Elválik a májtól: lesz nagyvasút és „egyebek”
Az osztályvezető „A vasúti közlekedés szabályozásának súlypontjai és tervezett változásai” című előadásában rámutatott, hogy tisztább viszonyokat eredményezhet, ha külön kezelik a két területet. Emellett fontosnak nevezte az uniós szabályozás átvételét, vagyis az egységes európai vasúti térségről szóló irányelv beemelését az új jogszabályba 2015 júniusáig. Az irányelv tartalmazza egyebek mellett a pályahasználati díjképzés megváltoztatását és a pályahálózati kiszolgáló létesítmények újradefiniálását.
Rácz Gábor az elmúlt években megvalósult, illetve hamarosan záruló vasúti fejlesztések közül kiemelte a Budapest–Cegléd–Szolnok, a Budapest–Székesfehérvár, a Budapest–Esztergom, a Budapest–Vác, a Biatorbágy–Tata, a Budapest–Miskolc, a Budapest–Pusztaszabolcs vonalak, a V0 körgyűrű, illetve a fővárosban a pályaudvarokhoz vezető vonalak fejlesztését.
Közölte: a vasúti fejlesztési tervek között szerepel a Bajánsenye–Boba, a Székesfehérvár–Boba, a Budapest–Szolnok–Gyoma, a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vonal, valamint a Balaton déli partján lévő vasútvonal fejlesztése.
Pafféri Zoltán a Magyar Államvasutak Zrt. kiemelt projektek vezetője előadásában elmondta, hogy a társaság fejleszteni csak biztos kiindulási alappal tud, amit az elmúlt évek szervezeti átalakításai biztosítanak. Hosszú idő után a MÁV megkapta az államtól a pályaüzemeltetési költségek összegét, vagyis rendelkezésre állnak a források, amelyekből el tudják végezni a karbantartásokat – tette hozzá.
Kiemelte, hogy a nyolcezer kilométer hosszúságú vasúthálózat megfelelő színvonalú karbantartásához évente 250 kilométernyi szakaszt kellene átépíteni, amiből eddig évente átlagosan 25 kilométert tudtak megvalósítani. Reményét fejezte ki, hogy ezen tudnak változtatni a jövőben, elsősorban uniós források felhasználásával.
Hangsúlyozta, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. végzi az európai korridorok fejlesztését, emellett a MÁV „a hálózati szűk keresztmetszetek” megszüntetését, az eredeti kiépítési paraméterek visszaállítását igyekszik elvégezni ott, ahol a legnagyobb szükség van rá az áru- és a személyszállítás tekintetében. Példaként említett híd felújításokat, párhuzamos vágányok kiépítését, villamosítást és energiaellátó rendszerek fejlesztését.
Pafféri Zoltán elmondta, hogy egy 3,5 milliárd forintos KÖZOP-forrásból komplex megvalósíthatósági tanulmány készül: a cél, hogy egy stratégiai koncepcióba fogják össze a 2015-től ütemezhetően indítható és 2020-ig megvalósuló, műszakilag alaposan előkészített kivitelezési projekteket.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!