Eltűnt 777-es: a kapitány miatt kellene újraindítani a vizsgálatot?

iho   ·   2018.09.24. 08:45
cim12
2014 márciusában veszett nyoma 239 emberrel a fedélzetén a Malaysia Airlines Kuala Lumpurból Peking felé tartó Boeing 777-esének, több sikertelen kísérlet történt a felkutatására több helyszínen, csak néhány roncsdarab került elő Afrika keleti partvidékén. Annyit lehetett megállapítani a katonai radarok adatainak eléggé későn történt elemzése és egy automata jeladó műholdon keresztül beérkezett „pingjei” révén, hogy miután a gép a malajziai-vietnami légtérhatáron egy pillanat alatt megszűnt bármilyen formában (rádiózás, transzponder) kapcsolatot tartani a földdel, éles balfordulóval visszarepült Malajzia irányába, majd a Malaka-szoroson keresztül az Indiai-óceán felett tartott dél felé órákig, mielőtt, valahol Ausztráliától nyugatra, végleg eltűnt volna.

A malajziai légügyi hatóság idén július 30-án tette közzé végleges jelentését a történtekről, amelyben összefoglalja a kutatások eredményeit - és nem jelöl meg egyetlen okot sem, amely egyértelműen és bizonyíthatóan a gép eltűnésére vezetett volna. ugyanakkor, és ez szúrt szemet az üggyel foglalkozó ausztrál és új-zélandi újságíróknak, valamint a esettel foglalkozó független szakértői csoportnak, a jelentés szinte alig foglalkozott a pilótákkal, akikről pedig már az eltűnés után is nyilvánosságra hoztak furcsa részleteket, most pedig új információkkal állt elő az ausztrál sajtó, elsősorban a gépparancsnokról.

A vizsgálat során az ausztrál fél már korábban felhívta a figyelmet arra, hogy a kapitány otthoni szimulátorán gyakorlatilag már lejátszotta a Malaka-szoros felől az Indiai-óceán déli része felé (kvázi a semmibe tartó) tartó repülést. Az újságírók pedig új profilt raktak össze a kapitányról, alaposabban felkutatva Zaharie korábbi megjelenéseit a közösségi oldalakon. Egyebek mellett kiderült, hogyan zaklatott egy nála 34 évvel fiatalabb modell ikerpárt, 97 alkalommal próbálta meg felvenni a kapcsolatot velük, és ezekben a megnyilvánulásokban egy pszichológus szakvéleménye szerint egy erőszakos, elkeseredett és önpusztító személyiség képe mutatkozott meg. A kapitány nem sokkal a gép eltűnése előtt kezdett „közeli kapcsolatot” egy háromgyermekes asszonnyal. A hivatalos malajziai szakvélemény azonban csak általánosságokban foglalkozott a „kiegyensúlyozott, biztos családi háttérrel rendelkező” pilótákkal, annak ellenére, hogy Zaharie partnerét a vizsgálók több ízben kikérdezték. Közvetlenül a gép eltűnése után bukkant elő az az információ is, hogy egy nappal az esemény előtt Zaharie felesége a gyerekeikkel elköltözött volna otthonról.

A malajziai vizsgálók a nem igazán meghatározó mellékkörülmények közé sorolták a kapitány fellépését az akkori malajziai kormánnyal szemben, amit Zaharie névvel, és kapitányi rangjával együtt vállalt a Facebookon. Ebben az esetben sem az ellenzéki magatartás ténye, hanem annak megjelenési módja, erőszakos és durva hangvétele tűnt fel a lélektani elemzések során. A gép eltűnését megelőző évben a kapitány aktivistaként segítette egy párt kampányát a választásokon, majd keményen tiltakozott egy ellenzéki vezető bebörtönzése miatt.

Egy friss interjúban a Malaysia Airlines egykori főpilótája, Zaharie személyes ismerőse, a 777-es kapitányát nevezte meg „bűnösként” az ügyben. Ugyanakkor hozzátette, vádolható persze sorrendben a továbbiakban a másodpilóta és a kabinszemélyzet is, és azután jöhetnének akár az utasok sorban, de a kapitánynak van a legtöbb lehetősége, és képessége is, hogy végre is hajtsa a gép eltüntetését. Korábbi szakvélemények szerint az, aki egyszerre volt képes lekapcsolni a transzpondert, a vészjeladót, az ACARS adatrendszert, miközben megfelelő módon, de már a föld felől követhetetlenül végre tudta hajtani az irányváltásokat, alapos ismeretekkel kellett, hogy rendelkezzen a 777-es rendszereiről.

Egy független szakértő épp ennek alapján tartja különösnek, hogyan hanyagolhatták a vizsgálók a kapitány szerepét, miközben a gépet a vizsgálat szerint is manuálisan vezették az eredeti útvonalról történt letérésről kezdve, legalábbis egy ideig. (Utána az illető visszakapcsolhatott robotra.) A malajziai vizsgálók erre is alapozva feltételezik „harmadik tényező” illetve „harmadik személy” esetleges létezését és szerepét, magyarul azt, hogy olyasvalaki vette át az uralmat a 777-es felett, aki a pilótákon kívül értett a repüléshez: vagy ő repülte a gépet, vagy ez a valaki kényszerítette a normális útvonalról való letérésre a személyzetet valamilyen módon. A vizsgálat szerint ugyanakkor alapos repülési ismeretekkel rendelkező személy nem volt a pilótákon kívül a fedélzeten.

A pszichológus véleménye szerint Zaharie olyan személyiségjegyeket mutatott fel nyilvánosan, ami az őt alkalmazó légitársaság számára fontos figyelmeztetést kellett volna, hogy jelentsen. Egy a MAS partnereként működő cég emberei a gép eltűnése után állítólag szinte azonnal Zaharie kapitányt jelölték meg valószínű felelősként.

A végleges jelentés bemutatásakor a vizsgálatot vezető hatósági tisztségviselő kijelentette: „Megvizsgáltuk a pilótát és az első tisztet. Teljesen megfelelőnek tartjuk a hátterüket, a kiképzésüket, a mentális állapotukat. Nem osztjuk azt a véleményt, hogy az esemény elkövetése a pilótákhoz köthető.” A most nyilvánosságra hozott külső vélemények, illetve az ausztrál lapok konklúziói azonban egyöntetűen arra jutnak, hogy  a vizsgálatot valamilyen formában, valamelyik hatóságnak újra kellene indítani, éppenséggel a kapitányról nyilvánosságra hozott új adatok alapján.

A mostani vélemények szerint a malajziai hatóságok a gép eltűnése óta törekednek arra, hogy a gép személyzetéről mindenképp eltereljék a vizsgálat fókuszát. Szakértők jelzik, ha kiderül, hogy a kapitány felelős a 777-es tragédiájáért, az sok tekintetben kompromittálja a légitársaságot, amely nem foglalkozott a fenyegető jelekkel, de egyben a malajziai hatóságokat is, pláne, ha kiderülne, hogy gyakorlatilag eltussolják a baleset valószínű okát.

Az egyik sajtójelentés emlékeztet arra, hogy amikor a Silk Air 737-esét a pilóták egyike utazómagasságról egy indonéziai folyóba vezette, a helyi repülési hatóság, illetve a rendőrség azért nem jelölte meg őt a zuhanás okozójaként, hogy ez „ne ássa alá az utazóközönség bizalmát a légiközlekedés iránt”. A valószínű öngyilkos verziót az Egypt Air New York–Kairó-járatát repülő 767-ese 1999-ben történt lezuhanása óta hevesen cáfolja Egyiptom, pedig az Atlanti-óceán fenekéről felhozott CVR bizonyítja a másodpilóta szándékosságát, viszont a Germanwings-féle tragédiának már a másnapján kiderült, hogy az első tiszt vezette hegynek a gépet, igaz, akkor megtalálták ennek egyértelmű bizonyítékát is, a pilótafülke hangrögzítőjét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek