Embraer-ünnep: regionális utasszállítók segítik át a légicégeket a válságon?
A Boeinggal való szakítás ellenére az Embraer láthatóan nagyonis bízik regionális utasszállító programjában, ennek az optimizmusnak a pillanata volt az 1600. E-Jet átadása, ami a kéthajtóműves gépcsalád egyértelmű sikerének lehet az állomása. Az első 2004-ben állt szolgálatba, a most átadott gép már a második E2 generáció példánya, amely 2018 óta dolgozik a légitársaságoknál.
A brazil gyártó az E-sorozattal kétségkívül átvette a piacvezető pozíciót a korábban egyértelműen élen álló Bombardier-től a 70-150 személyes utasszállítók kategóriájában, 50 ország légitársaságai illetve lízingcégei vásároltak eddig a típusból.
Az átvevő a svájci Helvetic, a brazil gyártó régi partnere, amely most cseréli le a korábbi E-Jetjeit a friss változatra. Az első E2-190-est tavaly állította forgalomba, ez az ötödik, amit a flottájába illeszt, a gépek 110 üléssel repülnek belföldi és nemzetközi vonalakon.
Az ezerhatszázadik átadásakor a légitársaság büszkén jelezte, hogy a nehéz körülmények, a COVID-járvány ellenére folytatja a géppark megújítását, további 12 gépre van fix szerződése, és tizenkettőre opciós lekötése, utóbbiakat a vásárló átkonvertálhatja a nagyobb 195-ös változatokra, azzal a megjegyzéssel, hogy az új E2-esek teljesítménye, üzemanyag-fogyasztása még kedvezőbb az eredetileg megadott paramétereknél.
A büszkeség fényét némiképp beárnyékolja, hogy néhány nappal az ezerhatszázadik átvétele után, sokkal csendesebben jelentette be a Helvetic, hogy ennek a valóban komoly rendelésállománynak a leszállítását, pontosabban az idénre tervezett hét gép beállítását jövőre halasztja. Ami azt jelenti, hogy azért a járványhelyzet mégiscsak befolyásolja az légiközlekedés állapotát Európában is. Azzal együtt, hogy a Helvetic néhány napja felélesztette hálózata egy részét, Bernből Mallorcára, Zürichből a koszovói Pristinába és a macedóniai Ohridba repül, később pedig indulnak Svájc kisebb városaiból a gépei például Krétára és Rodoszra is.
A helyzet ellentmondásosságát ugyanakkor jellemzi, hogy az Embraer elnöke, Francisco Gomes Neto az első negyedévről kiadott jelentés kíséretében fontosnak tartotta hangsúlyozni: a brazil gyártó megrendeléseit (a nagyobb keskenytörzsű típusokat készítő Boeing és Airbus állományával ellentétben) egyetlen lemondás sem kíséri, maximum az átadások eltolásáról van szó, mint a Helvetic esetében. Neto szerint az Embraer gyártási tevékenysége idén és jövőre is stabil marad, a hátralévő megrendelt példányok száma elég tekintélyes, 318, ami ugyan nem mérhető az európai és amerikai gyártók többezres lekötéseihez, de ebben a kategóriában valóban komoly szám.
Sőt, az Embraerrel kapcsolatos elemzések szerint a regionális, vagyis kisebb kapacitású utasszállítók segíthetik át a légitársaságok egy részét a jelenlegi válságon. Megfigyelhető, hogy az Egyesült Államokban például a ráhordó hálózatok jelentős részben a szokásos 737/320-a gépcsaládok helyett a regionális jetekkel működnek, és a pilóta-szerződésekkel meghatározott gépnagyság-kategóriák szerint a következő időszakban az E175-ös a nyerő típus az olyan óriás légitársaságoknak (illetve leányvállalataiknak) is, mint a United, az American és a Delta. Az Embraer saját elemzése szerint az Európán belüli légiforgalom felélesztésében a brazil utasszállítók nagyon fontos szerepet játszanak. (Budapestre mások mellett például a LOT, a KLM és a Belavia is sűrűn repül Embraerekkel.)
Általában figyelhető meg a tendencia, hogy a következő évek immár erősen korlátozott gépbeszerzési politikája a légitársaságok részéről a nagyobb típusokról a kisebbek felé fókuszál. Amikor az iparág szárnyalt, és a kapacitások bővítése volt a legfőbb követelmény, sokan kezdték temetni a regionális kategóriát. Most azonban az olyan utasszállítók, amelyeket könnyebb megtölteni, miközben a hajtóművük modern, a karbantartási igényük alacsonyabb, a reptéri illetékük is kevesebb, mint a „szokásos” keskenytörzsüeké, komoly piaci fellendülés elé nézhetnek.
Ha belegondolunk, nem véletlen, hogy az Airbus szívesen felvásárolta az egykori CSeries, most A220-as gyártását, annak ellenére, hogy ezzel tulajdonképp saját eddigi 320-as családjának teremtett belső konkurenciát. Nyilván a Boeing hasonló meggondolásokból szerette volna hasonló lépéssel megvetni a lábát az Embraer-féle fúzióval a kisebb utasszállítók piacán, hogy ebből aztán nem lett semmi, az persze már egy egészen más történet.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!