Én vagyok a híres egyterű
Kötött pályás üzemeknél a téli időszakban az intenzív havazás sokszor okoz problémát, a kitérők ugyanis a folyamatosan hulló égi áldástól eltömődhetnek, megakadályozva így a váltóállítást, megbénítva így akár egész vonalakat, pályaudvarokat.
Ez ellen kezdetben kézi erővel védekeztek, majd megjelentek a fűthető kitérők, ahol az elektromos áram által keltett hő olvasztja el a ráhulló havat. Ezzel párhuzamosan kifejlesztették a hősugaras váltótisztító berendezést, ami felülről, egy intenzív hősugárral olvasztja meg a lerakódott havat. Ezek a kocsik a MÁV-nál HLS (hőlégsugárzó) néven futnak, általános becenevük a népszerű mesesorozat révén: süsü.
Egy érdekes kép bukkant fel nemrégiben az egyik buszos fórumon, amin egy, a szovjet vasút által használt hasonló megoldást láthatunk, számunkra ismerős kivitelben:
A hősugárzó szerkezetre ugyanis egy Ikarus 60-as karosszéria első részét helyeztek el, első látásra értelmetlenül. Elképzelhető, hogy a kezelő részére építették volna, hogy megvédjék az időjárás viszontagságaitól? Vagy a karosszériával együtt a busz motorját is beépítették a hősugárzóba? A busz eredeti Csepel motorja által keltett hő nem elég a hó megolvasztására, így ezt akár ki is zárhatjuk.
Ezt talán már soha sem fogjuk megtudni, a kép mindenesetre érdekes, a szovjet találékonyság, az Ikarus elpusztíthatatlansága mellett az is látszik rajta, hogy az alvázas buszok esetén milyen jól elkülöníthető az alváz és a felépítmény.
Időközben megjött a megfejtés Kecskeméti Dávid olvasónktól:
Ez bizony egy MIG-15 vadászgép komplett sugárhajtóműve. A kiömlőnyílásra egy barkácsolt diffúzort szereltek , ami egy kicsit teríti és némiképp lassítja a gázsugarat. A gázturbina levegőbeömlő nyílásai az Ikarus első tengelyénél lévő kerékjáratnál van ledróthálózva. Erre az ízléses megoldásra azért volt szükség hogy nagyobb tárgyakat, esetleg embereket ne tudjon berántani a levegőáram. A szerkezet nem önjáró. A tengelyeken nem látni sem hajtásláncot, sem fékeket, amire ilyen tolóerőnél szükség lenne. A felépítményre a hajtómű védelme miatt volt szükség, és gondolom ez volt elfekvőben. Üzemelés közben nem lennék a „buszban”! :D alaphangon 120-130 dB! Nem tagadható le származása, ezzel a teljesítménytöbblettel, a komplett vágányhálózatot el lehet takarítani, nemhogy a havat :D