Eltűnt 777: egy jelentés, amitől senki nem lett okosabb

iho   ·   2014.05.02. 11:15
cim5
A malajziai közlekedési minisztérium nyilvánosságra hozta a maláj légihatóság előzetes jelentését az MH370-es járat eltűnéséről. A nemzetközi előírások egy légibaleset esetén harminc napon belül teszik kötelezővé az ilyen első, előzetes jelentés elkészítését, a Malaysian Airlines Kuala Lumpur-Peking járatának 239 emberrel a fedélzetén március 8-án veszett nyoma, a dokumentum dátuma április 9., a közzététele pedig feltehetően a hozzátartozók illetve az áldozatok többségét képviselő kínai kormány nyomására történt. Megalkotni az előzetes jelentést kötelező, nyilvánosságra hozataláról nem intézkedik az ICAO szabályzata, jegyzi meg az ATW online.

Az anyag ugyanakkor szinte egyetlen új tényt sem közöl a történtekről, ami érdekes és tanulságos lehet belőle, az az első órák végtelen káoszának összefoglalása. De ennek a káosznak a végeredménye is ismert, vagyis az, hogy miután a gép eltűnt a malajziai irányítás képernyőiről, még több óra eltelt, amíg a járatot eltűntnek nyilvánították és beindították az igazi keresést. A jelentés nyilvánosságra hozza a rádióforgalmazás hanganyagát is, igaz, ebben sincs új mozzanat.

A gép helyi idő szerint éjfél után 41 perccel indult, 01.19-kor Kuala Lumpur légiforgalmi irányító központ átadta Ho Shi Minh központnak, a fedélzetről valaki nyugtázta az áttérést a másik frekvenciára, de innentől nem volt rádióforgalmazás a géppel. Az utolsó radarkapcsolat időpontja 01.21.13, de miután a vietnami irányításnál nem jelentkezett be a járat, és radarkapcsolat sem volt vele, Ho Shi Minh központ 01.38-kor lépett kapcsolatba a malajziai kollégákkal, hogy megkérdezze, mi van a géppel.

Felvették a kapcsolatot az irányítók a kambodzsai kollégákkal is, de ők sem tudtak semmit a járatról. Kuala Lumpur 02.15-kor kérdezett rá a malajziai légitársaságnál, hogy mit tudnak a gépről, az Operation Center (ops) még 2.35-kor is azt válaszolta, hogy a repülés rendben zajlik. A következő egy óra folyamán derült ki, hogy a Malaysia ops csak a repülési terv szerint állította, hol kell, hogy legyen a 777-es, nem valós adatok alapján. A vészhelyzeti eljárásokat végül is a maláj hatóság csaknem négy órányi hiábavaló kérdezősködés után rendelte el, hajnali fél hatkor.

Szó esik a jelentésben az utolsó radarkapcsolat előtti utolsó ACARS-kapcsolatról, illetve arról a műholdon vett jelzésről, aminek értékelése alapján beindult a kutatás az Indiai-óceán déli körzetében, új tények ezekkel kapcsolatban sem olvashatók. A jelentésben is szerepel, hogy a hadsereg elsődleges radarral észlelt egy repülőgépet, amely a tenger felett visszafordult és nyugati irányban repült át a Maláj-félsziget felett, de azért nem történt ennek kapcsán semmiféle beavatkozás, mert a radarjelet „barátinak kategorizálták” a katonák.

A jelentés még egy hivatalos ajánlást is tartalmaz, amelyben a malajziai balesetvizsgáló testület arra szólítja fel az ICAO-t, hogy vizsgálja meg egy standard, azonos idejű követő rendszer kialakítását a közforgalmú repülőgépekre. Az ENSZ szakosított szervezete ez ügyben május közepén tart nemzetközi értekezletet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek