a gépről, az Operation Center (ops) még 2.35-kor is azt válaszolta, hogy a repülés rendben zajlik. A következő egy óra folyamán derült ki, hogy a Malaysia ops csak a repülési terv szerint állította, hol kell, hogy legyen a 777-es, nem valós adatok alapján. A vészhelyzeti eljárásokat végül is a maláj hatóság csaknem négy órányi hiábavaló kérdezősködés után rendelte el, hajnali fél hatkor.
Szó esik a jelentésben az utolsó radarkapcsolat előtti utolsó ACARS-kapcsolatról, illetve arról a műholdon vett jelzésről, aminek értékelése alapján beindult a kutatás az Indiai-óceán déli körzetében, új tények ezekkel kapcsolatban sem olvashatók. A jelentésben is szerepel, hogy a hadsereg elsődleges radarral észlelt egy repülőgépet, amely a tenger felett visszafordult és nyugati irányban repült át a Maláj-félsziget felett, de azért nem történt ennek kapcsán semmiféle beavatkozás, mert a radarjelet „barátinak kategorizálták” a katonák.
A jelentés még egy hivatalos ajánlást is tartalmaz, amelyben a malajziai balesetvizsgáló testület arra szólítja fel az ICAO-t, hogy vizsgálja meg egy standard, azonos idejű követő rendszer kialakítását a közforgalmú repülőgépekre. Az ENSZ szakosított szervezete ez ügyben május közepén tart nemzetközi értekezletet.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!