Ennyi: átadták a 4-est

MTI/iho   ·   2014.03.28. 09:40
4-es_atad08

Minden a helyén. A képre kattintva galéria nyílik! (fotó: Joó Ferenc)

Ott is voltam, meg nem is

A főpolgármesteri hivatal rengeteg vendéget hívott meg az avatóünnepségre. A többi között az ellenzéki képviselőket is. És bár ők is együtt metróztak az avatás helyszínére a miniszterelnökkel és a főpolgármesterrel, mégsem vehettek részt a ceremónián. Egyszerűen bezárták őket a metróba, így a beszédekből semmit sem hallottak. Ezért is hirdette meg az ellenzéki összefogás öt pártja az alternatív avatót a Szent Gellért térre.

(Fotó: Bánhidi Emese)

 

Bonmot bonmot hátán

A tudás anyja

A 7,3 kilométeres, tíz állomást magába foglaló első szakasz építése 2006-ban kezdődött el. A két különálló alagútból álló 4-es metró a budai végállomásáról, a kelenföldi vasútállomásról indulva a Bikás parknál, Újbuda-központnál, a Móricz Zsigmond körtéren, a Szent Gellért téren, a Fővám téren, a Kálvin téren, a Rákóczi téren, majd a II. János Pál pápa téren áll meg, a végállomása a pesti oldalon pedig a Keleti pályaudvar. A vonalalagutak belső átmérője 5,2 méter, a vasúti nyomtáv 1435 milliméter, az állomások mélysége 14,5–31 méter közötti, az állomásszerkezetek hossza 69–257 méter közötti, az állomási peronok hossza 80 méter, az állomások jellege pedig középperonos. A vonalra összesen 15, egyenként négy kocsiból álló, egy légterű metrószerelvény érkezett, amelyek automata irányításúak. Az utasforgalmi próbaüzem idején, minimum hat hónapon keresztül a teljes biztonság érdekében még tartózkodik ugyan vonatkísérő személyzet a szerelvényeken, de azt követően a járművekben található vezetőfülkéket elbontják.

Ezt pedig Tarlós István jegyezte meg: „A 2010-ben hivatalba lépő városvezetésnek emberpróbáló harcot kellett folytatnia, hogy a félkész állapotban lévő metró korábban kötött szerződéseit korrigálja, életre keltse, megmentse és befejezze a projektet”.

Majd arra emlékeztetett: „a 2005-ben és 2006-ban kötött nemzetközi szerződések 2010-ben már nem engedték meg a beruházás folytatásának a mérlegelését. A szerződések újratárgyalásával azonban tízmilliárdokat szereztünk vissza a városnak.”

Miniszterelnöki viccek az átadóünnepség alatt:

Azonban mikor 2006-ban megkezdődött az építkezés, „eleinte nem volt benne sok köszönet”, mert a költségek egyre magasabbra rúgtak, a megvalósulás esélye pedig egyre távolodott – mondta Orbán Viktor, hozzátéve: akkoriban a fővárosiak kezdtek megbarátkozni a gondolattal, hogy a 4-es metrót csak unokáik fogják használni vagy még ők sem. A Chuck Norris-viccekre utalva úgy fogalmazott: „ma már nem kell Chuck Norrisnak lennünk ahhoz, hogy utazhassunk a 4-es metrón”.

Tarlós: Akar és képes együttműködni a főváros és az ország

„Zűrzavaros előkészületeket, majd komoly erőfeszítéseket követően” befejeződött Budapest negyedik metróvonalának építése – fogalmazott Tarlós István, hozzátéve: pénteken az utasok birtokba vehetik a létesítményt.

Azt mondta, a fővárosi metróhálózat mostani gyarapodása azt mutatja, hogy Budapest és az ország vezetősége „akar és képes együttműködni”.

A főpolgármester mindezt azután mondta el, hogy Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke átadta neki a 4-es metró vasútbiztonsági tanúsítványát és engedélyét.

Nagy volt a kockázat, kitiltották őket

A napi.hu úgy tudja, az előzetes tervek szerint az új metróvonal kivitelezésében részvevő műszaki és pénzügyi szakemberek is részt vettek volna a hivatalos átadáson, azonban alig órákkal a hivatalos ceremónia előtt, biztonsági kockázatra hivatkozva, kitiltották őket. Egyedül egy, az építési folyamatban részt vevő főosztályvezető lehet ott.

Gondolta volna?

– A 2010-ben létrejött és azóta is fennmaradt összefogásnak és egységnek köszönhető a 4-es metró átadása – jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök pénteken az új metróvonal átadási ünnepségén, a kelenföldi végállomáson.

Orbán Viktor miniszterelnök beszédet mond a 4-es metró avatásán Budapesten, a metróvonal kelenföldi végállomáson. Mellette Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke és Tarlós István főpolgármester (fotó: MTI/Beliczay László)

A kormányfő azt mondta: Budapest akkor lesz büszke főváros, ha nagy dolgokra vállalkozik, de ezt csak akkor teheti meg, ha megtalálja az együttműködés módját a mindenkori kormányzattal. A cselekvéshez ugyanakkor erő is kell, az erőhöz pedig egység – folytatta Orbán Viktor, aki ezért azt javasolta a budapestieknek, őrizzék meg a 2010-ben létrehozott egységet.

Korábban írtuk:

Orbán Viktor Facebookra-oldalára tette ki a következő fotót, amely a 4-es metró vezetőfülkéjében készült.

Az utasok péntek déltől utazhatnak a 4-es metrón, amely vasárnap üzemzárásig ingyenesen vehető igénybe.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.